Přátelé, standardy žákovy práce, to je opravdu moc vážná věc. Jakmile je uchopíme jako nějaký nový RVP, nebo nějaké plošné testy k přeměřování žáků, bude školství zase v maléru - protože k tvorbě standardů musejí být přizváni a opravdu zapojeni (ne v nějaké falešné "celonárodní diskusi") skoro všichni myslící učitelé i další rozhodující osoby. (V češtině ani nemáme pořádné slovo pro pojem "stakeholders", tedy ti, kdo v dané věci mají mít rozhodující slovo, protože za ni nesou lidskou, ne jen úřední, odpovědnost, protože ji vážně vykonávají, protože je to na nich). Moc se přimlouvám, abychom standardy od začátku chápali jako
a) dobrá očekávání toho, jak vypadá žákova práce (ne tedy jen "kolik to ho a čeho musí žák pamatovat", ani jen "co musí konkrétně provést", ani jako "minima", ani jako "maxima"). To znamená, že budeme umět lidsky srozumitelně v oborech říct, jaká máme oprávněná očekávání toho, že žák bude konat dobře. Dobře neznamená "průměrně"! Průměr se udělá i z velmi nechtěných mizerných výsledků celé populace, že? Ale dobré očekávání chce víc než průměrnou statistiku. Odvíjí se totiž od toho, co daná práce sama požaduje od člověka, který ji umí! Co vlastně všecko spravedlivě, pro dobro věci očekáváme od dobrého truhláře, učitele, řidiče, lékaře, ministra? Pro žáky potom ovšem tohle očekávání je zmírněno s ohledem na jejich věk, na rozvoj;
b) proces, a ne výsledek! Ne jako "předpis, zákon", ale jako stav našeho pochopení toho, co to je dobře ve škole pracovat. Po určitý čas - až se naučíme standardy chápat a vytvářet je v společné diskusi a ve shodě profesionálů (učitelů, odborníků, i informovaných a přemýšlejících rodičů nebo zaměstnavatelů) - budou standardy v určité podobě platit napevno. Ale není cílem, aby zkameněly a aby o vzdělanosti platilo to, co si za první republiky myslel tenhle a za komunismu onen...;
pc) ÚKOL k vlastnímu poučení pro profesionály, tj. jak pro učitele, tak zejména pro úředníky a rozhodovače ve školství. Už z diskuse výše přece vidíme, jak se lišíme v pochopení toho, O CO STANDARDIZACÍ žákovy práce JDE, jak různě si představujeme náročnost standardu atd. A v tomhle se musíme dříve, než to někdo prohlásí za zákon a bič, poučit, společně dohadovat, vyjednávat to pochopení a to PŘIJETÍ profesní veřejností.
A když nemáme u nás ani pořádně ustavené profesní asociace, nemůžeme se pouštět do tvorby standardů - protože pak nám je nadiriguje nějaký jeden úředník, nebo nějaký jeden tým z MŠMT či jeho ústavů. A to pak nebude standard! Protože
STANDARD VZDĚLÁVÁNÍ ZNAMENÁ NORMU, NA KTERÉ SE VE SPOLEČNÉM VÝVOJI TOHOTO STANDARDU SHODLI INFORMOVANÍ, ZKUŠENÍ PROFESIONÁLOVÉ, kteří navíc dokážou vidět i za hranice třídy, školy, oboru, až k žákovu způsobu učení, k učitelově roli a k tomu, co národ potřebuje. ten (je tu Jednota matematiků a fyziků - ale znáte jejich výstupy..., a ostatní obory nemají skoro nic, kde by učitelé spolu studovali a spolu vyvíjeli ze zkušenosti a svých znalostí společná zásadní stanoviska k tomu, co je pro výuku a vzdělávání potřeba.)
Když se standard pochopí neinformovaně, moc narychlo, a hlavně bez přemýšlení (a to se u nás v řízení školství stává pořád!), můžou být velice nebezpečné pro kvalitu výuky, pro vzdělanost národa, a taky pro práci učitelů - můžou se stát, jak upozorňujete mnozí zde, otravou, hloupým bičem, můžou dublovat RVP nebo i protiřečit mu (jako to dělá státní maturita) atd.
Ale taky může standard žákovy práce být skvělý nástroj pro kvalitní vzdělávání, bude ochraňovat učitele před požadavky stále nových a nezaučených politiků a úředníků, a hlavně bude pomáhat učiteli, žákovi i jeho rodičům vědět, co to znamená dobře pracovat. O tom ještě napíšu.
|