Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Petr Koubek píše:
Návrh na standard textu (OV, 5. ročník: píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry)
7. žák si je vědom zákonů a pravidel, zejména se nedopouští diskriminace, neschvaluje kolektivní a individuální teror, nezpochybňuje práva a důstojnost druhých lidí
To už mi připadá poněkud mimo standard textu a OV. Nemyslíte?
Pokud chceme definovat standard pro tento konkrétní očekávaný výstup, musíme brát žákovo vyjadřování jako komplex, tedy včetně možnosti vyjadřovat názory na hraně (etické) korektnosti. Pokud by na tuto možnost standard zapomněl (samozřejmě jen tehdy, je-li to potřebné, tedy tvoří-li žák samostatně komunikáty), byl by to zase „bezpohlavní nástroj typu učebních osnov vycházejících hlavně z učiva (stanovoval by pouze předmětově omezené dovednosti).
Ministr školství chce zavádět standard hodnot, etiku do škol. Ukázkový standard, jak jsem jej předvedl, právě z této vize vychází a realizuje ji v tom, že dává učiteli a žákovi na vědomí, že (mj.) „svoboda slova“ má svou hranici. podle mého názoru je třeba, aby se učitelé všech oborů v rámci školy shodli na tom, kde tuto hranici nastaví a jak s ní budou pracovat. K tomu jim pomáhal rámcový vzdělávací pragram tím, že uváděl občanské a osobnostní dovednosti jako povinnou náplň výchovy a vzdělávání. Nyní je to etický standard, který chceme nastavit společně, minimálně a centrálně.
Možná právě to, že RVP není hodnotově neutrální, ale učení se hodnotám a postojům vyžaduje, přináší rozčarování. Troufnu si ale říci, že pokud by škola neměla vést s žáky diskusi na téma hodnoty a ukotvení naší civilizace a našeho společného prostoru, pak nemusí učit učitel, ale stačí počítač s dálkovým připojením a jednou za čtvrt roku komplexní test. To platí pro celý proces výchovy a vzdělávání.
Když se začalo hovořit o výchově k hodnotám a etickém rozměru působení školy (etické výchově jako apendixu občanského vzdělávání), považuji za potřebné, aby byla posuzována i postojová rovina tvorby žáka a hodnotové působení učitele v celém procesu výchovy a vzdělávání. Co si pomyslí žák, když přijde z „hodiny etiky“, kde se bude učit, že lidé jsou si rovni, mají svá práva a jejich chování musí ctít zásady mravnosti, a v následující hodině mu učitel odmítne ukázat test a nevysvětlí, v čem spočívá jeho chybování, a nepomůže mu chybu odstranit?