Ještě zpráva tiskového odboru rozeslaná na školy 6. 11.
Vážená paní ředitelko, Vážený pane řediteli, Vážená paní učitelko, Vážený pane učiteli,
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) obdrželo v poslední době zvýšený počet dotazů týkajících se připravované novely nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků (o stanovení rozsahu přímé pedagogické činnosti). Vzhledem k tomu, že záměr MŠMT je někdy mylně interpretován, pokládáme za nutné uvést následující skutečnosti:
Návrh novely nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé pedagogické činnosti přináší větší autonomii ředitelům škol ve stanovování týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti tím, že umožňuje větší flexibilitu. Novela k tomu v zásadě využívá dva způsoby:
Má umožnit stanovení týdenního rozsahu přímé vyučovací povinnosti v rozpětí u kategorií pedagogických pracovníků, kde to dosud nebylo možné. V této souvislosti je nutné zdůraznit, že tato možnost již v nařízení vlády existovala (např. u učitelů prvních tříd základní školy, vychovatelů, učitelů praktického vyučování, učitelů odborného výcviku, speciálních pedagogů, psychologů, trenérů, asistentů pedagoga a dalších), osvědčila se a nevznikaly s ní žádné problémy. Pokud pedagogický pracovník vykonává specializované činnosti, k jejichž výkonu jsou nezbytné další kvalifikační předpoklady, dává návrh novely nařízení vlády řediteli školy možnost, aby takovému pedagogickému pracovníkovi snížil týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti až o 3 hodiny. V současné době jsou tito pedagogičtí pracovníci odměňováni specializačním příplatkem, ale víme, že jejich práce je náročná, mimo jiné i časově. Proto bylo MŠMT vedeno snahou poskytnout jim více prostoru pro jejich činnost. V procesu příprav návrhu novely nařízení vlády se objevil i návrh snížit týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti také při výkonu dalších činností podle uvážení ředitele školy. O tomto návrhu bude MŠMT dále jednat. Návrh novely nařízení vlády nikde neuvádí, že by ředitel školy musel jakkoliv upravit stávající úvazky. Pokud se ředitel školy rozhodne, nemusí v úvazcích pedagogických pracovníků jeho školy dojít k žádné změně. To je třeba zdůraznit jako argument proti tvrzení, že novela má umožnit zvyšování úvazků pedagogických pracovníků. Naopak, novela zajišťuje, aby k tomu nedošlo u třídních učitelů: zde bude mít ředitel školy povinnost určit jejich úvazek v dolní hranici rozpětí, která je totožná s úvazkem podle stávající právní úpravy.
Jediným skutečným problémem, který se může (a znovu zdůrazňujeme, že pouze může, neboť vše bude na uvážení ředitele školy) vyskytnout, je zvýšení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti tzv. netřídním učitelům o 1 – 2 hodiny. Podobně jako u specializačních činností je práce třídního učitele oceněna příplatkem. Je ale všeobecně známo, že tento příplatek nevynahradí učitelům práci s třídnictvím spojenou. Stejně tak je známo, jak rozdílně náročná je práce třídního učitele (vedení dokumentace žáků, řešení výchovných, ale mnohdy i osobních problémů žáků) a učitele, který třídnictví nemá.
Na námitku, že novela umožní zvýšení úvazku netřídních učitelů, MŠMT odpovídá. Ano, ale stejně tak je možné, že k tomu nedojde. Buď se ředitel školy rozhodne úvazky nezvyšovat, nebo bude takový učitel vykonávat některou ze specializovaných (příp. možná i dalších) činností. Lze se navíc domnívat, že někteří učitelé dají dokonce přednost malému zvýšení úvazku před tím, než aby vykonávali pro školu další činnosti (např. práci třídního učitele).
MŠMT nemá v úmyslu zvyšovat připravovanou novelou nařízení vlády úvazky pedagogickým pracovníkům ani řešit problém financování školství. V oblasti financování se nic nemění a školy budou nadále dostávat stejné množství finančních prostředků.
Závěrem ještě zdůrazňujeme, že návrh je teprve v připomínkovém řízení, na jehož výsledku samozřejmě závisí jeho konečná podoba, i to, zda bude vůbec realizován. Všechny podrobnosti bude MŠMT dále důkladně zvažovat, povede detailní jednání se sociálními partnery, a bude-li třeba, prodlouží odbornou diskusi na toto téma, aby byla dokonale zabezpečena kvalita návrhu.
RNDr. Jindřich Kitzberger
náměstek pro regionální školství
_________________ H.
|