Ondřej Hausenblas píše:
Aby to byla taková "směroplatná" diskuse, musela by být vedena a řízena velmi promyšleně a sytémově, museli by v ní vystupovat zadavatelé projektu (to asi nevíme, kdo to je - snad ne ta paní Hájková z MŠMT!?) a také členové tvůrčího týmu - přehlédl jsem někde mezi vstupy ta jména, nebo tu opravdu těch asi 15 úřednic MŠMT nebylo dosud jmenováno? I ti tři ředitelé škol by se měli hojně zapojovat, hned by se objevilo mnoho bodů k diskusi.
Ale ovšem muselo by být promyšleně a strukturovaně usilováno o to, aby do diskuse vstupovali všichni, komu na gramotnosti záleží - včetně podnikatelů, vědců, učitelů na ZŠ a SŠ a VŠ, a taky umělců atd. A že to nedělají? U nás to tak je, a proto když někdo chce dělat strategické kroky, musí počítat s tím, že ty významné "stakeholdery" a veřejné osobnosti nejprve získá, přiláká, zapojí...
Co dodat: OECD Background report on Equity (2012): Výzvy českého vzdělávání - rostoucí nerovnost, nedostatek zájmu veřejnosti, propad vzdělání v romské populaci, nízký tlak na formativní hodnocení;
CERGE EI Dopad vzdělanosti na ekonomiku (2012): chybí konsenzuální vize, k čemu máme školy, priorita vzdělávání je jen verbální, chybí koncepční a kontinuální práce a řízení ve vzdělávání (včetně ministrů), strategická rozhodnutí se nerealizují (např. souhrnné cíle Bílé knihy 2001, s. 87n; dostupné z:
http://aplikace.msmt.cz/pdf/bilakniha.pdf) naplněny možná z 10 %), chybí koncepční práce s daty a realizace data based doporučení, chybí soulad mezi opatřeními, společný tah na branku, chybí SKUTEČNÉ zapojení významných hráčů, zaměstnavatelů, personalistů, škol, ředitelů, učitelů do realizace cílů a nikdo o to neusiluje... Podobně Mc Kinnsey (který konstatuje fatální korelaci faktického ignorování vzdělávání ve všech částech společnosti včetně většiny odpovědných složek veřejné správy a propadů jeho výsledků, nedostatek faktické metodické a materiální podpory včetně vytvoření podmínek pro profesní růst, chybějící manažerské dovednosti napříč rezortem a chybějící snaha je doplňovat...) a další zprávy a studie; podle mnohých už od 60. let XX. století....
Když budou o politice ve výchově a vzdělávání rozhodovat novináři, bude se situace vyjasňovat a zlepšovat? Nebo se budeme nerelevantně dohadovat jen o maturitě?