Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 05. lis 2011 13:04:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 13. zář 2010 7:38:16
Příspěvky: 8
Tomáš Pavlas píše:
Jana Petrů píše:
On už nás asi Zadavatel nečte. (Nebo jo a dělá si černé puntíky 8-). ) Každopádně nelze očekávat, že k této diskuzi nějak přihlédne. Napadá mě, že jen zpracovatelé, když už na to původně kývli (důvody jsou jen jejich věcí), teď by se měli postavit po bok paní Teplé a vyjádřit VEŘEJNĚ svůj názor. Vím - to se mi to říká, když nejsem na jejich místě, ale každý (nebo mnoho z nás) bylo v životě postaveno do situace, kdy se musel rozhodovat mezi pohodlím a svědomím. Fakt vím, o čem mluvím... Budu na vás myslet, dámy a pánové, máte to v rukách!

Omlouvám se, že vystupuji z role moderátora a reaguji.
Ale opravdu si zde diskutující myslí, že standardy budou znamenat radikální změnu v českém vzdělávání? Nebylo náhodou RVP vytvářeno s tím, aby změnu přineslo a ukazuje se, že změny jsou jen malé a především pozvolné. Nedávejme standardům větší význam, než budou mít. To ale neznamená, že by neměly vznikat standardy v jednotlivých oborech. Každý obor by měl mít vydiskutováno, co je to důležité a co je podružné. To se sice dá napsat chytře či hloupě, ale nejdůležitější je, aby nad tím přemýšlelo a rozmlouvalo co nejvíce zainteresovaných lidí (učitelů s praxí, vysokoškolských učitelů, kteří připravují učitele, ale i širší veřejnost). Vím, že měsíc je nesmyslně krátká doba na odbornou diskuzi, ale copak se zde diskutuje o oboru, o tom, co je důležité a nebo ne. Většina uteče k otázkám, kterým "rozumí" každý - politika a obecné souvislosti. Nevím jestli si autoři příspěvků uvědomují, že s těmito obecnými souvislostmi tato diskuze nic neudělá, ale dobré a věcné argumenty vztažené k oboru mohou přispět k "posunu" vznikajícího dokumentu k lepšímu. Schválně píšu k "posunu", protože jak zahraniční zkušenosti ukazují standard vzniká pomalu a po dlouhých diskuzích. A výsledek není nikdy dokonalý. Bez ohledu na zadání bude ještě velké množství práce na pojmenování podstatného v daných oborech. Zde vidím to rozhodnutí, zda chcete svými postřehy a náměty ovlivnit Váš obor, anebo zda chcete s odkazem na obecné souvislosti jen ty druhé pranýřovat. "... máte to v rukách."


Myslím si, že diskuse je věcná: většina zúčastněných koncept odmítá jako nedomyšlený s naprosto konkrétními důvody: především standardy v této podobě favorizují pouze znalosti faktů. Hlavním argumentem je Bloomova taxonomie, kterou současná podoba standardů (a testů na ně navázaných) zcela ignoruje.

Pan Pavlas se domnívá, že standardy nelze přeceňovat, tvrdí, že kurikulární reforma školy také zasáhla málo. To je ale značně alibistické tvrzení. Takže první reforma se nepovedla (tvrdit něco takového po necelých pěti letech fungování je troufalé), takže honem uděláme druhou? Kontrareformu? Od pracovníků VÚP spjatých s kurikulárních reformou bych čekal trochu jiný přístup. Zdá se, že kurikulární reforma tady nikomu moc na srdci neleží.

A ještě k těm dopadům: nesouhlasím s tím, že standardy výuku neovlivní. Na rozdíl od RVP ji ovlivní daleko více a okamžitě. Pro ředitele to bude jasná instrukce jak a co učit. Postup bude následující:
1. Ředitelé zavelí: konečně se na tom ministerstvu vzpomatovali a došlo jim, že ty ŠVP jsou blbost - zpět k osnovám
2. Předsedové oborových komisí revidují výukové plány
3. s kurikulární reformou je konec během jednoho roku.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 06. lis 2011 8:59:49 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Komentář k indikátoru: D-9-4-02-2 - Žák charakterizuje systém uspořádání západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské oblasti.

Žádný přínos k upřesnění výstupu nevidím, jen čachrování se slovíčky. Nabízím srovnání z blogu Zuzany Loubet:

Počátky islámu se ve Francii vyučují v 6. třídě, této kapitole jsou věnovány zhruba čtyři hodiny. Žáci si mají odnést tyto dovednosti a znalosti:

1 – Znát a umět použít následující pojmy: Hidžra roku 622, umět popsat mapu vyznačující rozlohu arabské říše od 7. do 9. století

2 – Vyprávět a vysvětlit: převyprávět bitvu z období arabské expanze, základy muslimské víry

3 – Popsat: mešitu (Medina, Damašek…), město (Bagdád, Damašek…)


Naposledy upravil Lenka Urbanová dne pon 07. lis 2011 9:40:54, celkově upraveno 2
vložení URL odkazu


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 06. lis 2011 9:10:47 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jaroslav Pinkas píše:
A ještě k těm dopadům: nesouhlasím s tím, že standardy výuku neovlivní. Na rozdíl od RVP ji ovlivní daleko více a okamžitě. Pro ředitele to bude jasná instrukce jak a co učit. Postup bude následující:
1. Ředitelé zavelí: konečně se na tom ministerstvu vzpomatovali a došlo jim, že ty ŠVP jsou blbost - zpět k osnovám
2. Předsedové oborových komisí revidují výukové plány
3. s kurikulární reformou je konec během jednoho roku.


4. Vzniknou bohaté pastviny pro výrobce příruček typu "snadno a rychle" , objeví se (objevují se) vzdělávací kurzy typu "jak na plošné testování".
5. Celé vzdělávání se rychle podřídí jedinému cíli: uspět u testů (viz nápady tuším poradce Klause ml. - kdo neuspěje, nemůže na maturitní obor))


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 06. lis 2011 18:11:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 16:55:42
Příspěvky: 18
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Komentář k indikátoru: D-9-4-02-2 - Žák charakterizuje systém uspořádání západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské oblasti.

Žádný přínos k upřesnění výstupu nevidím, jen čachrování se slovíčky. Nabízím srovnání zblogu Zuzany Loubet:

Počátky islámu se ve Francii vyučují v 6. třídě, této kapitole jsou věnovány zhruba čtyři hodiny. Žáci si mají odnést tyto dovednosti a znalosti:

1 – Znát a umět použít následující pojmy: Hidžra roku 622, umět popsat mapu vyznačující rozlohu arabské říše od 7. do 9. století

2 – Vyprávět a vysvětlit: převyprávět bitvu z období arabské expanze, základy muslimské víry

3 – Popsat: mešitu (Medina, Damašek…), město (Bagdád, Damašek…)




Indikátor byl navržen obecně, protože jsem sledoval pouze minimální znalost žáka. Vámi navržené indikátory sledují pouze jednu část problematiky (islám), takto by bylo k tomuto výstupu velké množství indikátorů. Pokud bychom takto postupovali, pak by byly Standardy předimenzovány (v tomto případě znalostmi z raného středověku).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 06. lis 2011 19:11:39 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 07. led 2010 20:08:24
Příspěvky: 90
Jiří Havelka píše:
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Komentář k indikátoru: D-9-4-02-2 - Žák charakterizuje systém uspořádání západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské oblasti.

Žádný přínos k upřesnění výstupu nevidím, jen čachrování se slovíčky. Nabízím srovnání zblogu Zuzany Loubet:

Počátky islámu se ve Francii vyučují v 6. třídě, této kapitole jsou věnovány zhruba čtyři hodiny. Žáci si mají odnést tyto dovednosti a znalosti:

1 – Znát a umět použít následující pojmy: Hidžra roku 622, umět popsat mapu vyznačující rozlohu arabské říše od 7. do 9. století

2 – Vyprávět a vysvětlit: převyprávět bitvu z období arabské expanze, základy muslimské víry

3 – Popsat: mešitu (Medina, Damašek…), město (Bagdád, Damašek…)




Indikátor byl navržen obecně, protože jsem sledoval pouze minimální znalost žáka. Vámi navržené indikátory sledují pouze jednu část problematiky (islám), takto by bylo k tomuto výstupu velké množství indikátorů. Pokud bychom takto postupovali, pak by byly Standardy předimenzovány (v tomto případě znalostmi z raného středověku).

Jestliže nám jde o obecné vymezení, to máme v RVP. Nerozumím tomu, proč ho přeformulovávat jinými slovy do dalšího dokumentu. Každý si pod "minimální znalostí" charakterizuje představí něco úplně jiného.
Jak pan Sotolář uvádí, nejde o indikátory, které by vymyslel a navrhl, ale o indikátory užívané ve Francii. Nikdo netvrdí, že bychom je měli beze zbytku převzít, ale jsou dobrou ukázkou toho, co jinde funguje.

_________________
Daya


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 21:41:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 16. lis 2011 21:30:42
Příspěvky: 2
Pokud si dobře pamatuji, tak kritika osnov spočívala mimo jiné v tom, že jsou příliš těžké a žáci si s nimi nevědí rady. Špatní žáci dost možná. Možná i špatní učitelé. Proto vznikly jednotlivé školní vzdělávací programy, aby si každá škola upravila učivo (rozumějme očekávané výstupy) tak, aby jim vyhovovalo a aby je žáci dané školy dokázali naplnit. Pokud se tak neděje, asi byly ŠVP zpracovány nekvalitně. Potom jsou indikátory naprosto zbytečné. Jsem spíše pro závazný přehled základních historických údajů (pojmů - dosaďte si), které by měl znát (ovládat, chápat - opět si dosaďte sami) každý žák. Bude pak na učiteli (řediteli), jak toho škola dosáhne. Podobný přehled pojmů existuje pro výuku ČJ.
Pokud bude ve školství fungovat vše tak jako doposud, ani indikátory (a je jedno, jak budou formulovány) nebudou stačit. Co vznikne potom? Pomocné indikátory?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 21:50:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 16. lis 2011 21:30:42
Příspěvky: 2
Komentář k indikátoru: D-9-8-01-3 - Žák popíše mezinárodní postavení Československa v letech 1948, 1968, 1989.
Myslím, že toto bude dost složité (vhodné téma na diplomku?). Navíc by bylo zajímavější, kdyby byl žák schopen popsat domácí politiku - což je téma, které mezi uvedenými naprosto chybí. Republika 1945 - 48. Uvnitř - a pak možná mezinárodně... - nejlépe formou srovnání (co třeba s Rakouskem?).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: pát 18. lis 2011 23:12:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 13. zář 2010 7:38:16
Příspěvky: 8
Poslední příspěvek k otázce formulování testových otázek:
http://www.moderni-dejiny.cz/clanek-tvo ... omie-1871/

testovat lze skutečně i inteligentně, lze zohlednit i vyšší typy znalostí. Bez konzultace s doc. Kratochvílem, který patří k středoevropským autoritám v oblasti testování v dějepisu by se taková práce vůbec neměla začínat.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 20. lis 2011 15:24:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 20. lis 2011 15:22:55
Příspěvky: 6
Komentář k indikátoru: D-9-2-02-1 - Žák vysvětlí podstatu neolitické revoluce.

Nejsem si jistá, jestli si všichni žáci všech základních škol dokáží představit pojem "neolitická revoluce". Nebylo by lepší používat české ekvivalenty?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 20. lis 2011 15:26:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 20. lis 2011 15:22:55
Příspěvky: 6
Komentář k indikátoru: D-9-3-02-1 - Žák uvede alespoň dva nevýznamnější literární, architektonické, sochařské či malířské odkazy starověkých civilizací.
Jak se bude hodnotit to, co je opravdu nejvýznamnější?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: