Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: "A kdy budeme učit?"
PříspěvekNapsal: ned 18. lis 2007 11:37:08 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Popsal jsem to už jinde, ale sem se to hodí.
Seděli jsme nedávno s kolegy na poradě a bavili se o projektech pro kvartány.
Nosné téma jsme měli vymyšleno, jen jsme přemýšleli o organizaci. Žáci vytvoří čtveřice, každá čtveřice si vybere téma své práce a pod vedením učitele na něm bude několik týdnů pracovat. Pak bude výsledky své práce předvádět, jednou jako krátkou tříminutovou upoutávku, pak třikrát jako čtvrthodinovou prezentaci. Zároveň každá čtveřice odevzdá výsledky své práce jako dokument (textový, prezentaci, video ...). Součástí projektu budou tématicky zaměřené exkurze.
Všechno do sebe začínalo zapadat a letošní projekt se už rýsoval. Pak zazněla otázka: "A kdy budeme učit?"
"Ale přece vždyť to je výuka," namítal jsem, "jen má jinou než klasickou formu. Exkurze není ztráta času, prezentace nejsou ztráta času ..."
O tom, že tato kolegyně není smířená s reformou, už vím. Několikrát jsme se bavili o tom, že látku, kterou učí, nestihne probrat, když musí rozvíjet "ty kompetence". Navíc "musíme počítat s tím, že ze základní školy budou přicházet žáci s menšími znalostmi než doposud" - to je taky citát.

Nedaří se mi této kolegyni (která by mimochodem mohla být vzorem většině učitelů v poctivosti své práce,v preciznosti a zodpovědnosti) vysvětlit, že nejen znalosti jsou to, co máme žákům předat.

Určitě máte podobnou zkušenost. Jak se vám daří své kolegy motivovat? Připojte své zkušenosti.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: "A kdy budeme učit?"
PříspěvekNapsal: stř 23. led 2008 16:44:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 12. pro 2007 21:06:01
Příspěvky: 110
Myslím, že je potřeba (a na to nestačí sami koordinátoři) rehabilitovat slova "učit" a "učit se", neboť v dnešní době namnoze ztratila svůj nejvlastnější význam. Je záhodno si uvědomit, že "probírat učivo" ještě neznamená učit, stejně jako "čučet do otevřeného sešitu plného poznámek" ještě nemusí znamenat učit se. Řekl bych, že cesta k pochopení toho, že exkurze či projekty nejsou ztráta času vede někdy spíše skrze podařené příklady nežli skrze slova. Proto považuji za důležitou právě vzájemnost a spolupráci mezi koordinátory, potažmo školami. I tyto internetové klubovny by k ní mohly položit základy. Vždyť výměna zkušeností a "receptů" nám může práci značně zjednodušit. Přátelé, přispívejte!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: "A kdy budeme učit?"
PříspěvekNapsal: stř 23. led 2008 21:30:31 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Promluvil jste mi z duše!

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: "A kdy budeme učit?"
PříspěvekNapsal: stř 09. dub 2008 8:56:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:06:14
Příspěvky: 49
Mám jenom jednu poznámku.
Citace:
slova "učit" a "učit se"

V Češtině nám skutečně tato slova často splývají.
Lépe je na tom angličtina, která pro český výraz vyučování (činnost učitele) používá to teach, zatímco pro učení (činnost studenta) používá to learn, ve třídě pak probíhá výuka - education, training, teaching.
Pak se to neplete, v Čechách se s těmito terminologickými zmatky setkáváme celkem často.

_________________
--
Ondřej Neumajer
ondrej@neumajer.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: "A kdy budeme učit?"
PříspěvekNapsal: pon 14. dub 2008 10:31:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Od samého počátku,kdy se objevilo RVP mám pocit,že se z klíčových kompetencí (KK) udělalo obrovské strašidlo českého školství.A přitom kompetence vůbec nejsou výmyslem RVP, uplatňují se na mezinárodní úrovni už dávno.Vždyť jde o vybavenost žáka,kterou si tak přejeme.Není možné říct, že začneme rozvíjet kompetence až když budou mít žáci potřebné znalosti.Ty strašné kompetence mnohdy učitel rozvíjí,aniž to možná tuší.Jen je potřeba malilinko se zastavit, zamyslet se a použít sebereflexi. A pokud si neumíme najít čas ani na zhodnocení sama sebe, tak to je špatné!- pro nás samotné!

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: