Je možné využít nějakou šablonu, příručku nebo dotazník, který bude pro provádění vlastního hodnocení správný? Takovýto univerzální produkt, který by vyhovoval všem školám, není a neměl by být k dispozici a doufáme, že ani žádná ze společností na českém trhu nebude vydávat „svůj produkt“ za jediný správný nástroj vlastního hodnocení a univerzální pro všechny školy. Z materiálů, které se autoevaluace týkají, vyplývá, že vlastní hodnocení je systematický, pravidelný a strukturovaný proces, ve kterém škola sama zjišťuje a vyhodnocuje údaje o hlavních oblastech své činnosti. Vzhledem k tomu, že vlastní hodnocení vychází z vnitřních potřeb školy a je důležité pro sebereflexi školy ve snaze o změnu a dosažení vyšší kvality vzdělávání ve škole, není účelné k „vydávat“ nějaký univerzální nástroj, např. nějaký dotazník, který by školy pouze formálně vyplnily. Domníváme se, že ve snaze o vyšší kvalitu školy, je účinnější, když si škola sama vybere (nebo i vytvoří) nástroj, který koresponduje s jejím školním vzdělávacím programem a bude sama přemýšlet o oblastech a kritériích, které bude monitorovat, vyhodnocovat a podle kterých bude dělat závěry a volit strategii ke zlepšení. S tím není v rozporu, když si škola na základě vlastního uvážení vybere z vnějšku nabízený nástroj, který koresponduje s jejími prioritami. Cílem našeho projektu je poskytnout školám k dispozici 30 standardizovaných evaluačních nástrojů, z nichž většina je již zveřejněna a které se budou zaměřovat na různé oblasti hodnocení. Školy se naučí s těmito nástroji zacházet, interpretovat zjištění, stanovovat strategie zlepšení. V rámci projektu Cesta ke kvalitě probíhala pilotáž zveřejněných evaluačních nástrojů na školách, byly nabídnuty vzdělávací programy Koordinátor autoevaluace a Poradce autoevaluace, poradci autoevaluace intervenovali na školách a nabízeli jsme školám i další produkty, které podporují školy v provádění vlastního hodnocení.
|
|