Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 14:32:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
Spíš bych hledala způsob, jak v (pracně vyhledaném) textu ukázat, k čemu určité druhy používá autor.
O syntaxi ve smyslu K čemu je její výuka? jsme tu mluvili už mnohokrát. K tomu, abychom se naučili vnímat a tvořit text, k tomu, abychom se naučili schopnosti abstrahovat a užít ji při popisu složitých jevů atd.atp.

Důležité je opravdu aspoň občas opustit tradiční separaci předmětu na jazyk a literaturu a prostě to spojit dohromady. Dovolím si k syntaktickým a nejlépe současně prováděným stylovým rozborům doporučit norského autora Erlenda Loeho (nar. 1969), především jeho dnes už slavnou knížku Naivní. Super. (čes. 2005). Žáky může chytit (ověřil jsem na 13-14letých) vzhledem k tomu, o čem a jak píše. Loe má velmi úsporný, na syntaktickou dřeň osekaný styl – ale velmi výrazně obrazně působící (ano, napadne-li vás styl Hemingway, je to v zásadě správně)! Výhoda může být i to, že jako součást svého literárního stylu používá (v omezené míře, samozřejmě) také snadnou a srozumitelnou angličtinu. Když se dobře připravíme, lze žáky vést k úvaze, jak popsat takový styl – mj. tedy s pomocí syntaktické terminologie – a jak přijít na to, jak to ten člověk dělá, že to má tu sílu? Loe je navíc mimořádně dobrý k tomu, abychom žáky vyzvali Napište sami v jeho stylu krátký text na téma... (sama kniha jich nabízí mnoho). A tipuju na 85%, že se podaří ukázat, že když budeme držet určitá syntaktická a stylistická pravidla (která nás naučí Loe a učitelka/-tel), když si najdeme téma (klidně i s Loovou pomocí), vznikne prostě text schopný četby i kritiky.

A tak lze ukázat K tomu je syntax – abyste zažili radost, že pochopíte, jak pracuje autorský styl a sami vytvoříte dobrý text. Musím se přiznat, že ve škole mám k tomu ideální podmínky v Literátní fabrice, nepovinném předmětu pro hlubší zájemce o čtení a psaní, ale uplatňuji i v běžných třídách.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: sob 12. bře 2011 17:49:17 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
Děkuji, že jste se zapojil do diskuze.

Ukázat dětem, že přirozené texty obsahují všechny druhy přísudku samozřejmě můžu. Ale záleží na tom, jak to udělám. Prosté ukázání na přísudky asi vztah ke smyslu mít nebude. (Tedy tak jak to udělal p. Hausenblas v článku, na který odkazuji výše.) Spíš bych hledala způsob, jak v (pracně vyhledaném) textu ukázat, k čemu určité druhy používá autor.


V tom souhlasím. Nemyslel jsem, že bychom měli natrvalo zatvrdnout jen na tom ukazování. Stejně tak souhlasím s tím, že někdy je zase lepší vytvořit si vlastní "umělý" text, než znásilňovat ke gramatice beletrii.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: pon 14. bře 2011 9:17:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Návštěvník píše:
Petr Koubek píše:
...Myšleno snad specializačním, či specializovaným - speciální je bývalá zvláštní škola...

omyl, speciální škola je bývalá pomocná, zvláštní školy se přejmenovaly na praktické, když už jsme u slovíčkaření ;)

No vidíte, jaké problémy způsobuje ta vertikální segregace dětí a mládeže... :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: pon 14. bře 2011 13:07:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Stanislav Zajíček píše:
Dovolím si k syntaktickým a nejlépe současně prováděným stylovým rozborům doporučit norského autora Erlenda Loeho (nar. 1969), především jeho dnes už slavnou knížku Naivní. Super. (čes. 2005). Žáky může chytit (ověřil jsem na 13-14letých) vzhledem k tomu, o čem a jak píše.

Dovedu si představit (sama češtinář), jak nesmírně těžké je vyhledat vhodný text - proto díky, pane Zajíčku, za tip! Jaká další literární díla byste vy ostatní doporučili pro tento způsob výuky syntaxe?

Stanislav Zajíček píše:
Loe je navíc mimořádně dobrý k tomu, abychom žáky vyzvali Napište sami v jeho stylu krátký text na téma... (sama kniha jich nabízí mnoho).
Přijde mi to jednoduché, a přitom to myslím velmi dobře splní účel, díky! Jaká další zadání pro smysluplné činnosti žákům předkládáte?

Stanislav Zajíček píše:
A tak lze ukázat K tomu je syntax – abyste zažili radost, že pochopíte, jak pracuje autorský styl a sami vytvoříte dobrý text. Musím se přiznat, že ve škole mám k tomu ideální podmínky v Literární fabrice, nepovinném předmětu pro hlubší zájemce o čtení a psaní, ale uplatňuji i v běžných třídách.
Literární fabrika se mi moc líbí :-).

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: pon 14. bře 2011 13:58:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Stanislav Zajíček píše:
Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
Musím se přiznat, že ve škole mám k tomu ideální podmínky v Literátní fabrice, nepovinném předmětu pro hlubší zájemce o čtení a psaní, ale uplatňuji i v běžných třídách.

Takovýto předmět, a jistě bude dost navštěvovaný, umožnilo RVP ZV... Z perspektivy kurikulárního ústavu jen doufám, že takový prostor zůstane po snaze vše sjednocovat. Že se tvůrci doporučených osnov zamyslí a zachovají dostatek prostoru pro individualitu velmi dobrých učitelů a ředitelů, pro školní autonomii v tom nejvlastnějším a nejpřínosnějším smyslu.
Jinak mně se ve smyslu příspěvku v současné české literatuře jako vhodný zdá styl Petry Soukupové, budu rád, když někdo v literární dílně či fabrice opilotuje, zda taky lítá, když tak voní ;-)
Krásný den a děkuji za svěží vánek inspirace!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: čtv 17. bře 2011 12:45:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Jen mě napadlo poznamenat k syntaxi jako „vrcholové“ disciplíně – než se k ní dostaneme, ovšemže procházíme jinými gramatickými lesy; a velmi se mi osvědčilo trvat na respektu k termínům, jak to pořád žákům vtloukám do hlavy. Vrut je něco jiného než šroub, Mám tě ráda je něco jiného než Mám tě ráda jako kamaráda a Podstatné jméno je něco jiného než podmět. Zkrátka chci, aby v každém okamžiku věděli, kam který termín patří (tedy do jaké nauky) – a co znamená. Syntax je totiž opravdu těžká věc a chce dobrou průpravu.

Souhlasím se stylem Petry Hůlové jako hodným gramatické i stylistické pozornosti! Ještě jednou nabídnu lidovou poezii (díky např. antitetickým konstrukcím opravdu vděčné pole nejen pro syntaktická přemýšlení!).

A je-li nálada, může se zkusit taky Ernst Jandl (či jemu podobní). Nedávno jsme přemýšleli nad všemi možnými podměty a přísudky v jeho známé básni a dost jsme se u toho pobavili; a od tohoto přemýšlení se snadno skočí k rolím elipsy nejen v poezii, ale taky třeba v reklamě (= výukou proti manipulaci), cituji báseň:

něco na podlaze

něco na podlaze
zahlédnout
něco zahlédnutého
z podlahy zvednout
něco z podlahy zvednutého
v ruce podržet
něco v ruce podrženého
pozorně prohlédnout
něco pozorně prohlédnutého
na podlahu upustit
něco na podlaze upuštěného
spatřit odlézat


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: čtv 17. bře 2011 16:30:54 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Děkuji, děkuji, děkuji. I když se zdá, že tato diskuse je mrtvá, přece jen si myslím, že se k ní občas vracíme a nalézáme zde další inspiraci.

Před nedávnem jsem učila v devítce poměry mezi větami hlavními. Už delší dobu jsem uvažovala nad změnou spojky ale na a. Čeho se tím docílí?

Konkrétně: V knize Řešení konfliktů najdeme následující návod, jak předcházet konfliktu:

Vedoucí žádá: Chci, abyste přišel do práce tuto sobotu ráno.
Zaměstnanec odpovídá:
Souhlas: Ano
Změkčení: Měli jsme v poslední době hodně napilno, všichni jsme měli plné ruce práce a nestihli jsme udělat všechno. Chápu, proč chcete, abych přišel i v sobotu.
Náznak: Ale musím vám říct...
Důvody odmítnutí: ...potíž je v tom, že v sobotu hraje můj syn finálové utkání ve fotbale a já na tom zápase musím být.
Odmítnutí: Je mi líto, ale v sobotu prostě nemůžu
Kompromis: Jestli to pomůže, zůstanu tady déle ve čtvrtek a v pátek.


Všimněte si slůvka ale, které mění situaci.

V knize Jak řešit konflikty s podřízenými autorka píše:
"Největší slovní "podraz" je tak zvaný paradoxní příkaz: "Ano, ale...!" a radí, jak mluvit bez paradoxního příkazu: místo ale používat a, mluvit v krátkých větách s minimem spojek, používat stupňování.

Stupňování si skutečně představit nedokážu, ale s deváťáky jsme hovořili o tom, jak se jim jeví změna vyjádření z ale na a. Část z nich vyjádřila podobný názor jako mám já. U ale jasně víme, o jaký poměr se jedná. Za a se však dá schovat cokoli. Co je větší podraz?

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: čtv 17. bře 2011 17:36:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Mrtvá? Ale kdeže ;)

Velice děkuju za inspiraci!! Vidíte, tyto příručky... to mě nikdy nenapadlo, a přitom je to evidentně zlatá žíla pro práci s gramatikou, stylistikou, pragmatikou a interpretací! Příklad užívání spojky ale vedle spojky a umožní nejen řeč o gramaticko-lexikálních signalizacích! Nelze nevzpomenout velmi výmluvného komentáře Karla Čapka v jeho fejetonu O alelidech.

Jazyk a podraz, to je vůbec dobré téma! Zadejte deváťákům úkol, ať najdou v novinách (či jinde) texty, v nichž objeví důvod k podezření, že autor chce maskovanou řečí někoho podrazit. Nebo aspoň zmást. Pocvičí se zcela jistě taky v hledání tropů a figur... A nemusí se jim doporučovat jen el. archiv Rudého práva v ÚČL (ale ukázat by se jim měl, to ano).

Pro kontextuální pohled na věc jsou vděčné mé oblíbené scény z (amerických) filmů - šéf vpluje do zaměstnancovy kanceláře a hlaholí Fredy, nikdy jsem nebyl s tvou prací tak spokojen!!! Fredy se chytí stolu a jen zachroptí Takže mám padáka... Dobré pro výklad o kontextu promluvy a o ironii.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: čtv 17. bře 2011 17:45:18 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Vidíte, ten fejeton jsem neznala. A už ho mám vyhledaný. Díky!

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: čtv 17. bře 2011 17:54:25 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Mám pro vás tip: Povídky jamrtálské od Mileny Slavické. Já letos češtinu v devítce neučím, takže jsem je nepoužila a dřív se, myslím, nehodí (i když kdo ví). Ale jsou tam pěkné "kousky" pro různé účely. (Na noviny to určitě nemá; ty se výborně hodí ke korekturám :lol: )


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 13  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: