Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 30. říj 2011 20:34:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 19. led 2011 16:55:42
Příspěvky: 18
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Jiří Havelka píše:
Dobrý den!
D-9-4-02-2 Systémem uspořádání je myšlen systém uspořádání společnosti. Budete dodávat ke všem indikátorům vysvětlení, co jste tím vlastně mysleli? – Prostě jste základní rysy z výstupu přeformulovali do indikátorů na systém uspořádání, ale nového jste neudělali nic. Viz dále ještě mockrát.
D-9-3-02-1 Slovo nejvýznamnější bylo zařazeno kvůli zúžení výběru. Myslím, že s mnohými bych se neshodl ani na významných odkazech. :) Zúžení? Vnímáte rozdíl mezi slovy nejvýznamnější a některý? Podobně i v mnoha dalších indikátorech. Viz komentář níže.
D-9-2-01-2 Záměna za slovo určí je možná. No sláva!
D-9-4-03-1 Najít na mapě? To myslíte prakticky? A kam se vytratilo časové určení?
D-9-1-02-1 a D-9-1-02-2 Výstupy jsou totiž někdy velmi konkrétní... Na základní zdroje se podívejte do učebnice - VÁLKOVÁ, V.: Dějepis 6. 1.vyd. Praha 2006. s. 11-12. V jiných učebnicích takové vymezení není. Budeme ji všichni fasovat? Není důležitější, zda žák umí se zdroji (třeba i nezákladními) pracovat? Proč jste to nevysvětlili Velkému Zadavateli?
D-9-3-03-4 Geografické a časové zařazení je rozhodně konkrétnější než výstup (zrod křesťanství).Určitě? A co vlastně chcete geograficky a časově ("temporálně" :lol: )zařadit? Ježíšova kázání, činnost sv. Pavla... Myslíte, že jste konkrétnější?



D-9-7-01-2 Jakou formulaci navrhujete tedy Vy?
D-9-3-03-6 Je možné tedy přidat slovo některé.
D-9-3-03-1 Původně jste navrhoval slovo významné ne některé.
D-9-1-02-1 a D-9-1-02-2 Pramen či zdroj je přeci pro historii základem poznání. Umění pracovat se zdroji je určitě vyšší dovednost žáka, ale musíme mít stále na zřeteli, že Standard by měl být minimum.
D-9-3-03-4 Na základní škole se žáci učí, že vznik křesťanství je spojen s osobou Ježíše Krista - to je dle mého názoru minimum.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 30. říj 2011 21:51:45 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
D-9-3-03-4 Na základní škole se žáci učí, že vznik křesťanství je spojen s osobou Ježíše Krista - to je dle mého názoru minimum. Fajn. Co tedy vlastně chcete, aby žák geograficky lokalizoval? Co je správné řešení? – Blízký východ, Izrael, Jeruzalém...?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 01. lis 2011 12:35:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 13. zář 2010 7:38:16
Příspěvky: 8
Jiří Havelka píše:
Dobrý den!
Faktografičnost Standardu vyplývá ze zadání minimální obtížnosti. Dovednosti proto nebyly do Standardu zařazeny.


Tato základní teze diskvalifikuje celý koncept standardů (v dějepisu). Není možné nastavit standardy (odhlédněme od toho, že "minimální standard je nonsenz) pouze na základě faktografie. Souhlasím s panem Sotolářem i s panem Sarközim. Koncept standardů je třeba revidovat - je nepřijatelné, aby "minimum" bylo definováno pouze znalostí faktů, je třeba testovat také konceptuální, procedurální i metakognitivní znalosti. To není útok na autory - takovéto zadání je nad síly jednotlivců, je třeba vytvořit tým, který by definoval "minimum" a metodologii testových otázek. Je možné se inspirovat v zahraničí (např. Velká Británie, která má bohaté zkušenosti s testováním a kde existují celé baterie smysluplných testových otázek). Není pravda, že testovat lze pouze fakta, právě Britové to už dávno vědí a testují i vyšší znalostní dimenze.

Závěr: koncept standardů je nedomyšlený a v této podobě ohrožují standardy smysl kurikulární reformy. V této podobě povedou k zásadní změně výuky a rehabilitaci katalogů jmen, dat a událostí. Namísto přemýšlení o dějinách bude dějepis opět seznamem "správných" názorů.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 01. lis 2011 19:04:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Rád bych připomněl autorům indikátorů pro testování nejen dějepisu, že Bloomova taxonomie kognitivních cílů původně vznikla právě pro potřeby tvorby testových úloh! Testovat tedy lze nejen znalosti, ale i aplikaci, analýzu či hodnocení...

Já osobně, kdybych dostal zadání vytvořit během několika měsíců a sám indikátory k očekávaným výstupům z RVP, bych řekl zadavateli, že to není možné. Není správné lhát, že to někdo dokáže. Důkazem je to, co vzniklo a o čem se tu smí měsíc diskutovat..

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 01. lis 2011 20:30:53 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
On už nás asi Zadavatel nečte. (Nebo jo a dělá si černé puntíky 8-). ) Každopádně nelze očekávat, že k této diskuzi nějak přihlédne. Napadá mě, že jen zpracovatelé, když už na to původně kývli (důvody jsou jen jejich věcí), teď by se měli postavit po bok paní Teplé a vyjádřit VEŘEJNĚ svůj názor. Vím - to se mi to říká, když nejsem na jejich místě, ale každý (nebo mnoho z nás) bylo v životě postaveno do situace, kdy se musel rozhodovat mezi pohodlím a svědomím. Fakt vím, o čem mluvím... Budu na vás myslet, dámy a pánové, máte to v rukách!


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 01. lis 2011 21:35:58 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jiří Havelka píše:
Dobrý den! D-9-7-01-2 Jakou formulaci navrhujete tedy Vy? D-9-3-03-1 Původně jste navrhoval slovo významné ne některé.


Nenavrhuji vůbec nic! Nechci nic navrhovat. Nesouhlasím totiž ani s podobou, ani s cíli standardů. Nepřinesou nic. Možná jen politické bodíky. Nesouhlasím ani s moderátorkou. Za standardy nestojí jen Dobeš, ale další konkrétní lidé, kteří jeho nápady realizují. Nelíbí se mi, že je diskuze opakovaně zužována.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 02. lis 2011 10:20:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Jana Petrů píše:
On už nás asi Zadavatel nečte. (Nebo jo a dělá si černé puntíky 8-). ) Každopádně nelze očekávat, že k této diskuzi nějak přihlédne. Napadá mě, že jen zpracovatelé, když už na to původně kývli (důvody jsou jen jejich věcí), teď by se měli postavit po bok paní Teplé a vyjádřit VEŘEJNĚ svůj názor. Vím - to se mi to říká, když nejsem na jejich místě, ale každý (nebo mnoho z nás) bylo v životě postaveno do situace, kdy se musel rozhodovat mezi pohodlím a svědomím. Fakt vím, o čem mluvím... Budu na vás myslet, dámy a pánové, máte to v rukách!

Omlouvám se, že vystupuji z role moderátora a reaguji.
Ale opravdu si zde diskutující myslí, že standardy budou znamenat radikální změnu v českém vzdělávání? Nebylo náhodou RVP vytvářeno s tím, aby změnu přineslo a ukazuje se, že změny jsou jen malé a především pozvolné. Nedávejme standardům větší význam, než budou mít. To ale neznamená, že by neměly vznikat standardy v jednotlivých oborech. Každý obor by měl mít vydiskutováno, co je to důležité a co je podružné. To se sice dá napsat chytře či hloupě, ale nejdůležitější je, aby nad tím přemýšlelo a rozmlouvalo co nejvíce zainteresovaných lidí (učitelů s praxí, vysokoškolských učitelů, kteří připravují učitele, ale i širší veřejnost). Vím, že měsíc je nesmyslně krátká doba na odbornou diskuzi, ale copak se zde diskutuje o oboru, o tom, co je důležité a nebo ne. Většina uteče k otázkám, kterým "rozumí" každý - politika a obecné souvislosti. Nevím jestli si autoři příspěvků uvědomují, že s těmito obecnými souvislostmi tato diskuze nic neudělá, ale dobré a věcné argumenty vztažené k oboru mohou přispět k "posunu" vznikajícího dokumentu k lepšímu. Schválně píšu k "posunu", protože jak zahraniční zkušenosti ukazují standard vzniká pomalu a po dlouhých diskuzích. A výsledek není nikdy dokonalý. Bez ohledu na zadání bude ještě velké množství práce na pojmenování podstatného v daných oborech. Zde vidím to rozhodnutí, zda chcete svými postřehy a náměty ovlivnit Váš obor, anebo zda chcete s odkazem na obecné souvislosti jen ty druhé pranýřovat. "... máte to v rukách."

_________________
Tomáš


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 02. lis 2011 13:41:13 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Za těchto podmínek nemůže smysluplný standard vůbec vzniknout. Nejenom je krátná doba, která sama prozrazuje neserióznost Zadavatele, ale především celý smysl standardu byl vykleštěn podmínkou testovatelnosti. O pojmenování podstatného vůbec nejde. Vylepšovat nesmyslné lepšími formulacemi nemá smysl.Předstíraná diskuse má vytvořit (jako obvykle) jen zdání legitimity. Nejde o přeceňování standardů, takovýto standard nemá pro náš obor samozřejmě význam žádný. Ale jde o nebezpečné důsledky takto pokřivených standardů. Ztrácí se v nich to nejlepší ze zamýšlené reformy.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 02. lis 2011 15:43:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Výsledek diskuze ke standardům z dějepisu vidím takto: Všichni odborníci, kteří se do diskuze na portále RVP.CZ zapojili, tento dokument zcela odmítli. Doufám, že takto to bude zveřejněno v médiích!

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: DĚJEPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 02. lis 2011 15:48:09 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Zcela souhlasím se Zdeňkem a ještě přidávám, že pokud by standardy měly být nezávaznou (a nezištnou) podporou učitelům či školám, které si nevědí rady s RVP, pak bych k diskuzi přistupovala zcela jinak a snažila bych se ze všech sil předat náměty, které jsem ve své praxi získala. Ale takto, jako nesmyslná, alibistická, neprofesionální příprava na testování, mě opravdu akorát dráždí k ironii, protože žádný jiný obranný mechanismus pro tuto situaci nemám.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: