Návštěvník píše:
Diskuse o kvalitě DUM je důležitá a patří sem.
To je právě omyl, totiž že patří sem. Diskuze je samozřejmě důležitá. Pokud jde konkrétně o kvalitu digitálních učebních materiálů zde na Metodickém portálu rvp.cz (v modulu DUM), prosím, přeneste diskuzi do jiného tématu, zde diskutujeme ke Standardu digitálních vzdělávacích zdrojů. Pokud jde o diskuzi ke kvalitě digitálních vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných prostředků (jaké jsou požadavky na jejich kvalitu), patří do obecných připomínek - za znaky kvality považujeme i splnění autorskoprávních a technických požadavků.
Návštěvník píše:
Navrhovaný standard nelze považovat za nástroj pro rozpoznání a ocenění kvality digitálních vzdělávacích zdrojů, což má být jeho hlavní smysl.
Nu, tuto ambici standard má a snažili jsme se postihnout digitální vzdělávací zdroje v co nejširším záběru. Široký záběr může být slabina standardu, přesto si myslím, že jako základní vodítko pro posuzování dobře poslouží. Vy nesouhlasíte, zdá se. Diskuze je tu od toho, abychom připravili standard co nejlepší. Jaké tedy máte vy požadavky na kvalitní digitální vzdělávací zdroj? Uvítáme, každý námět.
Návštěvník píše:
Navrhovaný standard nelze považovat ani za všeobecně přijatou představu o tom, co je digitální vzdělávací zdroj, co má splňovat digitální vzdělávací zdroj určený pro žáky ZŠ, SŠ, studenty VŠ a účastníky dalšího vzdělávání.
Není cílem standardu definovat, co je digitální vzdělávací zdroj. Za určité přiblížení naší představy lze považovat "digitální materiály a prostředky využitelné ve vzdělávání nebo přímo pro potřeby vzdělávání vytvořené" z úvodu ke standardu. Osobně za digitální vzdělávací zdroj považuji "jakýkoli materiál či prostředek, který slouží ke vzdělávání - k výuce a učení - a je přístupný prostřednictvím digitálních zařízení (tj. který si můžeme zobrazit či spustit v počítači, tabletu, chytrém telefonu, čtečce apod.)". Jak byste digitální vzdělávací zdroj vymezil/a vy?
Standard nepostihuje specifika jednotlivých cílových skupin (žáky ZŠ, SŠ, studenty VŠ a účastníky dalšího vzdělávání), ale naopak snaží se postihnout to, co je pro jednotlivé cílové skupiny společné.
Návštěvník píše:
Navrhovaný standard není pro ředitele škol nástrojem k zajištění toho, aby každý žák měl k dispozici vysoce kvalitní výukové zdroje – bez ohledu na to, zda jsou volně dostupné či placené.
To standard ani nemůže (nezajistí např. školám kvalitní digitální infrastrukturu ani finance na pořízení placených digitálních vzdělávacích zdrojů). Měl by ale
přispět k tomu, aby školy měly kvalitní digitální vzdělávací zdroje k dispozici (zdarma, v technické i didaktické kvalitě...). A ředitelům škol by mohl pomoci ty kvalitní zdroje rozpoznat.