Vážení kolegové!
Prosím, nenechte se rušit v debatě. Dovolte jen opakování pro případné nové příchozí, ale snad i pro všechny, kdo fórum pravidelně sledují.
Přijměte naše srdečné díky za příspěvky, které jste během prvního týdne této diskuze vložili to fóra, díky za váš čas i úsilí! Čteme, pravidelně sbíráme vaše reakce a předáváme nejen pracovním skupinám, ale i vedení MŠMT a VÚP. Jste slyšet. Ostatně někteří členové pracovních skupin tu s námi spolupracují, díky patří také jim! Věřím, že vaše názory pracovním skupinám významně pomáhají!
V tomto tématu jste se často pozastavovali nad tím, že testové úlohy se vám jeví jako příliš obtížné, pro 5. i pro 9. ročník. Vyjadřovali jste se k testování na počítačích - někteří se obáváte, že na školách nemusí být dostatečné množství počítačů, že školy nemusí mít stejnou míru zkušeností s počítačovým testováním, upozorňujete na problém s poslechovými úlohami. Ještě jednou děkujeme!
Díky i všem, kteří téma jen četli, věříme, že se někteří teprve připojí. Přestože se vám zdá, že byste se svým příspěvkem opakovali, napište. Mohutnost vašeho společného hlasu je také podstatná!
Ráda bych připomněla, že
důležité informace k tomuto tématu jsou hned v prvním příspěvku >> TADY <<. Najdete tam informace, pokyny, ale hlavně
přílohu s ukázkou standardů a jednoduchou
anketu!
Pro jistotu zopakuji otázky, na které se primárně ptáme:
1. Jsou navržené indikátory srozumitelné?
2. Je způsob zpracování standardů přehledný?
3. Jsou indikátory dostatečnou konkretizací RVP ZV? (Dokážete si k jednotlivým indikátorům představit konkrétní učební aktivity?)
4. Mohou ilustrační úlohy sloužit k lepšímu pochopení indikátorů (konkretizací RVP ZV)?
5. Může výsledky žáků 5. a 9. ročníků v testování zkreslit skutečnost, že bude (chystané) testování probíhat na počítačích, tj. elektronicky?
Garantka tohoto tématu a vedoucí pracovní skupiny pro anglický jazyk Štěpánka Legemzová v diskuzi komentovala vaše dotazy, v tématu se objevily příspěvky i od dalších členů pracovní skupiny. Je z nich znát, jak důležité jsou pro ně vaše názory.
Štěpánka Legemzová píše:
Standardy mají sloužit k definici minimálního učiva právě proto, aby ho zvládli všichni žáci, tzn. učivo nebylo jen odučené, ale dostatečně procvičené a zažité. Nesnažíme se o zmatení a přetížení žáků ani o razantní změny v ŠVP, která sotva začala být životaschopná.
Musím podotknout, že pracovní skupina JE složena právě z tvz. obyčejných učitelů, kteří indikátory formulují a ilustrují úlohami. Avšak i v naší skupině se na některé problémy názory liší, např. na použití již několikrát zmíněného minulého času, proto jsme rádi za připomínky Vaše a dalších učitelů. Děkujeme a jistě je budeme brát v potaz.
Štěpánka Legemzová píše:
Dosud jsme se v naší pracovní skupině zaměřovali převážně na zpracování srozumitelných indikátorů. Ráda bych tedy zopakovala otázku z úvodu diskuse Jsou indikátory dostatečnou konkretizací RVP ZV? Zajímá nás, zda je rozpracování jednoho očekávaného výstupu na více indikátorů pro učitele užitečné, zda jim to pomůže lépe porozumět, jaké dovednosti žáka se za někdy velmi obecnými výstupy v RVP ZV skrývají. A dále, zda si myslíte, že je třeba k indikátorům dokládat ilustrační úlohy viz 4. otázka Mohou ilustrační úlohy sloužit k lepšímu pochopení indikátorů (konkretizací RVP ZV)?
Zajímají nás ale i vaše názory na jiné otázky. Pokud by se váš příspěvek nehodil do tohoto tématu, pokuste se vybrat si některé vhodné téma v celém
>> diskuzním fóru ke standardům základního vzdělávání <<, případně založte nové téma. Moderátoři ochotně pomohou, bude-li třeba.
Pokračujeme tedy druhým týdnem diskuze! Vítejte!
Lenka, moderátor fóra