Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 12:07:54 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jana Petrů píše:
Věda založená na písmu ještě neodhalila (a neodhalí) všechny taje moudrosti lidstva "před písmem".
Myslím, že vyšší zákony nás k tomu přivedou ať chceme, nebo ne.


Co bude teď? Kabala? Převtělování? Astrální bytosti?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 15:31:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Mgr. Jan Zouhar píše:
Tady se nabízí zeptat se těch, které s technologiemi ve škole systematicky pracují. A výsledky ukazují, že výsledky jsou lepší. Dovolím si ocitovat.
Tady sehrávají IT roli velmi pozitivní!! Když vidím takto optimistické prohlášení - výsledky jsou lepší - kliknutím jsem, žízně po informacích, ihned na oné výroční zprávě. Vidím, že tento hubeňoučký text - celý zahrnuje včetně všech resumé a adres necelé tři stránky - je jen průběžnou informací, ze které mě ani tolik nezaujaly povšechné banální věty typu žáky to víc baví s noťasem, ale spíše konstatování na projektu zúčastněných pedagogů, cituji:

S ohledem na rané stadium projektu není zatím k dispozici konkrétní příklad, kdy využití informačních technologií vedlo k lepšímu porozumění probírané látce.

Vítám takový pokus (zkusit komplexní digitální prostředí pro výuku), ale s hlubšími úsudky počkám až na dobu, kdy budou na konkrétních příkladech patrné jeho výsledky a nebudou jen převládat názory.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 15:55:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana Petrů píše:
Celkově mě zajímá, zda je opravdu nutné se vývoji technologií přizpůsobovat výukou a zda by nebylo větší výhodou ji výukou naopak kompenzovat. Myslím, že technika se vyvíjí tak překotně, že to, co dnes je moderní, za rok je staré. A můžeme začínat znovu. O to ale přece producentům jde, že? Jde JENOM o peníze.
Naprosto opomíjíte, že ty technologie nejsou používány jen ve spotřebním zboží, ale také ve výrobě, ve zdravotnictví, v infrastruktuře atd., kde snižují náklady a rozšiřují možnosti. Pláčete na nesprávném hrobě.
Jana Petrů píše:
Také mám ověřeno na vlastních synech, že pokud se do 14 let udrží dál od technologií a vzdělávají se v gramotnostech, kompetencích a postojích, pak zvládnou technologie i orientaci v informacích během krátké doby. Není nutné je trénovat leta. Naopak.
Mým synům (nyní 28 a 22 let) jsem otevřel vrátka do informatické zahrádky, jakmile to bylo možné. Starší dostal první PC ve 14 letech, zakrátko ho dostal i mladší, protože technologie zvládal stejně, i když byl o 6 let mladší. Ani jednomu to neuškodilo. První má za sebou několikaletou úspěšnou kariéru grafika, druhý je špičkový programátor (i díky tomu, že začínal v 10) a právě dělá bakalářku. Mají vlastní úspěšnou firmu a jsou aktivní občané.

BTW: Chtěl bych vidět to "zvládnou technologie i orientaci v informacích během krátké doby". Kdo je to naučí?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 16:37:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Jan Novák píše:
Narazil jsem na příspěvek http://www.inflow.cz/recyklace-komenskeho kde autor použil termín "Digitální škola hrou" - "Schola ludus digitalis". Vystihuje přesně a jasně cíl, ke kterému směřujeme. Termín se mi líbí, odpovídá modelu TPCK, začněme ho používat a naplňovat.PS: nejsem latiník, nemohu posoudit správný tvar latinsky
Gramaticky, což o to, je to v pořádku. Ale trochu od počátku - paní Petrů říká, co se skrývá pod spiskem Schola ludus. Má spíše pravdu (ve skutečnosti je to ještě horší – nejde o dramatickou výchovu, jde o pseudodivadelní hry založené v zásadě na pouhém dialogizování učební látky; takto zoufající si Komenský naléval učivo do hlav tupým uherským synkům). Postava Komenského je, podobně jako Husova, oběť účelové dezinterpretace našich obrozenců, kteří zoufale potřebovali ad hoc hrdé národní vzory (kterážto dezinterpretace mezi laiky v podstatě trvá dodnes, viz jen výše ten odpuzující paskvil recyklace Komenského). Nicméně je zajímavé položit si otázku, jak by se dival na spor o IT právě Jan Amos. Byl by jednoznačným fandou IT! Jeho geniální vynález encyklopedie (Orbis pictus) přece vznikl pro Naučit se snadno mezinárodně dorozumět a zároveň přitom Naučit se základní o světě.

Vtip je v tom, že díky (hl. francouzským) osvícencům se preferují řekněme Komenského metody, ale zapomínán (zapomenut?přehlížen?) je jejich cíl – systematickou výchovou a vzděláváním naučit člověka aktivně volit dobro (nepolemizujme, co slovo dobro tady znamená, buďto to třeba po sokratovsku víme, nebo se můžeme mrknout k Janu Amosovi, co tím myslel). Všechno, co Jan Amos dělal pro školu, u něj byla dílčí věc podřízená tomuto cíli (např. své jazykové učebnice, které ohromily a zaplavily doslova celou Evropu, nazýval vozíčky dětského vzdělání). JAK by se nikdy nepřizpůsobil technologiím, ale vždycky by jich využil s tím, že by pro něj byly právě jen "vozíčky dětského vzdělání". A tak cítím, že to vidí i paní Petrů – ano, berme IT, ale v každém okamžiku musíme vědět, k čemu to bude s ohledem na konečný cíl. I proto jsem psal svůj příspěvěk o pozitivním a negativním vlivu IT a o nutnosti pořád současně vnímat jejich místní, komuitní a obecné působení a propojení.

A závažné připomenutí je toto
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Stanislav Zajíček píše:
Negativní pasivní působnost spočívá v získané neschopnosti kritického přejímání pramenů – věc neexistuje, protože není na googlu
Souhlasím. Ale zároveň je nutné připomenout, že nejde vždy o jednoduchou dualitu google a něco. Musíme připustit, že některé věci jsou pouze právě na googlu myslíme tím internet vůbec). Internet ne jako zpráva o skutečnosti, ale skutečnost sama.
Přesně to si myslím. Ale o tom už jsem psal v prvním příspěvku do této diskuse aneb Víme vůbec, jak vypadá svět (=pestrá míchanice virtuality a reality), na nějž máme žáky ve škole připravovat a v němž oni aktivně žijí?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 16:48:04 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Janek Wagner píše:
BTW: Chtěl bych vidět to "zvládnou technologie i orientaci v informacích během krátké doby". Kdo je to naučí?

Mimochodem: budete se divit, ale naučí se to sami, jako jsme se to naučili my. Nikdo z nás (podle fotografií) neprošel vzděláváním ICT na základní (a asi ani na střední) škole, a přesto jsme to zvládli, někteří se tím dokonce živíte.

Uvedu příklad z osobního života, který se odehrál před rokem. S využitím všech současných technologických vymožeností byla mé dospělé dceři indikována a poté i provedena závažná neurochirurgická operace jen proto, aby se zjistilo, že pro ni nebyl ani ten nejmenší důvod. Chyběla jen selská úvaha a empatie. Ještě dodám, že můj postoj k technologiím a jejich nadužívání v té době byl už zformován, není tedy ani v nejmenším důsledkem oné události, jen mi ho dokreslil.
V Akčním plánu Škola 21 jsou velmi jasně formulované postupy, jak technologie do škol dostat, cituji (http://www.msmt.cz/ict):

"Koncept „Škola pro 21. století“ doporučuje věnovat právě hodnocení využití technologií ve výuce mimořádnou pozornost. Navrhuje nastavit průběžný proces monitorování stavu v každé škole a tuto aktivitu realizovat prostřednictvím online nástrojů, jež budou k dispozici vedení školy. Aby to bylo možné, musí být nejprve vytvořen jednoduchý systém indikátorů, který po vyplnění okamžitě ukáže, na jaké celkové úrovni určitá škola je. Jedná se vlastně o jakýsi technologický profil školy.....Zároveň bude třeba poskytnout těmto učitelům kvalitní a komplexní podporu a zajistit příslušnou modifikaci jejich kvalifikace.
Dosažení potřebných výsledků pak bude nutné kontrolovat a v další fázi i vynucovat......Další rozvojové programy umožňující systematickou podporu, evaluaci, monitoring, ale i sankce v případě nedodržení profilace školy, bez které nelze celkovou vizi „Škola21“ naplnit."


Toto jako svobodný člověk ve svobodné zemi a ve svobodné (měla by být) sféře zásadně odmítám.


Naposledy upravil Lucie Slejšková dne pon 14. bře 2011 10:35:04, celkově upraveno 2
úprava formátu


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 17:05:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana Petrů píše:
Na okraj: ve Švédsku používají mobil 3% domácností, v Německu 11% a u nás 64% domácností.
Obávám se, že o správnosti vašich informací by se dalo s úspěchem pochybovat. Viz http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/images/f/f6/Mobile_phone_subscriptions_and_the_use_of_SMS%2C_2008.png. Tuhle statistiku jsem měl na třetí pokus pomocí Google. Čili mi technologie pomohla snadno a rychle vyvrátit váš blud.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 17:22:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Jana Petrů píše:
Mimochodem: budete se divit, ale naučí se to sami, jako jsme se to naučili my. Nikdo z nás (podle fotografií) neprošel vzděláváním ICT na základní (a asi ani na střední) škole, a přesto jsme to zvládli, někteří se tím dokonce živíte.
Ono to jaksi nešlo, protože v té době ty technologie nebyly. Postupně jsem to od roku 1975, kdy jsem přišel poprvé do styku se sálovým počítačem, zvládal, ten rozvoj nebyl tak rychlý. Na VŠ jsem dostal základ, který byl oproti zbytku populace výrazným náskokem. Ale už kolem roku 1995 mě doslova převálcovala generace, která dostala Sinclair ZX Spectrum někdy mezi 12 a 15 lety. To je ta generace Lukačovičů, aby bylo jasno. A generaci Lukačovičů dnes válcuje generace, která s PC doma vyrůstala od mala. Tak to v IT segmentu chodí a tak se tam živíme ;-) Jenomže nikdy jsem v tom nebyl sám, stejně jako ten Lukačevič nebo ti dnešní teenageři, protože tento segment žije jako navzájem se vzdělávající komunita.

A teď vážně: sami se to vaši synové nenaučí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 17:26:51 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Jen pro úplnost doplním, že k oné popsané události došlo, bohužel, v mé nepřítomnosti, a to, že jsem ji sem uvedla, mělo dokumentovat, kam může vést slepá víra v technologie.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 17:30:11 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Janek Wagner píše:
...sami se to vaši synové nenaučí.

Naučí se to, co potřebují, ale nebudou z nich programátoři a asi ani grafici (i když výborně malují, ale to grafik ani nemusí). Mají jiné zájmy a jiné schopnosti.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 17:32:28 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Janek Wagner píše:
Jana Petrů píše:
Na okraj: ve Švédsku používají mobil 3% domácností, v Německu 11% a u nás 64% domácností.
Obávám se, že o správnosti vašich informací by se dalo s úspěchem pochybovat. Viz http://epp.eurostat.ec.europa.eu/statistics_explained/images/f/f6/Mobile_phone_subscriptions_and_the_use_of_SMS%2C_2008.png. Tuhle statistiku jsem měl na třetí pokus pomocí Google. Čili mi technologie pomohla snadno a rychle vyvrátit váš blud.

Já jsem mluvila o domácnostech, ne o jednotlivcích (inhabitants). Bohužel se mi nepodařilo najít odkaz, mám jen zkopírovanou část statistiky (google hlásí, že stránka byla odstraněna, byla to telekomunikační zpráva z roku 2008, víc nevím - moje chyba). A přiznávám ještě chybu, která se mi vloudila. Mělo tam být POUZE mobil (místo pevné linky). Omlouvám se za nepřesnost. Při dohledávání informací jsem také zjistila, že i Švédové "šli do sebe" a od roku 2008 tam došlo k prudkému nárůstu užívání mobilů. Takže máte větší díl pravdy :D.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 167 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron