Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak by měl vypadat standard, aby pomáhal učitelům na ZŠ?
PříspěvekNapsal: pon 01. lis 2010 19:16:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Pro pohlédnutí přeložených příkladů ze zahraničí je možné konstatovat velmi rozdílnou podobu standardů. Důvody rozdílů jsou dány tradicí, ale i jiným způsobem využití standardu na školách.
Standard na našich školách by mohl být v budoucnu také součástí RVP, ale mohl by být formulován i jako samostatný dokument.
Výpovědní podrobnost formulace standardu se může lišit - od obecné (podobné formulacím v RVP) až po velmi podrobný výčet dovedností a znalostí.
Jaká jeho podoba by Vám nejvíce vyhovovala? A z jakého důvodu?

_________________
Tomáš


Naposledy upravil Lucie Slejšková dne pon 15. lis 2010 20:14:49, celkově upraveno 1
úprava názvu


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: úte 02. lis 2010 16:34:20 
Mě by zajímalo jaký je vztah (či rozdíl) mezi výstupy RVP a standardy. Já tam totiž rozdíl nevidím.

Karel


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: úte 02. lis 2010 19:43:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Karel píše:
Mě by zajímalo jaký je vztah (či rozdíl) mezi výstupy RVP a standardy. Já tam totiž rozdíl nevidím.


Standard zatím není vytvořen, proto porovnání je dosti obtížné. Přesto srovnáním zahraničních příkladů a formulací očekávaných výstupů z RVP správně usuzujete, že rozdíl nemusí být příliš velký.
Při jeho formulaci je potřeba zohlednit, jaké důvody vedly k jeho vzniku.
Minimálně lze odlišit obsahový standard, který by mohl být podobný formulacím v dnešních RVP a standard evaluační, který by měl umožnit zhodnotit a porovnat dosažený pokrok. Nechci příliš komplikovat téma podoby standardu, přesto je asi důležité vnímat podstatný rozdíl i mezi formulací očekávaných výstupů, které jsou zformulovány jako "žádoucí" tzn. někde na hladině optimální nebo průměrné (dosáhne ji průměrný žák) a případnou podobou obsahového standardu, který by mohl definovat úroveň zcela základní - minimální (kterou by měli dosáhnout v podstatě všichni žáci).
Sám si pamatuji, že okolo hladiny dosahovaných výstupů jsme s některými učiteli na naší škole diskutovali a vnímali jsme i potřebu určitého vyjasnění právě této hladiny. Nevím zda jsem Vám odpověděl dostatečně, ale pokud ne, napište doplňující otázku.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: úte 02. lis 2010 21:14:47 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Cíl vzdělávání obsahuje zákon i RVP, závazné jsou výstupy, důraz je kladen na klíčové kompetence (někdy ztotožňované s cílem)...
Jaký vztah bude mít standard k těmto dokumentům?
Myslím, že vzniká nadbytečný, nesystémový dokument. Pokud vznikne, bude naopak nadbytečný RVP.
Ono Dobešovo ministerské volání po testování, standardech a znalostech je ozvěnou jednotné školy. Proč jsme tvořili (a ještě tvoříme) ŠVP?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: pát 05. lis 2010 6:52:52 
Koukám na to a nemůžu si pomoci .. vždyť jsou to očekávané výstupy. Jenže teď je stanovíme globálně a tak trochu zatajíme učitelům, že docela velká část výstupů souvisí s metodami a formami práce a také s užíváním pojmů, se zralostí žáka...a pod.
Jak praví ve FInsku .. "žáci pochopí, že struktury vznikají z pojmů" .
Jinak i tohle není přesné. Pojem je interpretace jevu, není to jev sám. Struktura vzniká z pochopení vyýznamu a smyslu ojedinělého jevu v síti jevů v ohnisku individuální zkušenosti. Když dva říkají totéž, není to totéž.

Navrhoval bych, aby přáípadné standardy byly jen rámcové a nebo, jak už zaznělo nějakou nejzákladnější laťkou. Zbytek energie bych věnoval rozvojií osobnosti učitele, neboť valná většina nezvládá sociální jevy stále více deprivovaných osobností žáků. Standard by se pak jen těžko dosahoval, ale jak je lidské povaze vlastní, .. začalo by se trénovat na dosažení standardu, které se odrážejí v testech znalostí .. a kompetence by se ztratily v mlze.

Myslím si, že právě tohle pořád uniká tvůrcům "nového" školství. Přiučí se na nějakém školení a pak už mají názor. Poznaná moderní a sponzorovaná slova interpretují v duchu svých zájmů a v míře své zralosti. Mají-li vliv a moc, tak zavedou mnoho lidí do slepé uličky.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: pát 05. lis 2010 20:26:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Milan píše:
...Navrhoval bych, aby případné standardy byly jen rámcové a nebo, jak už zaznělo nějakou nejzákladnější laťkou. Zbytek energie bych věnoval rozvojií osobnosti učitele, neboť valná většina nezvládá sociální jevy stále více deprivovaných osobností žáků. Standard by se pak jen těžko dosahoval, ale jak je lidské povaze vlastní, .. začalo by se trénovat na dosažení standardu, které se odrážejí v testech znalostí .. a kompetence by se ztratily v mlze...

Děkujeme za Váš názor, pro tuto diskusi bude důležité oddělit standard a nástroje na jeho ověření.
Pokud bychom se soustředili napřed na nástroje tzn. testy, tak bychom se brzy dostali do "kruhu", jak se bohužel často stává ve veřejných diskusích k tomuto tématu. Bude-li výsledkem této diskuse doporučení pro podobu standardu, která by učitelům v jejich práci mohla pomoci, tak to budeme vnímat jako úspěch.
Jaké důvody Vás vedou k doporučení základní úrovně standardu? A souhlasíte s takovým nastavením jeho úrovně?

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: pát 05. lis 2010 20:30:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Cíl vzdělávání obsahuje zákon i RVP, závazné jsou výstupy, důraz je kladen na klíčové kompetence (někdy ztotožňované s cílem)...
Jaký vztah bude mít standard k těmto dokumentům? ...

Vyjasnění vztahu standardu k dokumentům RVP a ŠVP resp. jeho případné ukotvení v zákonech je skutečně důležitý systémový krok. Děkujeme za Váš podnět.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: sob 06. lis 2010 15:37:57 
Milan píše:
Myslím si, že právě tohle pořád uniká tvůrcům "nového" školství. Přiučí se na nějakém školení a pak už mají názor. Poznaná moderní a sponzorovaná slova interpretují v duchu svých zájmů a v míře své zralosti. Mají-li vliv a moc, tak zavedou mnoho lidí do slepé uličky.


Vážený pane, vypichuji Váš závěr a připojuji k němu svůj hlas. Pokud nebude zajištěna jakási kontinuita řízení ve školství, snad bych začal přemýšlet o možnosti, jak prosadit úplné odpolitizování řízení vzdělávání. Ten ranec financí je příliš velké lákadlo pro řadu krajských a obecních politiků, než aby nezačali vymýšlet, co s ním... A co se centrální správy týče, upozorňujete na složitost, která je během hodin, v nichž musí vznikat kvůli hladu novinářské obce názory politiků (zejména těch progresívních :lol: ), zkrátka nerozpletitelná. Víc na blogu...


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: sob 06. lis 2010 16:06:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Rozumím Vašim postřehům ke kontinuitě řízení školství, přesto se snažme dodržet téma této diskuse a v případě potřeby otevřít jiné téma ve fóru k tomu určeném.
Dobrá a podložená diskuse může být jedním z důvodů, proč by měly i případné standardy být účelně začleněny v systému dokumentů RVP a ŠVP.

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Podoba standardu - aby pomohl učitelům na ZŠ
PříspěvekNapsal: sob 06. lis 2010 16:17:53 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 07. led 2010 20:08:24
Příspěvky: 90
Pokud nám RVP nevyhovuje, proč ho neupravíme? Nebylo by to lepší, než vytvářet další dokument?

_________________
Daya


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 29 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: