Kombinaci geometrie s aritmetikou dovolují úlohy o pozemcích - různé tvary, různě oplocené, potřebujeme navézt třeba zeminu - úhly mohou být dané (ale je zajímavé zeptat se, jak by bylo možné je změřit v reálu, bez úhloměru), zaokrouhlujeme, zemina má nějakou váhu, nějakou cenu, nějaké DPH, různá balení (je výhodnější více malých nebo méně větších či jejich kombinace), soused má koňský hnůj - x kg na nějakou plochu, něco budou záhony, něco trávník, pískoviště pro děti, jezírko (hloubka, objem, odpar, doplňování vody - průtok...), stromy vrhají stíny - místo pro posezení atd. Často se mi stane, že po pár smysluplných slovních úlohách děti přicházejí se svými. To jsou ty okamžiky blaženosti. Nebo když nastane "AHA!" efekt.
Výborné jsou také stavby rodinných domů (okna, štíty), zastavěná plocha, obytné místnosti prostorově i plošně, včetně zařízení, záclon (řasení, délka a umístění záclonových tyčí - takhle zařizovat se dá i ve skupinách, každá pracuje v "jiné místnosti" a tam si ještě rozdělí práce, někdo montuje nábytek, někdo stěhuje ty skříně
), výšky umístění svítidel (kvůli úhlu osvětlení)...
Mohli (spíš mohly
) bychom si tu zřídit sbírku úloh!