Přihodím pár oblázků, ať voda nestojí.
Nejen výuka ICT, ale celý mechanismus vzdělávání se stále víc točí úplně jinak a tady se staví na koncepcích a organizaci z dob Marie Terezie.
Není to zase tolik let zpátky, kdy jsem se skoro celý jeden ročník věnoval s žáky hardware. Pěkně od podlahy, jednotlivé komponenty, klíčové parametry, srovnání, ukázky, rozebírání a skládání, čištění, na závěr pak výběr komponent z ceníků několika firem a sestavení vlastních PC, které těch několik majetnějších i realizovalo.
To vše na druhém stupni běžné základní školy.
Dnes hardware nevěnuji ani 10% z toho. S nákupem PC odkazuji žáky na repasované počítače za 2k Kč.
Dnes je to zkrátka jinak. Už v páté třídě si dovoluji ten luxus, že si žáci sami volí oblast ICT na kterou se zaměří: grafika, video, programování tvorba webových stránek, správa SW, audio, kancelářské aplikace. Oblasti jsou jen orientační, vůbec se jich nemusí držet.
Každý žák si volí učivo podle sebe, plynule se spojují do skupin se stejnými zájmy, spolupracují, někteří pracují na započatých věcech i mimo školu, někteří zase potřebují záchranné lano v podobě jednoduchých step-by-step návodů.
Těch pár frontálních minut, o které je okradu, věnuji otázkám výběru cílů, hledání zdrojů, třídění a řazení znalostí, překonávání překážek, komunikaci, sebemotivaci a prezentaci prací.
Jak mám vysvětlovat školní inspekci návaznost na RVP?
Což takhle to postavit jinak:
Vzdělanostní minima, aby se řešilo to co žáci na své úrovni aktuálně potřebují, a aby mohli ve vyšších ročnících navázat a dále se rozvíjet.
Směrování ke znalostem potřebných v praxi.
Motivační prvky (rychlá zpětná vazba, dostatek oprávněného kladného hodnocení, přehledy znalostí, prostor pro prezentaci prací i nad rámec výuky, motivace k činnostem užitečným pro druhé, ...).
Bloomova taxonomie v digitálním světě.
http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2230Schopnosti konkrétních skupin žáků.
Vlohy a preference jednotlivých žáků.
A kolem toho samozřejmě nezbytný aparát rozvoje znalostí a dovedností učitelů + smysluplné vybavování škol potřebnou technikou.
Ale ouha. Už jen ta minima. Obávám se, že někteří žáci zažijí výuku "základy práce s kancelářským balíkem" 4x i 5x za život
A znalosti potřebné v praxi? Tedy pro páťáky za 14..18 let. Pro srovnání, před 18 lety tu frčelo T602 a MS-DOS, navíc to nevypadá, že by měl vývoj v úmyslu zpomalovat.
Filip Vaculík
PS: Příště už se možná strefím do tématu a napíšu něco k revizi RVP.
Au revoir