Ak sa bežná škola rozhodne integrovať žiaka so zdravotným postihnutím, ktorý je v starostlivosti CŠPP alebo CPPPaP, je určite potrebná spolupráca rodiny žiaka so školou a poradne. Podľa platnej legislatívy práve poradenské centrum by malo v tomto procese hrať hlavnú úlohu, lebo má rodičom, žiakom, pedagógom a ďalším fyzickým osobám, ktoré sa na výchove a vzdelávaní podieľajú, poskytovať komplexný špeciálno-pedagogický servis (psychologický, diagnostický, poradenský, rehabilitačný, preventívny, metodický, výchovno-vzdelávací,..). Forma podporných činností môže byť ambulantná a terénna.
Ambulantná forma prebieha v priestoroch poradenského centra, terénna na pôde školy alebo školského zariadenia, pri ťažkých postihnutiach aj priamo v rodine dieťaťa.
Aká je realita?
Ambulantná forma – Nekonečný príbeh
Celý príbeh začína tým, že učiteľ dlhodobým pozorovaním zistí, že žiak má problémy v učení. Nasleduje komunikácia so zákonným zástupcom, ktorý obyčajne nechce pripustiť, že jeho dieťa môže mať problémy. Keď sa Vám ho konečne podarí presvedčiť, aby začal s Vami spolupracovať, nastupuje fáza č. 2.. Chcete využiť možnosť ambulantnej pomoci, teda diagnostiku a poradenstvo. Skôr, než sa k tomuto cieľu dopracujete, musíte vyplniť formuláre, napísať podrobnú charakteristiku žiaka i jeho problému. Potom nasleduje „podpisová akcia“. Na informovaný súhlas s vyšetrením musíte najnovšie zohnať podpis obidvoch zákonných zástupcov. Situácia graduje, ak nežijú v spoločnej domácnosti, alebo ak jeden z nich nesúhlasí. Ak sa Vám úspešne podarí zdolať fúzu č. 2, môžete postúpiť do vyššieho levelu. Škola odošle príslušnú dokumentáciu do poradenského centra. Ocitnete sa v čakateľskej fáze, kde čakáte a čakáte na výsledky diagnostiky a jej závery. Neviem, čím je táto zdĺhavosť zapríčinená. Či je to neochota spolupracovať
zo strany zákonného zástupcu, či malým počtom zamestnancov poradenského centra a vyšším počtom požadovaných diagnostík? Jedno je však isté, že čas v triede hrá proti Vám. Keď sa jedného dňa dočkáte správy z diagnostiky, zistíte, že vo vzťahu k žiakovi postupujete správne, lebo mnohé veci už tak dávno robíte. V záverečnom leveli si teda položíte niekoľko rečníckych otázok: „Či Vám toto celé bolo treba? Ako to veci pomohlo? Čo máte robiť v dohľadnej dobe?
Terénna forma – Rodinka úžasných
V tomto príbehu sa stretne tím ľudí s nasledovným obsadením: učiteľ – špeciálny pedagóg, lekár – pedopsychiater, psychológ z poradenského centra, liečebný pedagóg, asistent učiteľa, prípadne ešte mediátor a kňaz. Títo ľudia sú z praxe a obyčajne väčšina z nich pôsobí v škole. Sú v centre diania a môžu oveľa efektívnejšie a flexibilnejšie riešiť problémy. Žiaľ, takýchto „Rodín úžasných“ je ako šafranu. A teda toto všetko vyznieva ako sci-fi.