Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Bohužel není žádná "páka", která by donutila rodiče tyto děti vodit pravidelně. To samé je se školní docházkou.
Myslím, že páka je. Totiž peníze. Viz návštěvník výše.
Těžko o tom něco říkat, Zdeňku, tento stát se k problému sociálního vyloučení staví buďto přehlíživě (a ještě jim tam nainstaluje VLT!!!), nebo inženýrsky - je to problém chudoby a chudoba se řeší vzděláváním, v horším případě segregovaným "internátním" vzděláváním, jak navrhuje Fico.
Já jsem v tomto trochu tradicionalista a myslím, že láska, respekt a pochopení znamenají víc než drahý internát, kde vychováme děti pro život v minoritním společenství, ale ne připravené na tvrdou konkurenci v reálných podmínkách (praktické zkušenosti - Dobrá Voda, Slezská Ostrava, ZŠ Grafická, Praha 5 aj).
Současný ministr také stopnul Národní akční plán inkluzívního (společně, individuálně!) vzdělávání, který měl zkoumat, jak lze učit děti pohromadě - ano, bylo by to
VELMI drahé (ale možná levnější než arbitráže a Sazka...) a nevíme, jak by to dopadlo. Nevíme, byl by to přeci PROJEKT!
A jsme u toho, proč Vám všem zde cítím za povinnost odpovědět - my prostě
nemáme zkušenost s dobrou přípravou dětí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí. Fuj, to je hnusný výraz! A protože nemáme ani snahu, opakujeme jen klišé o nepřekonatelné odlišnosti a nízké inteligenci, nemotivovaných rodičích, kteří po dětech nic nechtějí. Co kdybychom chtěli víc po sobě a začali problém alespoň poznávat!
Jsem z města, kde je "romská komunita" (veskutečnosti neexistující věc, jsou rozhádaní a tak navzájem odlišní!!) přes 400 lidí na 3600 obyvatel, celý život žijeme vedle sebe, a ti lidé hledají stejné šance a mají stejné myšlenky jako já nebo Vy. Chtějí mít zajištěny vegetativní a sociální potřeby a chtějí trochu uznání a seberealizace. Kde to ale mají vzít??