Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
Spíš bych hledala způsob, jak v (pracně vyhledaném) textu ukázat, k čemu určité druhy používá autor.
O syntaxi ve smyslu
K čemu je její výuka? jsme tu mluvili už mnohokrát. K tomu, abychom se naučili vnímat a tvořit text, k tomu, abychom se naučili schopnosti abstrahovat a užít ji při popisu složitých jevů atd.atp.
Důležité je opravdu aspoň občas opustit tradiční separaci předmětu na jazyk a literaturu a prostě to spojit dohromady. Dovolím si k syntaktickým a nejlépe současně prováděným stylovým rozborům doporučit norského autora Erlenda Loeho (nar. 1969), především jeho dnes už slavnou knížku
Naivní. Super. (čes. 2005). Žáky může chytit (ověřil jsem na 13-14letých) vzhledem k tomu, o čem a jak píše. Loe má velmi úsporný, na syntaktickou dřeň osekaný styl – ale velmi výrazně obrazně působící (ano, napadne-li vás styl Hemingway, je to v zásadě správně)! Výhoda může být i to, že jako součást svého literárního stylu používá (v omezené míře, samozřejmě) také snadnou a srozumitelnou angličtinu. Když se dobře připravíme, lze žáky vést k úvaze, jak popsat takový styl – mj. tedy s pomocí syntaktické terminologie – a jak přijít na to, jak to ten člověk dělá, že to má tu sílu? Loe je navíc mimořádně dobrý k tomu, abychom žáky vyzvali
Napište sami v jeho stylu krátký text na téma... (sama kniha jich nabízí mnoho). A tipuju na 85%, že se podaří ukázat, že když budeme držet určitá syntaktická a stylistická pravidla (která nás naučí Loe a učitelka/-tel), když si najdeme téma (klidně i s Loovou pomocí), vznikne prostě text schopný četby i kritiky.
A tak lze ukázat
K tomu je syntax – abyste zažili radost, že pochopíte, jak pracuje autorský styl a sami vytvoříte dobrý text. Musím se přiznat, že ve škole mám k tomu ideální podmínky v Literátní fabrice, nepovinném předmětu pro hlubší zájemce o čtení a psaní, ale uplatňuji i v běžných třídách.