Luďka Roubíčková píše:
Dobrý den,
zajímalo by mě, jaké představy/požadavky mají učitelé na SŠ v oblasti ICT na žáky, kteří jim přicházejí ze ZŠ.
Jen doufám, že se tu nikdo nebude ohánět výstupy z RVP, také umím číst. Mohli bychom být co nejvíce konkrétní?
Děkuji.
Pěkný den,
předně mě velice těší, že se najde někdo, kdo má opravdu zájem se na toto téma bavit, protože celé 3 roky své krátké "učitelské kariéry" nejvíc řeším, jak srovnat tempo 4letých studentů, kteří "ztratili" rok nebo dva informatiky na ZŠ, s osmiletými.
Mám-li být konkrétní, pak budu vycházet jednak z našich plánů z výuky nižších ročníků 8letého studia a z faktu, že základní škola by měla naučit minimálně základní gramotnost.
Moje představa je zhruba:
Jednotka informace (význam) -- bit, byte, násobnosti jednotek. Dále základy ukládání dat (kopírování, mazání, práce se souborovým manažerem), nejpoužívanější datové formáty, možná i rozdíly mezi nejpoužívanějšími zvukovými a graf. formáty (jpeg vs. bitmapa vs. png, mp3 vs. wav), formáty txt, pdf, MS Office a Open/LibreOffice. Použití antiviru.
Základy počítačových sítí: napsání e-mailu včetně významu "neznámých" polí cc a bcc. Netiketa. Spam, phishing, hoax a obrana proti nim, spamfiltr. Základy služby WWW, především rozdíl mezi protokolem http a https. Bezpečnost na internetu v návaznosti na sociální sítě a instant messaging.
No a to nejdůležitější, čemu bych klidně věnoval celou základoškolskou informatiku: typografie. Ale opravdu typografie, ne "psaní ve Wordu". Poctivá znalost přípravy textových dokumentů a především jejich úpravy, kde by se velmi dobře uplatnil i přesah do češtiny, protože jejich znalost gramatiky je tragická a upravit textový dokument umí alespoň trochu použitelně zanedbatelné procento dětí (resp. populace v jakémkoliv věku).
Hlavně velmi opatrně s prezentacemi, ty raději neučit. O těch si přinášejí ze ZŠ nejvíc zlozvyků, především v množství textu, souvislých větných formulacích, úpravě, používání efektů i vystupování a práce s hlasem, což je dáno asi i tím, že slušnou prezentaci umí udělat jen málokdo a těžko se shání vzor (tedy pozitivní
).
Celkově vzato považuji většinu toho, co učím v informatice na gymnáziu za něco, co by se mělo učit na ZŠ, protože jen málo toho je informatika (věda/nauka o informacích), většina z toho je kancelářská práce s počítačem nebo elementární technické dovednosti z výpočetní techniky, což je dle mého součást "sekundární gramotnosti". Ve srovnání s biologií, chemií, fyzikou se v informatice na gymnáziu neučí základy vědního oboru, ale pro současný život a pracovní uplatnění nezbytná základní "řemeslná" dovednost.
Přeji hodně zdaru všem kolegům a kolegyním informatikům na ZŠ, kteří se snaží zbavit informatiku nálepky "oddechového předmětu s hraním si na počítači" a hlavně přeji všem ředitelům, aby páni poslanci konečně vytvořili takové podmínky pro učitele, aby na takovém množství ZŠ, jako to vidím ve svém okolí, nemuseli informatiku učit neaprobovaní vyučující, na které vyšla při tahání sirek nebo metodou "ten je nejmladší, ten bude s počítači umět"...