Na začátku jsme měli položené otázky:
Jakou formu AAK používáte na Vaší speciální škole? S kterou jste spokojeni? Která je pro Vás zajímavá, kterou byste chtěli používat a proč?
A toto jsme si zatím řekli:
♦ Osvědčila se nám komunikace zpočátku pomocí konkrétních předmětů - hraček, posléze podle vlastních fotografií dítěte v dané činnosti a následně přechod na černobílé piktogramy.
♦ Využíváme znakovou řeč (spíš prvky), znak do řeči, komunikační knížky, různé PC programy, piktogramy,fotky...
♦ Jsou samozřejmostí piktogramy a fotografie, ve dvou třídách k tomu Makaton. V jedné třídě se používají piktogramy, makaton a VOKS. Zvládají vše na jedničku. Děti i pedagogy komunikace baví. Občas se přistihneme, že makatujeme mezi sebou. Do nonverbální komunikace se snažíme zapojovat i rodiče a správní zaměstnance. Docela se daří.
♦ Makaton používají i doma. Samozřejmě také závisí na spolupráci rodičů. Rodiče nepřesvědčujeme. Nejprve ve škole s dítětem pracujeme, naučíme pár základních znaků a pak při osobní schůzce ukážeme rodičům, jak to jejich dítě krásně zvládá, jak si dokáže samo říct-ukázat, že chce na WC, jíst nebo pít, pozdravit. Rodiče bývají překvapeni, co jejich dítě zvládne. Takže dítě může "makatovat" i doma, rodina ví, co chce říct.
♦ S komunikací autistického dítěte nejlépe poradí v APLA (asociace pomáhající lidem s autismem)
http://www.hk.apla.cz/ ♦ V Praze je SPC, které se zabývá speciálně AAK
http://www.alternativnikomunikace.cz/in ... ge=centrum, nabízejí i zajímavé semináře a kurzy.
Máte-li někdo ještě zkušenosti s AAK, napište nám sem o tom. Díky.