Dobrý den,
Open Office je plnohodnotný nástroj, který umožňuje vytvářet dokumenty "se vším všudy
". Není problém vyučovat v tomto programu, aby žáci získali vědomosti o možnostech, jak jsme se o tom bavili v dřívějších příspěvcích.
Problém může nastat v momentě, kdy jsou žáci zvyklí na Microsofty a najednou se musí aklimatizovat. Nenapadá mě jiné řešení, než že se musí aklimatizovat.
Domácí práce bych žákům dovolil vytvářet v tom, co mají doma, ale musí jít o nástroj, který umožňuje vytvářet plnohodnotné a kontrolovatelné dokumenty. Pokud ale nemá učitel k dispozici SW, který mají žáci, tak vzniká problém. Buď bych se dohodl se žákem, jestli si nenainstaluje Open Officy a nebo bych zvážil využití jiného nástroje, o kterém se zmíním níže a sám jej využívám i ve výuce.
Tímto nástrojem jsou google documents, které jsou dostupné každému na internetu.
Jsou zdarma a online, nemusí se instalovat a změna verze se projeví automaticky. Změny ve vytvářených pracích se automaticky okamžitě ukládají, což je velice vhodné při náhlém výpadku el. proudu, nebo když si žák "nechtěně" vypne pc.
Napadá mě jediný problém, na který ale budete informování googlem, pokud máte zastaralou verzi webového prohlížeče. To ale není problém napravit a webový prohlížeč to často vyřeší sám po kliknutí.
V těchto nástrojích lze vytvořit dokumenty myslím plnohodnotné vůči Microsoft Office a Open Office, a navíc poskytují obrovský potenciál pro výuku. Umožňují spolupráci více lidí na jednom např. dokumentu, prezentaci, ...
Tyto výtvory se pak dají jednoduše prezentovat na webu, který si žáci mohou jednoduše zřídit také - pod googlem, nebo jinak.
Zkoušeli jsme spolupracovat při hře "Jméno, Zvíře, Věc, Město, ...", kterou jsme hráli v tabulkovém kalkulátoru pod googlem. Proti sobě hrály skupiny žáků, přičemž jednu tabulku vyplňovala celá skupina najednou. V realitě to vypadalo tak, že jeden žák vyplňoval třeba "Jméno", druhý "Věc", záleží, jak se dohodli. Skupina, která se nedohodla, tak měla mnoho problémů, protože si kolonky jednotliví žáci přepisovali. Výsledek ostatních skupin mohl kdokoli vidět na na jejich listu tabulkového kalkulátoru.
Hodinu jsme pak završili zhodnocením společné tvorby a pravidel jejího používání - např. dohodnout se kdo, co, jak bude vyplňovat.
Neprošel jsem ale ještě všechny nástroje googlu, tak jak bych chtěl. Toť můj názor a momentální velký zájem