Dobrý den,
procházím si stále tuto diskusi a nejsem si zcela jista, zda se Miloš (ahoj, Miloši) dočkal odpovědi na svou otázku ohledně hodnocení kooperativního učení. Pokusím se popsat moji osobní zkušenost. Pochopitelně v začátcích svého snažení jsem vycházela z literatury (cesta chyb a omylů v praxi). Osvědčila se mi literatura: Nováčková, J. - Kopřiva, P. - Nevolová, D.: Kooperativní učení jako metoda výuky. I z odborných článků i na
www.rvp.cz (
http://www.rvp.cz/clanek/687/1395 ) stále čerpám. A nyní ke způsobu hodnocení - zpětné vazby. V kooperativní výuce využívám zejména sebehodnocení skupiny (vnitřní i vnější). V tom vnitřním hodnocení se mi velmi dobře "chytly" dotazníky nebo anketa. Měla jsem připravenou "baterii" výroků - otázek - a z těch jsem vybírala pro zpětnou vazbu 4 - 5 otázek (otevřených) tak, aby byly v souladu se stanovenými cíli pro danou kooperaci.
Dovolím si uvést několik příkladů:
Dodržovali jsme všichni pravidla a své role?
Zapojili se do činnosti všichni členové, s jakým dílem?
Jakým způsobem (postupem) jsme řešili problém?
Co nového jsme se dozvěděli?
Co bychom měli udělat jinak, aby se nám příště dařilo lépe?....
Otázky by měli vést k diskusi uvnitř skupiny a společném vyhodnocení. Pochopitelně, pokud chci znát názor jednotlivých členů skupiny, pozměním otázku (Dodržoval jsem pravidla a svoji roli? Jaký přínos měla moje práce pro činnost skupiny? Kdo mi poskytl nejvíce pomoci, pomáhal jsem já? Je něco, v čem bych se měl zlepšit?
K hodnocení kooperace jsem nikdy nepoužívala klasifikaci. Pokud potřebuji známkovat, volím jiné způsoby práce, jiné metody...
Dana