Pohled vychovatelky ŠD na ŠVP pro zájmové vzdělávání (dále ZV), dokumentaci aj.
Malá rekapitulace:
Při tvorbě Školního vzdělávacího programu pro ZV jsem vycházela (musela vycházet) ze školského zákona č. 561 §5 odstavec 2, toto mi stanovilo, co musí ŠVP pro ZV obsahovat (konkrétní cíle vzdělávání, délku,
formy,..., podmínky přijímání uchazečů, atd. , popis materiálních, personálních ... podmínek), tento zákon nabyl účinnosti 1. 1. 2005 !
(Pro srozumitelnost jsem do úvodu napsala nějaké identifikační údaje, které nejsou školským zákonem požadované a to např.:
- název a adresu školského zařízení
- název ŠVP
- jméno ředitele
- zřizovatel )
Je stále dobré mít u ruky také VYHLÁŠKU 74 ze dne 9. února 2005 o zájmovém vzdělávání, která říká jakými
formami v družině uskutečňujeme ZV (zkráceně: příležitostnou činností, pravidelnou - výchovnou, vzdělávací a zájmovou činností, spontánní čiností), což se objeví ve ŠVP (viz. v textu nahoře)
Mgr. Jan Zouhar píše:
Zajímavé informace o organizaci práce v družinách naleznete
zde.
Vyjímám dvě informace:
Je povinností školní družiny vést Přehled výchovně vzdělávací práce?Obecně platné předpisy nestanovují povinnost vést žádný konkrétní výkaz. Je na rozhodnutí
ředitele, zda se informace o průběhu vzdělávání účastníků činnosti budou zapisovat do tohoto
výkazu, jiného standardního výkazu nebo do vlastního listinného nebo elektronického výkazu.
Je povinností školní družiny vést Docházkový sešit? Je nutné přítomnost žáka
zapsaného k pravidelné činnosti ve školní družině zapisovat od – do, nebo stačí označit
přítomen – nepřítomen?
Obecně platné předpisy nestanovují povinnost vést tento konkrétní výkaz. Je na rozhodnutí
ředitele, zda se informace o rozsahu přítomnosti žáka na zájmovém vzdělávání budou zapisovat
do tohoto výkazu, jiného standardního výkazu nebo do vlastního listinného nebo elektronického
výkazu. Současně ředitel stanoví rozsah zápisu, to znamená, zda stačí jen označit přítomen –
nepřítomen, zda je nutné zapsat přítomen od – do, nebo třeba jen zapsat dobu odchodu žáka ze
školní družiny, případně zda budou zaznamenávány některé další údaje, například způsob
odchodu žáka za školní družiny v konkrétním dni. Ředitel tím naplňuje požadavek školského
Pedagogická dokumentace, zákona zajistit ve školní družině bezpečnost žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících
činnostech .
Jestli mohu k tomuto dodat: u ruky mám Dokumentaci škol a školských zařízení § 28, z toho mi vyplývá, co bych měla mít ve ŠD za dokumentaci: určitě doklad o
přijetí účastníka (...a teď reaguji na Docházkový sešit, který není povinnou dokumentací vyplývající ze zákona), z VYHLÁŠKY 74 §9 jasně vyplývá, co je její součástí (tedy ne Zápisní lístek, jak bylo dříve zvykem, ale písemná PŘIHLÁŠKA,
slovíčkaření) a to je rozsah docházky a způsob odchodu účastníka z družiny, každá družina si může vytvořit svoji vlastní přihlášku, která to ošetří ( já mám přesně stanoveno, kdy "účastník" přichází a odchází, pokud je provoz družiny rozdělen do dvou "časů", tak např.: 6.30 - 7.40, 11.30 - 15.00 apod.)...
Přehled výchovné práce, jak jej známe, a jeho členění nemůže odpovídat požadavkům ŠVP (je dělen postaru
), ale v dokumentaci škol a školských zařízení §28 je pod písmenem f) třídní kniha, která obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělání a jeho průběhu (ZV je vzdělání, takže by v ŠD měla být třídní kniha dříve známá jako přehled vých. vzděl. práce, pokud si to dobře vysvětluji), tu třídní knihu, ale si zase mohu jako přihlášku "vyrobit" sama, aby odpovídala nastavení ŠVP pro ZV.
Samozřejmě ŠD musí mít svůj Vnitřní řád.
I když jsem se velmi rozepsala, tak je to stále jen minimum věcí, které jsou třeba okolo ŠD "nejasné", byla bych ráda, kdyby se i jiné vychovatelky zapojily do diskuze a mohly jsme své zkušenosti porovnávat.
S pozdravem
Jaroslava Pachlová