Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 17:18:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Dominik Dvořák píše:
úroveň čtenářské a matematické gramotnosti žáků
Nějak vypadla gramotnost přírodovědná. Je to jen pro účely této debaty nebo jsou dvě zmiňované považovány za důležitější?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 17:29:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Dominik Dvořák píše:
2. Stále se zvyšuje počet dětí, které nedostahují ani minimální úrovně čtenářské gramotnosti, mezi českými kluky jich je 25 %. Data SCIO jsou jedním ze signálů (ne dokladů, ne důkazů), že situaci se reformou dosud nepodařilo změnit.


Tohle je právě příklad výroku, které mi u pana Dvořáka vadí. Kurikulární reforma přece nedeklarovala, že jejím cílem je zlepšit čtenářskou nebo matematickou gramotnost u žáků. Tyto pojmy se v RVP ZV ani nevyskytují! Proto nemůžeme tvrdit, že se to reformě nepodařilo... Úspěch reformy můžeme hodnotit jen ke vztahu k cílům, které si stanovila.

Navíc žáci, kteří v roce 2011 prošli testováním Scia (nejde o zkratku a nepíše se velkými písmeny...), byli vyučováni podle stejných učebnic a stejnými učiteli (jako žáci před nimi). Nějaká školení ke kurikulární reformě přišla až později a stále probíhají. Konkrétní data k reformě a jejím výsledkům bohužel nemáme. Proto bych se zdržel i interpretace náhodně posbíraných čísel. Třeba z toho testování od Scia... Ovšem nečekal bych na další šetření PISA či TIMSS. ČR by si měla vypracovat vlastní způsob evaluace výsledků kurikulární reformy!

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 17:30:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Martin Rusek píše:
Dominik Dvořák píše:
úroveň čtenářské a matematické gramotnosti žáků
Nějak vypadla gramotnost přírodovědná. Je to jen pro účely této debaty nebo jsou dvě zmiňované považovány za důležitější?

Jste ten dokument asi nečetl...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 17:32:10 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Radek Sárközi píše:
Na většině škol se navíc známkuje a zkuste nějak do známky dostat klíčové kompetence... Ani to nezkoušejte - byla by to zbytečná práce. ;-)

Učitelé se vždy řídili a stále řídí především tím, co je v učebnicích...


No, my (naštěstí) učebnice pro děti nemáme (to neznamená, že je nemám já ve své knihovně), takže si mohu vymýšlet či vybírat, co potřebuji a co si myslím, že je pro mé žáky vhodné a potřebné. Mimochodem, na České škole jsem četla něco o "soumraku vydavatelů učebnic", tak na tom budou možná za chvíli ostatní školy podobně, jen nedobrovolně. Dobrá zpráva je, že to lze! (Žáci se brzy učí psát si své vlastní zápisy v různých podobách, od prostého vyprávění až po myšlenkové mapy, a sami si je ilustrují.)

S těmi známkami máte pravdu. Jsem vděčná, že můžeme hodnotit slovně. Ale i u nás nastává ten hrůzný okamžik, že musíme v 8. a 9. třídě převádět slovní hodnocení na známky. Musím říct, že kritériím hodnocení pro všechny předměty tak, aby aspoň přibližně známka korespondovala s obsahem slovního hodnocení, jsme věnovali mnoho hodin práce. V té době jsem byla třídní na druhém stupni (u nás třídní učí většinu předmětů ve své třídě), takže jsem stála přímo "v centru dění". A stejně nejsou rodiče spokojeni. To je zvláštní fenomén - pokud má žákyně ve vysvědčení vypsáno, v čem všem má mezery, rodiče jsou v klidu. Když jí pak nakreslíte to číslo, rodiče zešílí... (Ale to je do úplně jiné diskuze. Zase můj starý problém :oops: .)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 17:53:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Zkusím se vyjádřit jinak. V dokumentu není uveden důvod absence přírodovědné gramotnosti mezi gramotnostmi základními. Přitom právě z PISA přírodovědnou gramotnost známe. V jistém slova smyslu samozřejmě všechny přírodní vědy sahají k matematice, podobným postupem ale matematika sahá k filosofii a základní gramotností by tak byla gramotnost filosofická. Přesto není.
Pane doktore, jak to bylo s tím výběrema vyřazení přírodovědné gramotnosti z trojky vyvolených?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 17:58:29 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Radek Sárközi píše:
...přenos zkušeností z Vaší školy na ty, kterým se výuka nedaří...
No, nevím, kolika učitelům by se chtělo do skládání básní na vysvědčení pro každé dítě ;) . A právě to je jedním z důležitých rysů - každým žákem se zabýváme, báseň je jeho obrazem, pomáhá mu řešit jeho "problém". (Sem si odskakuji trochu se odreagovat právě od těch básniček, mám jich teprve patnáct.) Navíc atypické třídnictví (jak jsem už psala, třídní si učí maximum předmětů - já třeba neumím německy, takže potřebuji němčináře) nám umožňuje navázat s žáky skutečný vztah, jsme spolu v dobrém i ve zlém, jako v rodině. Učební plány reflektují vývoj dítěte, učíme hodně prožitkově... Nevím, jestli je to přenositelné.
Ale o dílčí postupy se ráda dělím (např. v diskuzích ;) nebo ve wiki).


Naposledy upravil Jana Petrů dne sob 09. čer 2012 17:59:14, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 17:59:00 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jedno z navrhovaných opatření uvažuje o vytvoření specializací v rámci studia primární pedagogiky. Že by někdo studoval třeba čtenářskou gramotnost? Nebo se zmiňuje zdůraznění tématu čtenářské gramotnosti v přípravném období vzdělávání učitelů. A jak takové zdůraznění bude vypadat? Zápočet ze čtenářské gramotnosti? Znamená to, že VŠ při přípravě učitelů zaspaly? Nebude to také jedna z příčin propadu našich žáků?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 18:05:39 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Martin Rusek píše:
Dominik Dvořák píše:
úroveň čtenářské a matematické gramotnosti žáků
Nějak vypadla gramotnost přírodovědná. Je to jen pro účely této debaty nebo jsou dvě zmiňované považovány za důležitější?


Už jsem to tady psal: až projedeme jiné PISA (např. finanční gramotost), uvidíte, jak nám základní gramotnosti najednou nabobtnají.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 18:08:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
To věřím, v dokumentu je to také uvedeno. Přírodovědná gramotnost však mezi ty základní tři patří. Připadá mi, že je v dokumentu zvláštně vypuštěna.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 18:10:14 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Škoda že nebyla diskuse k tomu výběru :lol:


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 34  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron