Výuka gramotnosti... důležitá je výuka GRAFICKÉ GRAMOTNOSTI. Ta představuje komplex umění poznávat smysl grafických symbolů, grafů, značek, schémat, ilustrací, orientačních plánků, plánů, map, diagramů, znát normalizované značky, způsoby kreslení technických výkresů (podle vyučovaného oboru). Umět nakreslit od ruky jednoduchý situační výkres, schéma, výkres předmětu, okótovat ho, kreslit a číst jednoduché značky, vědět význam nebo účel různých grafických symbolů, písma, not, chemických, matematických a jiných značek, atd. ... atd. A kdo to umí od ruky, bude to umět i s pomocí nejrůznějších pomůcek a software.
Není to nic mimořádného. Každý z nás umí jít po turistických značkách, číst mapu, nakreslit si rozměry místnosti a napsat si míry, když jde kupovat koberec, rozezná čínské písmo od azbuky, vyzná se v plánku polikliniky, zná dopravní značky, schématické značky (podle oboru), matematické symboly. Pozná platné peníze, vysvědčení s razítkem, stanici autobusu, ... atd. Nevyučuje se to v jenom univerzálním předmětu, ale v každém něco a výsledkem je určitá grafická gramotnost a umění pochopit smysl i neznámých podobných symbolů (dopravní značky nebo značky na WC v různých zemích, atd.).
V některých oborech je do prvního ročníku zařazen předmět Technické dokumentace. Zcela asynchronně. Na geometrii ze ZŠ může navazovat základ strojnictví a v tom kreslení jednoduchých strojnických (stavebních, elektrotechnických a jiných) výkresů, čtení potřebných informací ze složitých výkresů v nejrůznějších normách, které se v oboru vyskytují. atd.. atd.. Škola by měla žáky naučit grafická vyjádření typická pro obor číst, pochopit, nakreslit, narýsovat, nebo dokonale vytvořit pomocí vhodných pomůcek (SW aj.).
|
|