Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 18. led 2011 14:35:54 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Ne ne, kdepak, založil jste nové téma a vaše myšlenka byla naprosto oprávněná. Část o ostatních předmětech se sem sice hodila, ale nevadí. Doplnila jsem ji sem v citaci.
My moderátoři umíme propojovat a je to naše úloha tady: utkat z vašich myšlenek ucelený obraz :-)
Díky!
Lenka

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 18. led 2011 15:04:15 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Dominik Dvořák mj. píše: U nás jsme ještě hodně okouzleni klíčovými kompetencemi. Ano. Samozřejmě! Na klíčových kompetencích totiž stála tzv. reforma. Ale dnes se vracíme zpět před tuto reformu, protože tzv. indikátory nejsou často ničím jiným než výčtem základního učiva. Neschovávejte se za standardy a řekněte rovnou, že se vrací jednotné osnovy. Z rvp a pracně vytvořených švp se tak rázem po pěti letech stává bezcený cár papíru.

P.S. Vím, že budu opět umravňován moderátorkou, protože toto téma je už prostě tabu. Ale o čem vlastně diskutovat, když mi kopa odborníků za půl roku připravila k dějepisu půl stránky, kterou mohla opsat z programu Základní škola během pěti minut???


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 18. led 2011 15:12:04 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Kdepak, Zdeňku, žádné tabu. Jen já vám nedokážu ze své pouze moderátorské židle odpovědět. Pracujeme ale na tom, abychom odpovědi získali. Rozhodně díky!
Lenka

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 18. led 2011 17:52:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
K panu Mgr. Z. Sotolářovi:

Nejprve trocha toho schovávání za standardy - tři věty z doporučení McKinsey - jistě znáte, je třeba >> TADY <<.

"Standardy a národní hodnocení jsou pro zlepšení výsledků výchovně-vzdělávacího systému zásadní." "Standardy výsledků vzdělávání by měly jasněji a nad rámec současných rámcových vzdělávacích programů (RVP) definovat, co by studenti v určitém věku měli znát nebo být schopni zvládnout." "V nejlepších systémech však existují ještě konkrétnější standardy stanovující absolutní úroveň znalostí a dovedností, a to například i pro jednotlivé ročníky."

Takže i když je to dnes tabu, možná by bylo dobré mít něco přesnějšího a podrobnějšího než RVP, třeba až na úroveň ročníků. (To není stanovisko tvůrců standardů, ale můj názor podpořený mj. McK.) Na rozdíl od starých osnov je třeba, popsat žákův výkon, ne vymezit učivo. Proč si myslím, že nestačí se vrátit k VP Základní škola, který formálně vlastně tato kritéria naplňoval, jsem tu už dneska psal.

Jedna důležitá věc: Jak se říká v úvodním slovu k diskusi, k zavedení standardů a ostrému testování nedojde dříve, než budou zveřejněny výsledky mezinárodních testů zachycujících efekty reformy. Pokud se ukáže, že reforma zvrátila velmi nepříznivé trendy, tak nebude nutné na testování vydávat peníze. Ale co když se ukáže, že se dále zhoršujeme nebo na současné úrovni stagnujeme? Začneme teprve diskusi a ztratíme další roky a celou generaci dětí?
I my víme, že jsme teprve na začátku diskuse o tom, jak dál. Výsledky žáků jsou zoufalé. Připravujme záložní plán pro situaci, že i příští testy přinesou špatné zprávy.

D. Dvořák


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne úte 18. led 2011 18:03:21, celkově upraveno 1
úprava odkazu


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: úte 18. led 2011 19:01:16 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Dvořák: "V nejlepších systémech však existují ještě konkrétnější standardy stanovující absolutní úroveň znalostí a dovedností, a to například i pro jednotlivé ročníky."
Jak dlouho vznikaly v nejlepších systémech takové standardy? Myslím, že příliš pospícháme. Ukázky standardu jsou toho důkazem. (U nás je bohužel základní časovou jednotkou volební období.)

Dvořák: Na rozdíl od starých osnov je třeba popsat žákův výkon, ne vymezit učivo.
Já se přece nechci vracet ke starým osnovám, jen říkám, že navržený standard dějepisu není lepší. Vidím jen slovní hrátky, kdy místo slova "uvede" napíšeme "vyjmenuje" a místo slova "zdroje" napíšeme "prameny". Což mimochodem není vůbec to stejné.

Dvořák: Výsledky žáků jsou zoufalé. (Přesto uživíme 70 vysokých škol. - Vím, že ti posledně testovaní na ně nastoupí až za pár let.)
Stejně jako při zavádění RVP se mi nějak vytrácí podmínky. Máme srovnatelné podmínky se zeměmi, které nás předběhly? Nechce MŠMT za málo peněz hodně muziky?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 19. led 2011 11:06:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 9:32:49
Příspěvky: 1
Vážení kolegové,
mám pocit, že by se především měl řešit obsah a ne forma. Myslím, že technická stránka věci - jestli půjde otázky vyplňovat elektronicky apod. je naprosto zanedbatelná oproti podstatě: co by mělo být obsahem standardů. A ten se zde bohužel neřeší a ani v současné podobě, jak nyní debatu otevřelo MŠMT a tento portál, řešit nelze. Ze zveřejněných útržkovitých ukázek lze těžko cokoliv vytušit. Jako učitel přírodopisu, když jsem viděl nabízenou ukázku standardu 2. stupně přírodopisu - ekologickou, jak jinak - jsem radši sáhnul po tlačítku Delete.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 19. led 2011 12:10:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 11:31:43
Příspěvky: 3
Vyjádření příspěvku pana Sotoláře: jsme si vědomi toho, že ukázky zpracování evaluačních standardů obsahují citace očekávaných výstupů z RVP ZV. Jde o záměr, neboť při tvorbě standardů je potřebné vycházet ze závazného kurikula, kterým RVP ZV je. Evaluovat se budou dovednosti a vědomosti, kterých žáci dosáhli prostřednictvím naplnění již zmíněných výstupů. V tabulkách ukázek standardů je proto vždy uveden očekávaný výstup a hned pod ním indikátor (ukazatel kvality) - požadovaná úroveň dosažených dovedností a vědomostí žáků v rámci daného výstupu. Následuje ukázka možné úlohy, kterou by mohli žáci v rámci zjišťování výsledků řešit.
Mě osobně by zajímalo, jaký máte názor na uvedený způsob zpracování standardu - zda je struktura vhodná, zda navrhujete doplnění či vypuštění některých údajů, apod.
Na doplnění informací uvádím, že jde o pracovní materiál, který bude možné upravovat mimo jiné i na základě výsledků této diskuse.

Romana Lisnerová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 19. led 2011 19:41:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Neschovávejte se za standardy a řekněte rovnou, že se vrací jednotné osnovy. Z rvp a pracně vytvořených švp se tak rázem po pěti letech stává bezcený cár papíru.
V této souvislosti připomínám http://www.ceskaskola.cz/2011/01/prectete-si-ministerstvo-chce-sjednotit.html.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 19. led 2011 20:48:41 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Romana Lisnerová píše:
Mě osobně by zajímalo, jaký máte názor na uvedený způsob zpracování standardu - zda je struktura vhodná, zda navrhujete doplnění či vypuštění některých údajů, apod.

Popravdě řečeno se těmto "technickým" nebo "formálním" detailům v této diskusi vyhýbám. Není až tak důležité, jestli se povedlo seřadit chlívečky v logickém pořadí nebo zakódovat výstupy do indikátorů. Nepřipadají mi tak důležité jako skutečné obsahy standardů, vztahy k rvp, postavení KK nebo vůbec smysl plošného testování.

Ukázka zbytečné formulace. Dějepis, Indikátor D-9-1-02.1 vyjmenuje hlavní druhy pramenů, odkud se získávají informace o minulosti. Je opravdu nutné vysvětlil, k čemu slouží prameny?
Ukázka zkreslené fromulace. Dějepis, Indikátor D-9-1-02.1 nahrazuje "zdroje informací" za "druhy pramenů". To není rozhodně totéž. RVP je sice citováno, ale vzápětí hozeno kamsi přes palubu.
P.S. Omlouvám se, že se opakovaně nimrám v témže, ale pracovní skupina nenabídla víc. Proč?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: OSTATNÍ VZDĚLÁVACÍ OBORY - pracovní návrh standardů
PříspěvekNapsal: stř 19. led 2011 21:31:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
P.S. Omlouvám se, že se opakovaně nimrám v témže, ale pracovní skupina nenabídla víc. Proč?

Nechci zde hovořit za členy pracovních skupin a teprve ne za dějepis. Ale jedním z důvodů, proč jsou ukázky jen krátké a pracovní, je snaha získat zpětnou vazbu k samotnému uvažování nad standardy. Většina členů pracovních skupin na rozdíl od části učitelské veřejnosti nehoruje pro zrušení RVP ZV. Naopak by ráda vytvořila takový standard, který nebude znamenat devalvaci práce na ŠVP, ale zároveň pomůže odstranit u výstupů nejasnosti a navíc bude využitelný pro ověření výsledků vzdělávání, což se o mnoha výstupech v RVP ZV říci nedá.
Proto je důležitá tato diskuze, neboť poskytne členům pracovních skupin cenné náměty k tomu, jak dál postupovat. Za Vaše byť kritické názory jsme vděčni.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 84 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: