Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Průřezová témata
PříspěvekNapsal: úte 25. srp 2009 17:03:37 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 16:16:00
Příspěvky: 721
Dobrý den,
mám dvě otázky:
1. Jak si hlídáte pokrytí průřezových témat při vašich hodinách?
2. Mají průřezová témata nějaké konkrétní výstupy?
Nějak nevím, jak na to. Jak odpovím, jak jsem to a to konkrétní průřezové téma, nebo jeho okruh uvedený v ŠVP, naplnila?
Poradíte?
Dík.

_________________
Petra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Průřezová témata
PříspěvekNapsal: čtv 27. srp 2009 16:14:49 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Petra Boháčková píše:
1. Jak si hlídáte pokrytí průřezových témat při vašich hodinách?
2. Mají průřezová témata nějaké konkrétní výstupy?
Jak odpovím, jak jsem to a to konkrétní průřezové téma, nebo jeho okruh uvedený v ŠVP, naplnila?


Dobrý den,
můj, čistě laický, názor:

ad 1) V době, kdy připravuji tematické plány, vytvářím je tak, že mám otevřeno v PC několik oken a jedno z nich je švp. Tam máme také sloupec "průřezová témata". A tak si občas překontroluji, jestli učivo odpovídá také průřezovým tématům. Musím říct, že na 1. stupni s tím není zas až tak velký problém.

ad 2) Myslím, že žádné výstupy nemají. Důležité je "probrat", "zmínit se".

Nejlépe se mi průřezová témata zařazují do projektů a toho já nejvíc využívám (taková OSV při práci ve skupinách je hotová věc, MV při práci s internetem a tvorbě vlastních prezentací...).

Nebo se v něčem pletu?
Jaké jsou názory ostatních?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Průřezová témata
PříspěvekNapsal: čtv 27. srp 2009 21:22:47 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
VUP připravuje metodickou pomoc: Možné očekávané výstupy z průřezových témat.
Hlavně není dobré si je zařazovat moc často. RVP nám ukládá probrat jednotlivá témata JEDNOU na prvním stupni a JEDNOU na druhém stupni. Zkušenost ze škol: nabouchají si PT do svých předmětů v tabulce v části Charakteristika ŠVP hlava nehlava a pak, když to mají učit, najednou s tím mají problém. Dát to opravdu jen tam, kde se to dotýká obsahu učiva.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Průřezová témata
PříspěvekNapsal: čtv 27. srp 2009 21:30:53 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
ad 2) Myslím, že žádné výstupy nemají. Důležité je "probrat", "zmínit se".

Bohužel, s tím nemohu souhlasit. Právě naopak: o PT není možno se zmiňovat, ale realizovat je interaktivními metodami. Tak například OSV!!!!! Přece tam jde o to, aby si děti zažili nějaké situace a my je pak s nimi reflektovali - aby si děti uvědomili jak reagovali v dané situaci a jak by mohli regovat příště lépe. (Například při tématu Komunikace, nebo Konflikt). Je to tedy zažitkové učení, kde musí být přítomny i emoce a proběhnout Kolbův cyklus: zážitek - reflexe - zobecnění - nový zážitek. Proto je to podle mne velmi těžké.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Průřezová témata
PříspěvekNapsal: úte 01. zář 2009 20:55:55 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Jan Zouhar píše:
ad 2) Myslím, že žádné výstupy nemají. Důležité je "probrat", "zmínit se".

Bohužel, s tím nemohu souhlasit. Právě naopak: o PT není možno se zmiňovat, ale realizovat je interaktivními metodami.


Děkuji za reakci, vyjádřila jsem se hodně nepřesně. Má odpověď se netýkala formy realizace. V tom plně souhlasím s vámi.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Průřezová témata
PříspěvekNapsal: čtv 03. zář 2009 10:19:00 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ahoj Pavlíno,
jsem rád, že jsme zajedno. Pro PT proběhlo mnoho seminářů, ze kterých jsou výstupy v podobě videií a pracovních listů. Je škoda, že učitelé o tom moc neví. Absolvovali jste na škole nějaké semináře k jednotlivým průřezových tématům?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Průřezová témata
PříspěvekNapsal: ned 11. dub 2010 20:57:21 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Mgr. Jan Zouhar píše:
Absolvovali jste na škole nějaké semináře k jednotlivým průřezových tématům?


Milý Jendo,
z celkového pohledu ne, všechno jsme to museli pobrat vlastními silami.
Jedině k OSV jsme měli asi 1,5 hodinovou přednášku, kde nám byl představen projekt projekt Odyssea. Ale to bylo až poté, co jsme stvořili švp.

Takže žádná osvěta před tvorbou :( a už vůbec ne po ní.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Průřezová témata
PříspěvekNapsal: pon 12. dub 2010 11:44:53 
Mgr. Jan Zouhar píše:
VUP připravuje metodickou pomoc: Možné očekávané výstupy z průřezových témat.
"RVP nám ukládá probrat jednotlivá témata JEDNOU na prvním stupni a JEDNOU na druhém stupni."


Zdravím Jendo a ostatní. Citovaná věta mě zarazila. Nic takového jsem v RVP nenašel. Pokud by platilo, školy, které zavedly na II. stupni předmět Mediální výchova by podle toho nedodržely závazné začlenění průřezových témat, protože by ji neměly na I. stupni?
Díky za reakci, Bert


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Průřezová témata
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 21:04:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Také si myslím, že to takto stanoveno není - Jendo, vysvoboď nás a prozraď, jak jsi na tento předpis přišel, prosím. Díky!

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Průřezová témata
PříspěvekNapsal: stř 14. dub 2010 22:48:43 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
V RVP ZV se píše:
Průřezová témata tvoří povinnou součást základního vzdělávání. Škola musí do vzdělávání na 1. stupni i na 2. stupni zařadit všechna průřezová témata uvedená v RVP ZV. Všechna průřezová témata však nemusí být zastoupena v každém ročníku. V průběhu základního vzdělávání je povinností školy nabídnout žákům postupně všechny tematické okruhy jednotlivých průřezových témat, jejich rozsah a způsob realizace stanovuje ŠVP. Průřezová témata je možné využít jako integrativní součást vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu nebo v podobě samostatných předmětů, projektů, seminářů, kurzů apod.
Když nás školili v rámci školitelů koordinátorů, tak o tom byla velká diskuse a výklad školitelů z VUP byl jednoznačný: všechny tematické celky jak na prvním, tak na druhém stupni. Tematickým celkem se myslí témata tučně vytištěná v rvp. Učitel si pak může vybrat které z podtémat konkrétně on probere.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 15 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: