Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: ned 10. čer 2012 17:18:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Nepověsil byste to jako veřejný google dokument? Fórum pro to není moc uzpůsobeno.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: ned 10. čer 2012 18:01:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Martin Rusek píše:
Nepověsil byste to jako veřejný google dokument? Fórum pro to není moc uzpůsobeno.

To bych nechal na moderátorce, uzná-li to za vhodné...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: ned 10. čer 2012 18:26:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Janek Wagner píše:
Dominik Dvořák, jako reprezentant předkládajícího pracovního týmu, místo věcných argumentů prokazatelně lže. A je třeba věci nazývat konečně pravým jménem.


A znova. Hájím se tedy jen kvůli týmu. Každé z mých tvzení se opírá o nějaké informace, které mám. Je možné, že nemám všechny informace, že mám nesprávné informace apod. Mohl jsem se dopustit v této diskusi určité zkratky. Ale nemyslím si, že by to bylo tak, že by to pana JW opravňovalo k tomu, co zde dělá.

1. "A nic se nedělo." - například do projektu EU peníze školám za 4,5 miliardy se zařadily šablony na podporu čtenářské i matematické gramotnosti.

Ještě v roce 2009 uvádí zde mnohokrát zmiňovaná Jana Straková:
"Prvním z těchto problémů je nízká úroveň čtenářské gramotnosti české žákovské populace. Poprvé na tento problém poukázal výzkum čtenářské gramotnosti v roce 1995 a každé další šetření v této oblasti tento nedostatek systému potvrdilo. Přesto nebylo přijato žádné opatření, které by cílilo na posílení čtenářských kompetencí, které by vedlo k lepší přípravě učitelů v této oblasti, poskytlo jim metodické podklady, podpořilo rozvoj čtenářských dovedností v jiných předmětech, apod."

"Výzkumy veřejného mínění (např. Straková, Basl, Veselý 2006) ukazují, že veřejnost potřebu změny necítí a velmi rozporuplné se v tomto ohledu jeví i výpovědi učitelů a ředitelů škol (např. Kartouz 2006; ÚIV 2002-2008). Nedostatečné porozumění potřebnosti změn je pravděpodobně jednou ze závažných příčin, které způsobují, že na mnoha školách je kurikulární reforma realizována pouze formálním způsobem
(ÚIV 2002-2008)."

2. "A Dobešovi předchůdci nejvíc peněz z fondů EU posílali na environmentální výchovu." - z 53 miliard z OP VK šlo na enviromentální výchovu minimum, z MŽP rovněž.

"V rámci první výzvy operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (VPK) ESF dostaly ekologicky zaměřené programy 220 z celkem šesti set milionů korun. Samozřejmě, že na úkor jiných vzdělávacích oblastí." (Učitelské noviny)

3. "krize financování regionálních škol (...) nevytvořil" - krizi vyvolal nesystémovými zásahy do tarifů a přípravou nesmyslného konceptu ideálně zaplněné třídy - první se už asi napravit nedá, druhé naštěstí nový ministr pozastavil.

To jen poukázalo na problém neudržitelnosti sítě škol v současné podobě, který zde reálně existuje. Jeho podrobná analýza vyžaduje víc času.

4. "ESF (...) nevytvořil" - díky Dobešem prosazovaným projektům OKNO, SPORT, FINGRAM a desítkám dalších je od konce loňského roku ohrožen celý OP VK - nový ministr přípravu více než dvaceti takových IPn zrušil, jinak by s MŠMT pracovníci EK již vůbec nejednali. O nevyčerpané peníze z OP VK (jde o cca 4-5 miliard) díky Dobešovi školství každopádně přijde.

Jistě, ty projekty, které uvádíte, jsou asi neobhajitelně hloupé a jsem rád, že byly zastaveny, ale nejsou tak úplně vizitkou Dobeše. Tady zase personalizace problému zastírá hlubší příčinu, jíž je krize kapacity systému peníze absorbovat. Jinak se obávám, že ESF dále maskují strukturní krizi financování školství. Konečně skutečnost, že problémy postihly všechny rezorty, ukazují, že sice za J. Dobeše se v tom obzvlášť brusilo, ale že jde o krizi celé státní správy.

Ale měl jsem se držet toho "nic nevysvětlovat". Když tady napíšu, že je zrovna osm hodin, vy napíšete že jsem chronický lhář, protože je 20 hodin. Je to marné, marné, marné.


Naposledy upravil Dominik Dvořák dne ned 10. čer 2012 19:03:31, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: ned 10. čer 2012 18:39:41 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Peníze vynaložené na environmentální výchovu byly vynaloženy velmi účelně- málokdo vypracoval tak kvalitní a efektivní vzdělávací programy jako jednotlivá střediska ( osobní zkušenost z DVPP i z dětských programů mám se středisky především na Moravě, ale i se střediskem Sever)- nikdy nejde JEN o EVVO, ale dostanete se ke všem uvažovaným gramotnostem. Samozřejmostí pro ně je spolupráce se skutečnými odborníky a navíc úžasnými lidmi. Pokud by měly jiné vzdělávací oblasti takto nastavené a řešené projekty, možná bychom tu teď nemuseli diskutovat o tom, co je třeba udělat. To jen na obranu EV a realizátorů. Nebylo to na úkor, ale ve prospěch.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: ned 10. čer 2012 18:42:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Nebyly jen ekologové lépe připravení na čerpání peněz z OP VK z minulosti? Neměli prostě lépe připravené projekty v první výzvě než ostatní organizace? Nepodávali jich třeba více? Jaký je poměr vyčerpaných peněz na environmentální výchovu nyní? Nevyužívají některé projekty zaměřené na environmentální výchovu postupy kritického myšlení nebo další metody rozvíjející čtenářskou gramotnost?

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Naposledy upravil Radek Sárközi dne ned 10. čer 2012 19:05:25, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: ned 10. čer 2012 18:45:54 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Využívají, pracují s nimi a dokonce v těchto oblastech i organizují ( zprostředkovávají) vzdělávání. Jejich projekty také tvoří normální lidé. Pokud získali velkou část prostředků, pak zaslouženě.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: ned 10. čer 2012 19:01:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 16:09:37
Příspěvky: 45
Zdravím diskutující kroužek.
Jsem rád, že se ozvali ti, kdo vědí, jak daleko napřed jsou u nás environmentalisté ve školství před ostatními profesemi. Pamatuje někdo, když začínalo hnutí Brontosaurus? Proto mají tolik prvních krůčků a dětských nemocí dávno za sebou. Ostatně myslím, že výtky proti subvencím v době Liškově mají původ v politických klikách: když chcete uškodit protivníkovi, obraťe proti němu závistivost Čechů, a máte ho.

Jsem rád, že se tahle diskuse hezky hbitě hýbe. Bude záležet na tom, jaké výborné kroky jsou nachystány k tomu, aby se do ní hned přidaly tisíce dalších učitelů. Už je 10.6.
Prozatím tu pro pořádnou profesní diskusi hodně schází, a jedním z podstatných prvků by bylo, aby všichni věděli, s kým diskutují a čí jsou ideje a materiály, o nichž diskutují. Je milé, že se už v kroužku všichni podepisujeme, a řekl bych, že zítra už nám sem buď vedoucí diskuse (organizátor, nebo moderátorka, nebo vedoucí týmu) napíše, kdo tedy ten text Strategie napsal. Nač čekat do úterka, když je to tak snadné.
Pokud by MŠMT chtělo dosáhnout v profesních kruzích v dané problematice nějakých výsledků, třebas vyjasnit pojetí a budoucnost v rozvíjení čtenářské neb matematické gramotnosti, jistě vyzve všechny, kdo v tom oboru něco udělali a dělají, tedy jistě i pana kolegu Sarkoziho, před nímž mohou mnozí smeknout za to, co pro ČG dosud dal dohromady. A jsou tu další lidé, které ani nikdo nejmenuje, ač se z jejich dokumentů cituje - třebas v tom panelu pro ČG na VÚP byli učitelé, kteří opravdu rozumějí jak pojmům, tak praxi. A zrovna oni udělali analýzu RVP, která řádek po řádku ukázala, jak se v RVP na rozvoj ČG nemyslelo a dosud nemyslí: některá místa sice umožňují učiteli, který si je tak vyloží, aby ČG rozvíjel, ovšem pokud to zvládne vedle spousty podružnějších cílů, jež však jsou explicitně stanoveny. Ale druhé učitele tento RVP nijak k ČG nevede.
K samotné Strageii by ovšem bylo více poznámek, některé složky je opravdu třeba ocenit, ale další bohužel ukazují, že se do budoucna mnoho očekávat nemá. Problematika je na naše poměry a na připravenost účastníků vzdělávání opravdu hodně náročná.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: ned 10. čer 2012 20:34:58 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
RVP ZV, ČJ, Komunikační a slohová výchova, 1. stupeň - 2. období
- čte s porozuměním
- rozlišuje podstatné a okrajové
- posuzuje úplnost či neúplnost sdělení
- reprodukuje obsah

Jak jinak si to vyložit než ČG?

Samozřejmě souhlasím, že RVP ZV neklade zvláštní důraz na ČG. Proto už dlouho mluvím o revizi RVP: ale to néééé, nejdřív se vyráběly uspěchané standardy za účelem plošného testování. Kolik ČG v těch standardech a testech máme? A kdo právě tady tohle testování tak fedroval?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: ned 10. čer 2012 20:41:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Jana Blažková píše:
Peníze vynaložené na environmentální výchovu byly vynaloženy velmi účelně


To vše může být pravda. Pravda může být i to, že byli tyto neziskovky líp připraveny. Ale i to dokazuje, jak jsme nestejně připraveni na realizaci jednotlivých důležitých cílů základního vzdělávání, jak o tom píše O. Hausenblas. V roce 1989 jsme měli ve školách nejvíc ruštinářů a didaktika ruštiny byla na nejlepší úrovni, důvod dál nechat pro všechny povinnou ruštinu to stejně nemohl být. Bylo nutné starat se o to, aby se zvýšila kapacita pro výuku angličtiny. Stejně tak se mělo dělat víc pro to, aby zde byla absorpční kapacita v oblasti "základních" gramotností.

Ale mimochodem, analýza znalostí českých žáků v oblasti ekologie a ochrany prostředí ukázala, že děti mají lepší znalosti o tom, co v této oblasti dělat, než proč by to měli dělat (relativně k jiným zemím). Děti moc nevědí, jak fungují ekosystémy, jsou dobře nacvičené, jak třídit odpady. Z hlediska praktického života to je samozřejmě docela fajn, ale z hlediska budoucnosti naší vědy a techniky ne. Abychom mohli třídit odpady, musíme si vydělat na nákup. Abychom si vydělali na nákup, musíme mít nějaké dovednosti uplatnitelné na trhu. A abychom mohli získávat dovednosti uplatnitelné na trhu, tak musíme dosáhnout určité úrovně čtenářské, matematické a přirodovědně-technické gramotnosti.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: ned 10. čer 2012 20:48:02 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Mohu naopak přenést něco z eduinu sem? Pane Dvořáku, můžete blíže objasnit toto tvrzení? "Podobně RVP ZV ustavil nerovnováhu mezi vzdělávacími cíli založenými na odhadu budoucích potřeb na jedné straně (klíčové kompetence) a cíli vycházejícími ze zkušeností minulosti (základní gramotnosti)." Dík.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 ... 34  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: