Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 27. říj 2011 18:35:34 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Paní Kvasničková, poslala jsem Vám svůj mail jako soukromou zprávu, jinak je k dispozici pod příspěvky jako "sz". Děkuji mnohokrát za Vaši vstřícnost.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 07. lis 2011 10:35:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 07. lis 2011 8:10:27
Příspěvky: 1
Dobrý den,
Tak jsem z toho tak trochu v rozpacích. Nejsem si totiž zcela jist, zda bych dokázal ve třídách naplnit veškerý obsah těchto indikátorů. Dá se lecos namítnout, ale rád bych věděl, jak se s tím popasovat, pokud mám vést žáky k učivu, aby je to bavilo a využívat mnoha programů, které jsou dnes nedílnou součástí výuky a mají spíše vzbudit u žáků hlavně nadšení pro obor. Pokud přidáme i jiné,( řekněme nesouvisející s př.) a další kulturní akce, které mě mohou stát dalších pár hodin v roce, mohu se zcela rozloučit s tím, že se to dalo jakkoli stihnout. Nemluvě o tom, že indikátory jsou svou obtížností zaměřeny na značně nadprůměrného žáka 9.třídy. Jenže náš student, "řekněme Fanda :)" musí těžit i z toho co se naučil kupříkladu v 6.ročníku. Opakování učiva předchozích ročníků je takový časový komfort, že se o to ani nepokoušim. Co myslíte, "mrkne" na to doma s rodiči? :) Myslím si, a je to pouze můj názor, že takto složené indikátory (alespoň 80%)jsou tím nejnezábavnějším v přírodopisu. Proti tomu nic, ale pokud nechcete, aby se žáci učili dlouhé pasáže z paměti, tak náš Fanda nemá šanci ani náhodou. Jenže Fanda má zájem o ryby a je vášnivý rybář. Má dokonce štěstí i na indikátor. Bohužel neví, jak je to s tím metabolismem ryb a co to vůbec ten katabolismus je. Nejspíš si nevzpomene, ani v jakém ročníku to probíral. Nerad bych zapomněl na Rozenheima, který se snaží při hodinách být neskutečně vtipný a tak trochu vám tu hodinu sabotuje? "Jako bych slyšel,že jsem ještě zapomněl na Horáčka, Pažouta a jim podobné, kteří té vaší hodině taky rozhodně nepomohou" Ale to je přece můj problém, že mi žák při hodině ruší. Jen chci říct, že bychom se možná divili, kolik času může zabít nekázeň.
Podle průzkumů jsme na tom skvěle! Nemůžeme se propadnout níž(už). :!:
Ale jen houšť, hlavně se na to přijďte podívat. Já jsem pro a to zdůrazňůji, nechte to tak, jak to je. A hodnoďte je spravedlivě a nekompromisně. A nakonec mi přijďte dát najevo, že to, jak to dopadlo, tedy že projde jen jeden ze třídy je moje chyba.

Jednoduše se obávám z velmi nízké uspěšnosti(čož je ale chybou více faktorů), vysokého obsahu fyziologie a vyšší odbornosti učiva probíraného v nižších ročnících.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 07. lis 2011 14:48:29 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Komentář k indikátoru: P-9-1-03-1 - Rozliší orgány (orgánové soustavy) zajišťující život jedince a jeho rozmnožování u rostlin a živočichů.
Všechny orgány v součinnosti jsou přece důležité pro život. Nebo ne? Když selže žaludek, jedinec umře hlady atd.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 07. lis 2011 14:53:45 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Ano. U nás, v Německu a Rakousku se učíme zpaměti, jinde ve světě "by heart" či "par coeur" (tj. srdcem). Tam by ovšem tyto indikátory těžko prošly, protože k nim opravdu nelze vzplanout láskou.
Co mě zaráží (a vzbuzuje ve mně mnohé otázky), je mj. nevyváženost náročnosti (viz např. P-9-1-04 Roztřídí organismy podle jejich životního prostředí vs P-9-1-02 Uvede rozdíl ve stavbě buňky rostliny, živočicha a bakterie).
V dnes publikovaném článku Milana Poláka se píše: "...v dílech J. A. Komenského. Jím zdůrazňované pedagogické zásady (např. názornost, učení se pro život aj.) platí stále a měly by být dodržovány ve všech oblastech vzdělávání." A to v indikátorech (nejen přírodopisu) postrádám.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 09. lis 2011 15:32:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Zdenek Atexinger píše:
Dobrý den,
Tak jsem z toho tak trochu v rozpacích. Nejsem si totiž zcela jist, zda bych dokázal ve třídách naplnit veškerý obsah těchto indikátorů. Dá se lecos namítnout, ale rád bych věděl, jak se s tím popasovat, pokud mám vést žáky k učivu, aby je to bavilo a využívat mnoha programů, které jsou dnes nedílnou součástí výuky a mají spíše vzbudit u žáků hlavně nadšení pro obor. Pokud přidáme i jiné,( řekněme nesouvisející s př.) a další kulturní akce, které mě mohou stát dalších pár hodin v roce, mohu se zcela rozloučit s tím, že se to dalo jakkoli stihnout. Nemluvě o tom, že indikátory jsou svou obtížností zaměřeny na značně nadprůměrného žáka 9.třídy. Jenže náš student, "řekněme Fanda :)" musí těžit i z toho co se naučil kupříkladu v 6.ročníku. Opakování učiva předchozích ročníků je takový časový komfort, že se o to ani nepokoušim. Co myslíte, "mrkne" na to doma s rodiči? :) Myslím si, a je to pouze můj názor, že takto složené indikátory (alespoň 80%)jsou tím nejnezábavnějším v přírodopisu. Proti tomu nic, ale pokud nechcete, aby se žáci učili dlouhé pasáže z paměti, tak náš Fanda nemá šanci ani náhodou. Jenže Fanda má zájem o ryby a je vášnivý rybář. Má dokonce štěstí i na indikátor. Bohužel neví, jak je to s tím metabolismem ryb a co to vůbec ten katabolismus je. Nejspíš si nevzpomene, ani v jakém ročníku to probíral. Nerad bych zapomněl na Rozenheima, který se snaží při hodinách být neskutečně vtipný a tak trochu vám tu hodinu sabotuje? "Jako bych slyšel,že jsem ještě zapomněl na Horáčka, Pažouta a jim podobné, kteří té vaší hodině taky rozhodně nepomohou" Ale to je přece můj problém, že mi žák při hodině ruší. Jen chci říct, že bychom se možná divili, kolik času může zabít nekázeň.
Podle průzkumů jsme na tom skvěle! Nemůžeme se propadnout níž(už). :!:
Ale jen houšť, hlavně se na to přijďte podívat. Já jsem pro a to zdůrazňůji, nechte to tak, jak to je. A hodnoďte je spravedlivě a nekompromisně. A nakonec mi přijďte dát najevo, že to, jak to dopadlo, tedy že projde jen jeden ze třídy je moje chyba.

Jednoduše se obávám z velmi nízké uspěšnosti(čož je ale chybou více faktorů), vysokého obsahu fyziologie a vyšší odbornosti učiva probíraného v nižších ročnících.


Dobrý den,
Děkuji za celkovou připomínku. Chápu všechny těžkosti týkající se kázně, ztráty některých vyučovacích hodin atd. jak o nich píšete.
Úkolem indikátorů je pouze pro potřeby učitele rozvést očekávané výstupy uvedené ve schválených RVP, nikoliv některé vypustit, nebo naopak přidat. Takové bylo zadání.
Byla bych Vám vděčná, kdybyste mohl uvést, které konkrétní indikátory pokládáte za obtížné - a navrhoval byste je zjednodušit - a v jakém směru. Velmi by nám pomohlo, kdybyste napsal, co pokládáte za nadprůměrné - a co vyžaduje učení se dlouhých pasáží „zpaměti“, protože nám jde o to, aby šlo opravdu pouze o základní učivo. Bohužel jsem také nepochopila, na který indikátor má štěstí Fanda - a co máte na mysli např.znalostí katabolismu. Konkrétní připomínky by pomohly k tomu, že bychom mohli indikátor lépe vyjádřit,zjednodušit apod., protože mnohdy může jít jen o nedorozumění.
Jinak se domnívám, že v základním vzdělání ještě důležitější, než vzbudit zájem o obor (pokud tím rozumíte odborný zájem o biologii), je vůbec vzbudit zájem o přírodu, její pozorování, poznávání, racionální využívání, její ochranu - a vůbec o lásku k přírodě, obdiv k její složitosti a dokonalosti - a tudíž k odpovědnosti, což se týká všech občanů jakéhokoliv budoucího oboru. Z těchto důvodů se domnívám, že je velmi důležité, aby se větší důraz, než na popis, kladl na objasňování dějů, a to jak v přírodních celcích (přizpůsobení prostředí, vzájemné vztahy organismů…), tak i na úrovni života organismu (přičemž nemůže jít o detaily u jednotlivých druhů, ale o postupné poznávání společných základních dějů, popř. jejich zvláštností u významných skupin organismů - o probuzení zájmu o poznávání a zkoumání …atd..). Proto jsem toho názoru, že ekologická orientace na úrovni celků a fyziologická na úrovni organismů je velmi důležitá. Byla bych Vám proto vděčná, kdybyste mi trochu objasnil, co rozumíte „vysokým obsahem fyziologie“.
Pokud jde o připomínku k „vyšší odbornosti učiva probíraného v nižších ročnících“, pak bych chtěla upozornit, že strukturu učiva od 6. do 9.ročníku je možno si zvolit, tu RVP neurčují. Já osobně také preferuji vyjít od toho, co je žákům blízké - tj. od poznávání organismů v jejich prostředí (z důvodů vzdělávacích i výchovných) - a k obtížnějším částem fyziologickým přejít až následně. To ovšem není možno vyjádřit v indikátorech - to je otázka volby záměru učitele, popř. využití učebnic.
V každém případě Vám děkuji za diskuzi, protože jedině tak, je možno se postupně "dobrat" lepší kvality.
S pozdravem Dana Kvasničková


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 09. lis 2011 15:39:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Jana Petrů píše:
Komentář k indikátoru: P-9-1-03-1 - Rozliší orgány (orgánové soustavy) zajišťující život jedince a jeho rozmnožování u rostlin a živočichů.
Všechny orgány v součinnosti jsou přece důležité pro život. Nebo ne? Když selže žaludek, jedinec umře hlady atd.


Děkuji za připomínku - to je nedorozumění - jde o rozlišení orgánů či soustavy vegetativní a generativní. Upravíme slovosled, aby bylo jasné:
„- u rostlin a živočichů rozliší orgány (orgánové soustavy) zajišťující život jedince a jeho rozmnožování,“
nebo
„- u rostlin a živočichů rozliší orgány (orgánové soustavy) zajišťující život jedince a orgány (orgánové soustavy) zajišťující jeho rozmnožování,“
Ke zdůraznění propojenosti je možno doplnit:
„- uvede nezbytnost součinnosti všech soustav zajišťujících život organismu.“
Pokládala jsem to za samozřejmost, ale možná to bude lepší doplnit.
S pozdravem Dana Kvasničková


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 09. lis 2011 15:42:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Jana Petrů píše:
Ano. U nás, v Německu a Rakousku se učíme zpaměti, jinde ve světě "by heart" či "par coeur" (tj. srdcem). Tam by ovšem tyto indikátory těžko prošly, protože k nim opravdu nelze vzplanout láskou.
Co mě zaráží (a vzbuzuje ve mně mnohé otázky), je mj. nevyváženost náročnosti (viz např. P-9-1-04 Roztřídí organismy podle jejich životního prostředí vs P-9-1-02 Uvede rozdíl ve stavbě buňky rostliny, živočicha a bakterie).
V dnes publikovaném článku Milana Poláka se píše: "...v dílech J. A. Komenského. Jím zdůrazňované pedagogické zásady (např. názornost, učení se pro život aj.) platí stále a měly by být dodržovány ve všech oblastech vzdělávání." A to v indikátorech (nejen přírodopisu) postrádám.


Indikátory mají podrobněji vyjádřit očekávané výstupy - co by mohlo být testovatelné. Lásku k přírodě podle mne testovat nelze - a právě tak nelze testovat, jakými metodami a formami - tedy zapojením toho „srdce“, využíváním názornosti atd. učitel na žáky působí. To je možno písemně vyjádřit především v metodikách pro učitele, popř. to často do jisté míry naznačují i učebnice - především formou různých úkolů (k pozorování, sledování, k vyjadřování názorů atd.).
Jinak zcela souhlasím, že učení zpaměti nemá smysl, ale to přece indikátory nevyžadují. Znovu jsem je prohlédla - a požadavky jako - vyjmenuje to a to…. jsem nenašla - naopak často se žádá: : - vysvětlí, uvede rozdíly, rozliší, uvede příklady apod - pro což je důležité vyjít z pozorování, porovnávání, atd. - tedy z názornosti a uvažování…..
Připomínce o nevyváženosti, bohužel, nerozumím - prosím o vyjasnění, abych mohla odpovědět.

S pozdravem Dana Kvasničková


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 15. lis 2011 23:25:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 15. lis 2011 23:15:06
Příspěvky: 5
Komentář k indikátoru: P-9-1-01-9 - Přiřadí k uvedeným geologickým érám typické údaje o přírodě a časový rozsah.
Uvedená geologická období vycházejí z Lyellovského uniformismu a ignoruje možnost katastrofické geologie, kterou dokládají například zkameněliny stromů skrze více vrstev (polystrate fosils). Proto by bylo poctivé zmínit i argumenty proti klasickému datování.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 15. lis 2011 23:33:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 15. lis 2011 23:15:06
Příspěvky: 5
Komentář k indikátoru: P-9-6-05-1 - Porovná délku geologických období. Datování jednotlivých období je značně nepřesné - viz experiment s vulkanickým materiálem získaným 10 let po výbuchu sopky Mt. San Helens, který byl datován v rozmezí 0,5 až 2,5 miliónu let. Je potřeba vyzdvihnout nepřesnost datovacích metod a nemožnost přesné kalibrace (cestovat v čase neumíme).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 0:06:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 15. lis 2011 23:15:06
Příspěvky: 5
Komentář k indikátoru: P-9-5-02-1 - Uvede, že člověk se nevyvinul z dnes žijících lidoopů, ale měl s nimi společné předky.
Jak vznikl život z neživé hmoty? Louis Pasteur dokázal, že život vzniká zase jen ze života a navíc stejného druhu. Kde se vzala informace obsažená v DNA? DNA je proti nejdokonalejším lidským programům jako profesorská práce proti poznámce prvňáčka. Jak se vyvinul mnohobuněčný život? Jak se buňky dokonale adaptované na samostatné přežití naučily spolupráci a specializaci? Jak se vyvinulo sexuální rozmnožování z mnohem efektivnějšího asexuálního dělení a jak mohly vzniknout náhodným procesem (evoluce není schopná plánování)komplementární pohlavní orgány samců a samic. Kde je jakýkoliv velký vynález, který vznikl díky evolučnímu příběhu? Z výše uvedeného vyplývá, že toto téma má zásadní vědecké slabiny, nemá objektivní přínos pro vzdělanost a budoucí uplatnění žáků a proto považuji za jediné přijatelné ho z RVP vypustit.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: