Zdravím Jani, ostatní taky.
Konečně se dostávám k vysvětlení pojmu "dopolední blok". Kdysi byl den v MŠ rozdělen do nařízených částí, které se musely plnit a měly přesný časový limit. Jednalo se o ranní hry, ranní cvičení, zaměstnání. Ne že by toto dnes neprobíhalo, ale vše je uvolněné, nenásilné, dobrovolné. Ranní hry už striktně neukončujeme jako kdysi. Děti si v podstatě hrají celý den (v žádném případě neničíme stavby a výrobky dětí, ty naopak slouží ke hře) a vprůběhu her jsou nenásilnou formou naplňovány dané kompetence. Děti si ani neuvědomí, že se něco učí. Neuklízíme hračky, když si potřebujeme něco říct, ani když se jde svačit. Výjimkou je tzv. "velké cvičení", tam už musíme dbát na bezpečnost. Co se týká tělovýchovy, dáváme přednost spontánním pohybovým aktivitám (TV nářadí mají děti volně k dispozici) a pohybovým hrám, ale zařazujeme též zdravotní cviky. Těch se ale nemusí zúčastnit povinně všechny děti (ony stejně přijdou, protože cvičení milují
), frontální cvičení nepreferujeme. Dbáme ale na správné držení těla, protažení zad, rukou, nohou, procvičení chodidel. Vždy v pondělí nastíníme dětem, čemu se budeme věnovat celý týden a děti vyzveme ke spolupráci. Edukační proces probíhá vlastně podobně, jako když maminka vychovává vlastní dítě. Reaguje na situace kolem a dítěti vysvětluje. My to děláme podobně - i když se snažíme držet tématu. Znamená to, že v průběhu dne - dopoledního i odpoledního bloku - se děti věnují prakticky všem výchovným složkám, jak se jim kdysi říkalo. Nastíníme téma, pak si něco třeba přečteme, děti reagují - následuje rozhovor, rozbor, pak si zazpíváme, zacvičíme, děti se projeví výtvarně, pohybově, .... Prostě reagujeme tak, aby se děti bavily a nenudily a zároveň se něčemu naučily. Nevím, jestli je toto mé vysvětlení jasné, myšlenky se mi honily strašně rychle hlavou, takže jsem je nestíhala zachytit
. Ale ráda vysvětlím, pokud něco nebude jasné
.
PS: Možná by částečně pomohlo pochopit, kdybyste koukli do WIKI, kde popisuji týdenní bloky / Sborovna-Příprava na výuku - PODZIM, ZIMA, JARO/