Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Chtějí učitelé pracovat s dokumenty typu standardu?
PříspěvekNapsal: úte 09. lis 2010 20:36:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
[Tématem je otázka, zda Učitelé chtějí pracovat s dokumentem typu standardu. Myslím, že nechtějí. Nevím o nikom, kdo by chtěl. Důvodů bylo řečeno již mnoho.


Výborně,vraťme se tedy k původní otázce - chtějí učitelé pracovat s něčím, jako je standard?

Jaké důvody padly pro a proti?

Učitelé nechtějí, protože, když bude standard, tak:
  • ŠVP půjde úplně stranou, zaměříme se jen na testování.
  • Existence obou dokumentů vedle sebe je nadbytečná.
  • Je to návrat k učebním osnovám.
  • Je to zbytečné plýtvání silami (učitelů) a penězi (státu).
  • Se ŠVP se učíme teprve pracovat, další zátěž je těžko představitelná.
  • Standardy měly být na začátku, před RVP a ŠVP, ne nyní.
  • Povede to ke změně ŠVP, které ještě nejsou ani ověřené, učitelé ztratí motivaci.

A naproti tomu zde padl také jeden argument, proč by učitelé chtěli něco jako standard:
  • Byla by to konkretizace výstupů z RVP – a tudíž větší jistota pro školy, co mají žáci umět.

Působí to tak, že kdyby existovala nějaká konkretizace očekávaných výstupů dříve, tak by byla možná přijata shovívavěji, nebo dokonce dobře. Myslíte si to taky?
Hodila by se vám tato konkretizaci případně i dnes? Za jakých okolností ano, a proč ne?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Chtějí učitelé pracovat s dokumenty typu standardu?
PříspěvekNapsal: stř 10. lis 2010 10:08:07 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Já se v souhlasu s panem ředitelem Klausem z gymnázia PORG domnívám, že učitel, který svou práci myslí vážně, promýšlí standard, tedy jádro dovedností a také rozvíjející a podpůrné činnosti, aby pomohl jednotlivým žákům. Na otázku odpovídám ano, s výhradou, že je standard nástroj nebezpečný, pokud neumožní individualizaci a diferenciaci a také profil školy.

Je třeba také navázat na předřečníky, kteří zmiňují situaci ve školství. Četně se diskutuje zpráva auditorů společnosti Mc Kynsey & Co. Protože nevím, kdo ji celou prostudoval a kdo ne, dovolím si jen pár poznámek k ní: zpráva vznikla jako součást strategie korporátní společenské odpovědnosti (CSR), má veřejnosti přinést inspiraci, aby se v zemi žilo lépe a to skrze ten segment veřejné správy a veřejné odpovědnosti, který má podle auditorů největší dopad na konkurenceschopnost a úspěch obyvatel země i státu samotného, tedy vzdělávání a vzdělávací politiky. Zpráva vzniká v kontextu, kdy si zaměstnavatelé stěžují na korupci veřejné správy, kontrolních mechanismů a nepřipravenost absolventů našich škol pro trh práce. Zpráva tento dojem potvrzuje, identifikuje okruhy problémů a navrhuje řešení.
1. oblastí je řízení a podpora - tedy standard pro absolventy pedagogických fakult (zvýšení atraktivity pedagogického studia), standard práce učitele (kariérní řád) a standard řízení školy (profil ředitele a náplň jeho práce - sledování kvality výuky a ne zajištování prostředků na investice - to musí zřizovatel! Zajištění zpětné vazby pro práci ředitele.) a školství
2. očekávání a hodnocení jejich plnění - dnes RVP v budoucnosti standardy vzdělávacích oborů
3. organizace a zdroje - řízení a odpovědnost státu, krajů a obcí jako zřizovatelů musí být naplněna a to nejen formálně, veřejnost musí mít přesné informace a začít chtít nápravu (odpovědnost za výsledky nyní nikdo nenese, zaměstnavatelé a studenti pak musí vydávat velké prostředky na další vzdělávání i v základních kompetencích obsažených v rámcových dokumentech. Klesající výsledky vzdělávání se odrazí na výkonnosti ekonomiky. Je třeba neotálet se započetím komplexních reforem. Problémem je, že voliči nemají vzdělávání jako prioritu - veřejnost i učitelé patří nejspokojenějším se stavem školství v EU - zpráva dokazuje, že to je jasná překážka reforem)

Zpráva vznikla na základě analýzy strukturovaných rozhovorů a prošla odbornou oponenturou. Konstatuje potřebné změny a ty zdůvodňuje. Evaluační standard a testování jsou jen velmi úzkým reformním úkolem řízení ve školství.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Chtějí učitelé pracovat s dokumenty typu standardu?
PříspěvekNapsal: stř 10. lis 2010 18:53:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Petr Koubek píše:
Na otázku odpovídám ano, s výhradou, že je standard nástroj nebezpečný, pokud neumožní individualizaci a diferenciaci a také profil školy.


Jak si takový standard splňující tuto podmínku můžeme představit?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Chtějí učitelé pracovat s dokumenty typu standardu?
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 20:29:52 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Lucie Slejšková píše:
Petr Koubek píše:
Na otázku odpovídám ano, s výhradou, že je standard nástroj nebezpečný, pokud neumožní individualizaci a diferenciaci a také profil školy.


Jak si takový standard splňující tuto podmínku můžeme představit?


Těžko.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Chtějí učitelé pracovat s dokumenty typu standardu?
PříspěvekNapsal: pát 12. lis 2010 12:46:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Lucie Slejšková píše:
Petr Koubek píše:
Na otázku odpovídám ano, s výhradou, že je standard nástroj nebezpečný, pokud neumožní individualizaci a diferenciaci a také profil školy.


Jak si takový standard splňující tuto podmínku můžeme představit?


Jako minimální a zaměřený na kompetence???


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Chtějí učitelé pracovat s dokumenty typu standardu?
PříspěvekNapsal: pát 12. lis 2010 20:43:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Jak si představujete standard umožňující diferenciaci a profilaci školy, byla má otázka.

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Chtějí učitelé pracovat s dokumenty typu standardu?
PříspěvekNapsal: sob 20. lis 2010 19:43:25 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Myslím, že standard něco takového nemůže vůbec zohlednit. Od toho je standardem.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Chtějí učitelé pracovat s dokumenty typu standardu?
PříspěvekNapsal: pon 22. lis 2010 18:18:01 
Chápu, že pedagogové jsou naštvaní, když se po pár letech práce na ŠVP zásadně mění politika. Chápu, že toto je diskuse pedagogů, a proto se tu hovoří o tom, co učitelé chtějí, co jim pomůže.

Ale co žáci? Jestli se nepletu, jejich čtenářská gramotnost je dlouhodobě podprůměrná, matematické dovednosti rychle klasající, přírodovědné pomalu klesající. Musím se přiznat jako rodič, že v této situaci mne nezajímá, co chtějí učitelé, ale co pomůže žákům.

Rád bych věřil, že ke zhoršení došlo před zavedením ŠVP, a nyní se vše už bude jen zlepšovat. Jenže známí učitelé mi říkají: ŠVP nijak nezměnilo výuku. Kdo se chtěl změnit, změnil se už dřív, kdo se změnit nechce, nezmění se ani napsáním lejstra.

Poslední zpráva říká, že u nás došlo k výraznému poklesu výsledků v občanské výchově, a to máme demokratické občanství v RPV jako klíčovou kompetenci i průřezové téma.

Pojďme se proto trochu méně bavit o tom, co se nám chce (nikomu se nám nechce platit u lékaře, nikomu se nám nechce platit na povodně...), ale co pomůže žákům k lepším výsledkům třeba v porozumění textu. Tím nijak nepředjímám, že to budou standardy, ale když si tolik zemí ve světě myslí, že jsou důležité, tak to třeba stojí za zkoušku.

Rodič školáka


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Chtějí učitelé pracovat s dokumenty typu standardu?
PříspěvekNapsal: pon 22. lis 2010 19:52:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Díky za zajímavý pohled!
Už tady jednou zaznělo, že "nějaké upřesnění" RVP by bylo dobré - pomohlo by tedy i žákům? V čem? Nebo záleží spíše na metodách práce učitelů a žádný standard stejně kvalitnější výuku nezajistí?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Chtějí učitelé pracovat s dokumenty typu standardu?
PříspěvekNapsal: pon 22. lis 2010 19:59:28 
Standardy zde jsou- byť nejsou jednotné. A bylo to také učivo zakotvené v osnovách- to se také rodičům nelíbilo, že děti jsou drilovány apod.
Nejde o to, že se učitelům nechce měnit zaběhané.
Jde o to, že není konkrétní představa a už se řeší testování a zavedení mlhavých standardů od nového roku či co. Takhle plýtváme silami učitelů i žáků. Pokud si opravdu čtete tuto diskuzi, pak vidíte, že diskutující disponují poměrně hlunokými teoretickými znalostmi a praktickými zkušenostmi a nejsou to žádní zpátečníci.
Bavíme se o tom, že učitelé jsou ochotni něco podnikat, ale musí to mít smysl a to opravdu momentální představa standardů nemá.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 51 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron