Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Strach z chyby a chuť řešit problémy
PříspěvekNapsal: čtv 12. kvě 2011 19:56:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
V jiném tématuzkoumáme, co dělá vlastně dětem v matematice potíže - a myslíte si, že to taky to, že mají strach chybovat, a tudíž mají pak malou chuť řešit problémy - hledat nová řešení, objevovat...


Mgr. Jarmila Šiřická píše:
Častým problémem při přechodu dětí na druhý stupeň je podle mne i nízká sebedůvěra. Ve většině případů se děti bojí prezentovat své myšlenky a postupy. Mám pocit, že je to důsledek toho, že byly nuceni memorovat poučky a pravidla bez vlastní účasti při objevování matematických vztahů. Myslím, že právě malé komunikativní dovednosti žáků jsou i důvodem blokace dětí- strach ze špatné odpovědi popř. negativní reakce spolužáků. Nejvíce je malá sebedůvěra cítit při řešení slovních úloh. Děti se bojí samostatně myslet a často hledají nějaké rituály, které jim při řešení pomohou. Chce- li učitel, aby žák své řešení popsal, či komentoval nahlas, je to problém. Děti se bojí neúspěchu a správný postup při každém kroku chtějí mít schválený aspoň souhlasným pohledem učitele. Tento problém souvisí i s následnou tvorbou otázek. Pokud děti o učivu společně nehovoří, těžko se jim pak otázky tvoří- nedostatečná matematická slovní zásoba. Nesoustředěnost pak vidím i v odpovědích, kdy děti odpovídají na očekávanou otázku, aniž by vnímaly obsah otázky kladené. Asi každý zná i situaci , kdy dlouhá otázka je odpovězena pouze jedním slovem a zde, myslím,chybujeme i my,učitelé, tvorbou doplňovacích cvičení.
Pokud děti překonají počáteční strach z případného neúspěchu a objeví, že i chyba může být pro ně zdrojem informací a že chybovat je lidské a přirozené, je spolupráce s nimi velmi milá a tvořivá. Musím přiznat,žáci vedení ke komunikaci mi připravili také horké chvilky v pozitivním slova smyslu. Originalitu řešení některých slovních úloh jsem někdy potřebovala sama vysvětlit.


Znáte to taky?
Co s tím děláte?
Dá se s tím něco dělat?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy
PříspěvekNapsal: čtv 12. kvě 2011 20:52:15 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2428
Práce s chybou je všeobecně velkým problémem (a nemusí to být jen v matematice).
Jako první krok bych nabídla dětem, aby měli co nejčastěji možnost kontrolovat si svou vlastní práci. Okamžitá zpětná vazba spolu s odhalením vlastních chyb a možností nápravy (!) je podle mne jednoduchá a účinná cesta k pochopení, že chyba je prostě součástí učebního procesu.
Máte jiný názor nebo další návod?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy
PříspěvekNapsal: čtv 12. kvě 2011 21:04:42 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
Dalším způsobem je třeba cvičení, kdy děti pracují samostatně, učitel za tabulí a následně si mají překontrolovat dle výsledků učitele (=> který doplnil schválně málo či více výsledků špatně)

moje zkušenost je, že:
- při prvních používáních této metody začali žáci opravovat ve svých sešitech, případně někdo z nich kuňknul, jestli to je na tabuli správně
- po opakovaném použití - hlasy sílí a postupně víc žáků hlásí, že objevilo chybu, chybu opraví a zdůvodní, proč si myslí, že to je tak jak uvádí oni (a jsou spokojeni, když mohou svému učiteli napsat pětku :) )

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy
PříspěvekNapsal: čtv 12. kvě 2011 23:25:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 24. kvě 2009 21:42:22
Příspěvky: 9
do výuky zařazuji práci ve dvojicích- jeden pracuje dle návodu druhého nebo pracují na společném problému a obhajují své postupy, případné chyby navzájem odhalují, lepší žáci tuto taktiku přijímají s tím, že dělají chyby záměrně, aby si spolužák "také přišel na své".
Pokud žák překoná ostych není problém se pak ptát na sporné části řešení před celou třídou


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 7:25:05 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2428
Mgr. Hana Pilařová píše:
Dalším způsobem je třeba cvičení, kdy děti pracují samostatně, učitel za tabulí a následně si mají překontrolovat dle výsledků učitele (=> který doplnil schválně málo či více výsledků špatně)


Hanko, to je vynikající nápad. Hledat (a nacházet) chyby v práci učitele je pro žáky jistě výrazně motivující. Navíc tím tak trochu nabouráme představu, že jsme neomylní.
Díky, super.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 7:26:37 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2428
Mgr. Jarmila Šiřická píše:
Pokud žák překoná ostych není problém se pak ptát na sporné části řešení před celou třídou


Jarko, díky. Považuji to za další logický krok v učení "práce s chybou".

Máte někdo další návody nebo úpravy postupů?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Strach z chyby a chuť řešit problémy
PříspěvekNapsal: pát 13. kvě 2011 10:17:00 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 10:59:11
Příspěvky: 1720
Pavlína Hublová píše:
Mgr. Hana Pilařová píše:
Dalším způsobem je třeba cvičení, kdy děti pracují samostatně, učitel za tabulí a následně si mají překontrolovat dle výsledků učitele (=> který doplnil schválně málo či více výsledků špatně)


Hanko, to je vynikající nápad. Hledat (a nacházet) chyby v práci učitele je pro žáky jistě výrazně motivující. Navíc tím tak trochu nabouráme představu, že jsme neomylní.


A navíc si tak vytváříš kontrolní mechanismus, když se ti povede chyba, aniž bys chtěla :) Děti takhle vytrénované se nebojí ozvat, když na tabuli vidí něco, divného

_________________
H.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: