Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Otevřený software?
PříspěvekNapsal: pon 28. čer 2010 16:13:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Používáte ve škole otevřený software?
Máte na jeho používání nějaký názor?

Hlasujte ZDEa pište své postřehy.

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Otevřený software?
PříspěvekNapsal: pon 15. lis 2010 13:04:14 
Definice a diference
OpenSource http://cs.wikipedia.org/wiki/Open_source_software
Freeware http://cs.wikipedia.org/wiki/Freeware

Typicku ukázkou je například používání OpenOffice. Málokterý žák má licenci na Microsoft Office a pokud má do školy přinést nějaké vlastní dokumenty, je zcela legální použití OpenOffice.

Další velkou samostatnou kapitolou je Linux a vše kolem něj.
Odborníci vědí své, laici dostupné programy používají a nestarají se o původ.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Otevřený software?
PříspěvekNapsal: úte 22. úno 2011 14:05:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 17. úno 2010 14:31:42
Příspěvky: 226
Ve školách, které navštěvuji, se čím dále tím více setkávám s používáním OpenOffice. Je to velmi praktické pro žáky a školy také ušetří proti cenám Microsoft Office. Proč nešetřit na správných místech? Proč neučit šetřit i žáky?
Zajímaly zkušenosti z jednotlivých škol? Napíšete nám, jak je to na vaší škole?

_________________
Dana Batelková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Otevřený software?
PříspěvekNapsal: úte 22. úno 2011 14:36:09 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
I u nás na škole máme v PC učebně OpenOffice. Myslím, že větší potíž s tím mají učitelé, protože většinou umí (pokud umí) pouze s Wordem a hůř se v OO orientují.
Jinak hlasuji pro tuto variantu také - není to nepodstatná částka, kterou škola tímto ušetří.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Otevřený software?
PříspěvekNapsal: pát 25. úno 2011 13:39:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 17. úno 2010 14:31:42
Příspěvky: 226
Ano, dá se opravdu ušetřit slušná částka a žáci navíc pracují ve stejném programu doma i ve škole. Nemusí se přeorientovávat ani předělávat svou práci po konverzi, jak se přece jen občas stává.

_________________
Dana Batelková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Otevřený software?
PříspěvekNapsal: pon 12. bře 2012 17:01:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 05. bře 2012 20:50:50
Příspěvky: 43
Dobrý den,
na naší škole máme Microsoft Office a jako důvod jsem slyšel, že jej využívají v různých institucích, kam by žáci po škole mohli jít. Nicméně pouze hádám, že i v těchto institucích budou žáci používat i úplně jiný software.
Poslední dobou, kdy jsme se dohodli se žáky, že budou jednu větší práci dodělávat doma, se setkávám s tím, že i žáci mají Microsoft Office a to někdy i novější verze. Nicméně to neplatí pro každého a žákům doporučuji využívat Open Office nebo Libre Office. V obou balících jde udělat vcelku totéž, co u Microsoftu, ale já jaku učitel potom musím kontrolovat práci na balících, ve kterých byla práce odevzdána. Právě z důvodů určitých změn při konverzi. Neberu to ale jako výtku nebo jako problém. Jsem rád, že žáci využívají prostředky, jaké mají k dispozici.
Co se týče dalšího softwaru, který lze získat bez placených licencí - jsem pro, pokud je to samozřejmě software "k něčemu" :)
Nebudu přeci bránit kreativitě a rozvoji žákům, kteří si nemohou placené softwary koupit.

Miloš Kafka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Otevřený software?
PříspěvekNapsal: pon 12. bře 2012 18:50:16 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Dobrý den Miloši,
myslím, že poukazujete na mnohem větší problém, než jen "naučit žáky pracovat s programem, který budou v praxi potřebovat" a to je nutnost pracovat s různými verzemi a SW.
Pravda, pro mne bude jistě jednodušší, když žáci budou pracovat v unifikovaném jednom SW s jasně danou verzí, než mít na PC nainstalované různé programy a tudíž je znát výborně všechny.

Dala by se tato překážka nějak minimalizovat?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Otevřený software?
PříspěvekNapsal: pon 12. bře 2012 21:41:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 05. bře 2012 20:50:50
Příspěvky: 43
Dobrý den,
razím teorii: Umět si poradit :) . Když jsem sám zkoušel novou verzi (tenkrát 2007 Microsoft Office), tak jsem hledal různé návody, postupy, jak nastavit formátování, které umím nastavit ve starší verzi (2003).
Tedy z vlastních zkušeností mě napadá takovýto postup:

1) Naučit žáky pracovat v určitém programu tak, aby si zafixovali, co lze pomocí programu dělat.
Př: kancelářské balíky: formátování, kontrola pravopisu, vkládání vzorců, tvorba prezentací, nastavování animací, ...
Když budou vědět, co lze udělat a jak se ta činnost asi jmenuje, budou schopni na webu nalézt nápovědu, jak konkrétní činnost provést v konkrétním jiném programu.

2) Pokud to půjde a čas dovolí. Nechat žáky sáhnout na jinou verzi, program (kancelářský balík) a pomáhat jim při objevování nových postupů k tomu, co už vlastně umí.

Takovýto objevovací postup volím, i když žáci pracují stále ve stejném programu, ale nemohou najít to, co potřebují. Navedu je na nápovědu a oni pak zkoumají, třeba tlačítko po tlačítku, kde je to, co potřebují. Časem u žáků pozoruji, že si s programem jako celkem daleko více rozumí.

Naučit žáky hledat to, co potřebují bude myslím lék na tuto překážku různých verzí a programů. Výrobci se pravděpodobně nikdy neshodnou a tak tu budou stále nové verze a nové programy.

Souhlasím s Vámi ohledně množství programů, které mají žáci nainstalovány, aby bylo co nejmenší. Proto jim dovoluji pracovat v tom, co doma mají, příp. v tom, v čem se jim pracuje lépe. Čas od času bych je ale "hodil do jiné vody", aby si zvykli na jiný proud :)

Toť zatím vše, co mě k dané problematice napadá.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Otevřený software?
PříspěvekNapsal: úte 13. bře 2012 9:04:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 17. úno 2010 14:31:42
Příspěvky: 226
Velmi dobře jste to shrnul a přidávám se k vám, podle mne je rovněž potřeba
- nejprve se naučit slušně pracovat v jednom základním programu, vědět, co mi může přinést
- a pak se učit přizpůsobovat se.

Je zde však ještě jeden problém, vzhledem k finanční situaci, školy nepořizují často dostatek licencí (nebo i vůbec žádné) Microsoft Office a přecházejí na levnější Open Office apod.
Jak má potom učitel pracovat s žáky. Velmi by mne váš názor zajímal.

_________________
Dana Batelková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Otevřený software?
PříspěvekNapsal: úte 13. bře 2012 12:32:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 05. bře 2012 20:50:50
Příspěvky: 43
Dobrý den,
Open Office je plnohodnotný nástroj, který umožňuje vytvářet dokumenty "se vším všudy :)". Není problém vyučovat v tomto programu, aby žáci získali vědomosti o možnostech, jak jsme se o tom bavili v dřívějších příspěvcích.
Problém může nastat v momentě, kdy jsou žáci zvyklí na Microsofty a najednou se musí aklimatizovat. Nenapadá mě jiné řešení, než že se musí aklimatizovat.

Domácí práce bych žákům dovolil vytvářet v tom, co mají doma, ale musí jít o nástroj, který umožňuje vytvářet plnohodnotné a kontrolovatelné dokumenty. Pokud ale nemá učitel k dispozici SW, který mají žáci, tak vzniká problém. Buď bych se dohodl se žákem, jestli si nenainstaluje Open Officy a nebo bych zvážil využití jiného nástroje, o kterém se zmíním níže a sám jej využívám i ve výuce.

Tímto nástrojem jsou google documents, které jsou dostupné každému na internetu.

Jsou zdarma a online, nemusí se instalovat a změna verze se projeví automaticky. Změny ve vytvářených pracích se automaticky okamžitě ukládají, což je velice vhodné při náhlém výpadku el. proudu, nebo když si žák "nechtěně" vypne pc.
Napadá mě jediný problém, na který ale budete informování googlem, pokud máte zastaralou verzi webového prohlížeče. To ale není problém napravit a webový prohlížeč to často vyřeší sám po kliknutí.

V těchto nástrojích lze vytvořit dokumenty myslím plnohodnotné vůči Microsoft Office a Open Office, a navíc poskytují obrovský potenciál pro výuku. Umožňují spolupráci více lidí na jednom např. dokumentu, prezentaci, ...
Tyto výtvory se pak dají jednoduše prezentovat na webu, který si žáci mohou jednoduše zřídit také - pod googlem, nebo jinak.

Zkoušeli jsme spolupracovat při hře "Jméno, Zvíře, Věc, Město, ...", kterou jsme hráli v tabulkovém kalkulátoru pod googlem. Proti sobě hrály skupiny žáků, přičemž jednu tabulku vyplňovala celá skupina najednou. V realitě to vypadalo tak, že jeden žák vyplňoval třeba "Jméno", druhý "Věc", záleží, jak se dohodli. Skupina, která se nedohodla, tak měla mnoho problémů, protože si kolonky jednotliví žáci přepisovali. Výsledek ostatních skupin mohl kdokoli vidět na na jejich listu tabulkového kalkulátoru.
Hodinu jsme pak završili zhodnocením společné tvorby a pravidel jejího používání - např. dohodnout se kdo, co, jak bude vyplňovat.

Neprošel jsem ale ještě všechny nástroje googlu, tak jak bych chtěl. Toť můj názor a momentální velký zájem :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: