Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: sob 13. lis 2010 22:11:13 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Petr Koubek píše:
Návrh na standard textu (OV, 5. ročník: píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry)
7. žák si je vědom zákonů a pravidel, zejména se nedopouští diskriminace, neschvaluje kolektivní a individuální teror, nezpochybňuje práva a důstojnost druhých lidí


To už mi připadá poněkud mimo standard textu a OV. Nemyslíte?


Naposledy upravil Lucie Slejšková dne ned 14. lis 2010 18:49:37, celkově upraveno 1
úprava citace


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Jak by měl vypadat standard, aby pomáhal učitelům na ZŠ?
PříspěvekNapsal: pon 15. lis 2010 20:13:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Znějí zde různé názory.

Kdybyste měli tedy odpovědět na otázku, zda si myslíte, že standard základního vzdělávání by měl být:
  • především prostředkem kontroly státu ("stát si chce ověřit, zda školy výstupy plní"),

    nebo

  • že má být především prostředkem zpětné vazby pro učitele a žáky ("učitel si chce ověřit, zda žáci výstupy plní, žák se chce dozvědět, nakolik výstupy plní a kde musí přidat")

    - co byste odpověděli? Co si o tom myslíte?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak by měl vypadat standard, aby pomáhal učitelům na ZŠ?
PříspěvekNapsal: úte 16. lis 2010 8:40:25 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Měl by být prostředkem zpětné vazby, ale bude především prostředkem kontroly státu.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak by měl vypadat standard, aby pomáhal učitelům na ZŠ?
PříspěvekNapsal: úte 16. lis 2010 9:13:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Jano, díky za názor - máme nyní možná (velmi malou?) nějakou šanci vše ovlivnit - viz zde.

Proto se nebojme říci, co považujeme za optimální.
Jak si dovedete představit využití standardu tak, aby byl pro Vaši školu prostředkem zpětné vazby?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak by měl vypadat standard, aby pomáhal učitelům na ZŠ?
PříspěvekNapsal: úte 16. lis 2010 13:57:00 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Bohužel, nevíme jaký je cíl ministerstva při tvorbě standardů. Nemohl by se k tomu někdo z komise vyjádřit? Může být totiž i třetí důvod:
- sjednocení výuky

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak by měl vypadat standard, aby pomáhal učitelům na ZŠ?
PříspěvekNapsal: stř 17. lis 2010 6:25:53 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Na roztříštěnost ŠVP se opravdu mělo myslet na počátku tvorby. Sjednocení výuky se už zde i probíralo, ale je pravdou, že sjednocení výuky daleko lépe umožní kontroly. Zpětné vazby pro pedagoga, žáka a školu se až tak sjednocení netýká- s tím školy pracují (lépe či hůře).
Přimlouvala bych se, aby už učitelé měli klid k práci- aby mohli se standardy pracovat bez časového stresu, aby se mohli zúčastnit smysluplné a konkrétní diskuze, aby se prostě neplýtvalo silami a nervy.
Vize- cíle- prostředky, strategie......tak se tvořily ŠVP a vlastně vše, co se týká škol a MŠMT někde tu cestičku ztratilo. To je můj dojem.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: pát 19. lis 2010 2:24:36 
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Petr Koubek píše:
Návrh na standard textu (OV, 5. ročník: píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry)
7. žák si je vědom zákonů a pravidel, zejména se nedopouští diskriminace, neschvaluje kolektivní a individuální teror, nezpochybňuje práva a důstojnost druhých lidí


To už mi připadá poněkud mimo standard textu a OV. Nemyslíte?


Pokud chceme definovat standard pro tento konkrétní očekávaný výstup, musíme brát žákovo vyjadřování jako komplex, tedy včetně možnosti vyjadřovat názory na hraně (etické) korektnosti. Pokud by na tuto možnost standard zapomněl (samozřejmě jen tehdy, je-li to potřebné, tedy tvoří-li žák samostatně komunikáty), byl by to zase „bezpohlavní nástroj typu učebních osnov vycházejících hlavně z učiva (stanovoval by pouze předmětově omezené dovednosti).
Ministr školství chce zavádět standard hodnot, etiku do škol. Ukázkový standard, jak jsem jej předvedl, právě z této vize vychází a realizuje ji v tom, že dává učiteli a žákovi na vědomí, že (mj.) „svoboda slova“ má svou hranici. podle mého názoru je třeba, aby se učitelé všech oborů v rámci školy shodli na tom, kde tuto hranici nastaví a jak s ní budou pracovat. K tomu jim pomáhal rámcový vzdělávací pragram tím, že uváděl občanské a osobnostní dovednosti jako povinnou náplň výchovy a vzdělávání. Nyní je to etický standard, který chceme nastavit společně, minimálně a centrálně.
Možná právě to, že RVP není hodnotově neutrální, ale učení se hodnotám a postojům vyžaduje, přináší rozčarování. Troufnu si ale říci, že pokud by škola neměla vést s žáky diskusi na téma hodnoty a ukotvení naší civilizace a našeho společného prostoru, pak nemusí učit učitel, ale stačí počítač s dálkovým připojením a jednou za čtvrt roku komplexní test. To platí pro celý proces výchovy a vzdělávání.
Když se začalo hovořit o výchově k hodnotám a etickém rozměru působení školy (etické výchově jako apendixu občanského vzdělávání), považuji za potřebné, aby byla posuzována i postojová rovina tvorby žáka a hodnotové působení učitele v celém procesu výchovy a vzdělávání. Co si pomyslí žák, když přijde z „hodiny etiky“, kde se bude učit, že lidé jsou si rovni, mají svá práva a jejich chování musí ctít zásady mravnosti, a v následující hodině mu učitel odmítne ukázat test a nevysvětlí, v čem spočívá jeho chybování, a nepomůže mu chybu odstranit?


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak by měl vypadat standard, aby pomáhal učitelům na ZŠ?
PříspěvekNapsal: pát 19. lis 2010 9:41:28 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jako odpověď dovolím si parafrázovat Jana Wericha.

"Mně se líbí váš optimismus, který předpokládá, že co učitel, to blbec."


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak by měl vypadat standard, aby pomáhal učitelům na ZŠ?
PříspěvekNapsal: stř 24. lis 2010 13:52:59 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Díky za vaše názory!
Díky i za parafrázi, pan Werich byl jistě moudrý pán, ale to sem patří jen okrajově.
Uvažujeme tedy dále o tom, jak by tedy měl vypadat standard, který by poskytoval optimální zpětnou vazbu.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: