Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: ned 03. dub 2011 16:00:05 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Proč právě Polednice? Ta otázka se mi líbí a myslím, že pan Zajíček už odpověděl. Právě ta naše zkušenost, která se prolíná celými věky literární historie, nám vede ruku při výběru.

A co s historií na ZŠ? Podle mě lze najít takový výklad historie, který nám má co říct i dnes. Přestože občas je to pro mě velmi těžké. Např. u ohlasové poezie bych přemýšlela hodně dlouho. Ale rozhodně bych neargumentovala tím, že vzdělaný člověk má tohle znát, a proto ji budu nalévat do hlav každou hodinu.

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: ned 03. dub 2011 16:59:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Děkuji panu Sotoláři za jeho položené otázky; ukazují k důležitým místům, které je třeba promýšlet!

Polednice, Lesní panny, nápoje lásky, Boží láska, síla modlitby... je tolik věcí, s nimiž si člověk neví rady. Někdo blahosklonně podotkne, že láska, toť jen chemická rekace mozku. Nu ano, proč ne, vždyť o nápojích lásky (= chemických substancích) se mluví odjakživa. Chemický chytrolín si prostě jen může chvíli myslet, že je majitel nejnovější vědecké pravdy. Pokud ho někdo seznámí s nejstarší mytologií, třeba pochopí svůj omyl.

Neznám krásnější obraz o vražedné mužské touze vlastnit ženu včetně všech jejich duševních míst, než je Erbenova Vrba.

Řekl bych, že 19. století se vší jeho pestrostí patří respekt a pozornost. Problém je v tom, že právě "rakousko - české 19. století" musí být jaksi znovu objeveno, neboť leží pod nesmírným nánosem historek, interpretací, legend, učiva, změtí, pamětí, mýtů, pamýtů, lží, vznešených pravd, učebnicových výkladů atd. Proto oceňuji, že tu diskutujeme nad Erbenem, že nám to prostě není šumafuk. Erben a jiní ohlasoví básníci užívají určité (spolehlivé?) formy, protože je to moderní a jistě se jim to taky líbí. Je to moderní v 19. století, tak jako je moderní dnes kreslit jiné obrazy namísto Polednic a Vodníků (ano, najdeme je snadno - Popelka takřka přes noc bude Superstar!). Celé hnutí písničkářské užívá ohlasu, kde by byl (dnes mnohými zatracovaný) Nohavica bez ohlasu? Jen před několika lety všichni milovali Čechomor, který prostě jen chytře využil - ohlasu lidové písně. Ta byla v obrození objevena jako něco vskutku původního a bytostně českého (proto tehdy ta její móda).

Kde by byli rockeři bez ohlasu stařičkého blues?

Lesní panna, která zbaví rozumu zoufalého kluka, který právě přišel o lásku, to je prostě krásný básnický obraz, který je také krásné - byť bolestné - luštit. Čelakovský to má "od lidu", jak to může užít každý; ale dává tomu elegantní kabát, elegantní formu, která dovolí zpívat, cítit hudbu těch veršů jako přidanou hodnotu. Hodně velmi mladých lidí poslouchá drum and bass; to je víceméně ohlas jedné z nejstarších forem hudby. Čili ohlas jako vždypřítomná a všudepřítomná metoda umění - tak jej lze vidět a vyložit (pokud je umění moc vznešené, můžeme sáhnout do oblasti, kde je užívání ohlasu nejnápadnější - a to je móda). Když to jde, smíchat takové výklady s představením těch, kteří přicházejí s inovací, inspirací, iniciativou. A to byl třeba Mácha.

P.S. Omlouvám se, že s pojmem ohlas tu zacházím dost volně; chápu jej zde jako tématickou i formální inspiraci pro vlastní tvorbu (např. Erben). Tradičně se ten termín chápe přísněji (autor se v textu rozpouští, chce vypadat a vypadá např. jako "lid").

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
(...) Erben tu pohanskou mytologii popře a potře křesťanstvím, protože ve Svatební košili už řádný trest nepřichází.
Vidíte - a mně se zdá, že to rouhání (Vrať mí ho, nebo mě zab!), které svědčí o tom, že má tak v duši touhou zatemněno, že ani nepozná, že její láska už je někdo docela jiný, stihne drsný trest - dívka si sáhne až na dno, prožije setkání se samotným peklem. Jak žije dál, to je otázka...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: ned 03. dub 2011 21:10:54 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Stanislav Zajíček píše:
Jak žije dál, to je otázka...


To je zajímavé téma!
Takový erbenovský Povětroň, jak se ty tři sejdou v ústavu a vypráví si, co zažily ;)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: čtv 07. dub 2011 19:13:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Ohlasová tvorba má v dnešní době obdobu v tzv. fan-fiction literatuře, ale takový Čechomor (nebo dříve Vlasta Redl či Jaroslav Hutka) určitě pomohou žákům lidovou slovesnost a její ohlasy přiblížit...

Tak mě napadá, že by se na tomto portále určitě ujaly "klony" tohoto diskuzního fóra typu "Jaký smysl má učit dějepis/fyziku/etiku/mediální výchovu/klíčové kompetence... - jak to vysvětlit žákům". :-)

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: pát 08. dub 2011 16:43:10 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Děkuji za tipy na ohlasovou poezii. Asi jsem si to nemohla spojit dohromady s Čechomorem, příliš hudbu neposlouchám.

Jistý klon už tu je. (blog Zuzana Loubet del Bayle) Nebo možná my jsme klon.

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: pát 08. dub 2011 18:51:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Blog http://dejepis1zemepis.blogy.rvp.cz je opravdu skvělý - stejně jako Váš blog http://cteni.blogy.rvp.cz (zkušenosti ze zahraničí jsou opravdu velmi přínosné a ukazují, jak by mohla česká reforma školství za několik desítek let vypadat, pokud se ji podaří prosadit...).

K ohlasové tvorbě posílám odkaz na velmi zvláštní video, o kterém nevím jistě, co si myslet: http://www.youtube.com/watch?v=kghCqyMLPFA

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: sob 09. dub 2011 20:22:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Radek Sárközi píše:
K ohlasové tvorbě posílám odkaz na velmi zvláštní video, o kterém nevím jistě, co si myslet: http://www.youtube.com/watch?v=kghCqyMLPFA
Velice děkuju za odkaz! Využiju tento skvost velice brzy při výkladu o určitých jevech kultury národního obrození!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 18:17:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Doufám, že se Vám ta hodina vydařila :-)

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: ned 22. kvě 2011 12:07:28 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Pane Stanislave, paní Ludmilo (a další, samozřejmě), musím vás upozornit na mimořádnou knihu - Pascal Mercier: Noční vlak do Lisabonu! Je to poprvé, kdy mi při četbě beletrie vklouzla tužka sama do ruky...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jaký smysl má učit češtinu - jak to vysvětlit žákům?
PříspěvekNapsal: ned 22. kvě 2011 12:33:32 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 20:49:20
Příspěvky: 139
Děkuji za tip. Nemohla byste nám naznačit, co se Vám na knize líbilo? Četla jsem totiž i záporné recenze.

(Mimochodem, ono to sem asi nepatří, ale s Pavlínou Hublovou používáme jako svůj čtenářský deník http://www.goodreads.com/. Nechcete se připojit?)

_________________
Mgr. Ludmila Kovaříková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 125 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron