Mohu se ještě vrátit k otázce, kterou vznesla Tereza?
Citace:
Když máte v lekci nějaké téma - myslím gramatické - zapisujete nějaké tabulky, vysvětlení atd. do sešitu?
Částečně jsem už asi odpověděla ve svém předchozím příspěvku. Takže bych asi nabídla všeobecnější pohled...
Myslím si, že pokud žáci mají k dispozici přehled v učebnici nebo v pracovním sešitě, a je dobře udělaný, že s ním žáci mohou pracovat a pomůže jim, pak není absolutně třeba něco přepisovat. Sešit by měl být především k procvičování, zkoušení si nových postupů apod.
Někdy je však třeba tabulku/přehled přetvořit do smysluplné podoby nebo "rozkouskovat". Abych byla konkrétní:
Když se začínají probírat tvary "to be", považuji za velkou chybu, když se (nejlépe hned v úvodu nové lekce) objeví tabulka se všemi tvary. Tím je dáno za dost výuce, pak už následují jen procvičovací (většinou doplňovací) cvičení.
Když však budeme seznamovat s tvary postupně, hledat shody a nabízet i jiná grafická zobrazení, pak dáme dětem šanci naučit se tuto gramatiku mnohem lépe.
Srovnejte na obrázku (omlouvám se, tvořila jsem jen narychlo)...