Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak zjišťovat dosažení standardu?
PříspěvekNapsal: pon 15. lis 2010 20:52:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
MŠMT má již plán na vývoj standardů - více zde.

Žhavá otázka, která se v pracovních skupinách při MŠMT řeší, je jak zjišťovat dosažení standardu žáky.

Má se testovat? Kdy a jak?
Nebo na všechno testy nestačí?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak zjišťovat dosažení standardu?
PříspěvekNapsal: sob 27. lis 2010 22:02:29 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Testy nestačí skoro na nic. Už teď je školství zapleveleno testy SCIO.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak zjišťovat dosažení standardu?
PříspěvekNapsal: sob 27. lis 2010 23:00:54 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
V MF Dnes ( příloha Víkend) je článek Pavla Janouška. Týká se sice státních maturit, ale platí i pro tyto aktivity.
Cituji: ....základem kvalitní produkce čehokoli, tedy i vzdělanosti, není zpětná restrikce na základě vyhodnocení počtu zmetků, nýbrž dobrý projekt, kvalitní materiál, špičkové řízení a organizace práce a také kvalitní a zainteresovaný zaměstnanec.....

Pokud to přeneseme na současnou situaci se standardy ( a to, myslím, můžeme), projekt chybí ( zatím existuje poněkud sporná vize), řízení nemá systém ani koncepci, pouze chrlí nápady ( ministerský brainstorming?) a zaměstnanci i pokud jsou kvalitní, zainteresovanost ztrácí.
Testy jsou to poslední, co by mohlo spasit situaci.
Nic na tom nezmění, že pracují čtyři skupiny. Zvlášť, když jste ve víru práce upozorněni ( v jiné souvislosti), že nemůžete počítat s nějakou podporou v období od poloviny prosince, kdy většina zaměstnanců prý čerpá dovolenou...Nejspíš potrvá minimálně do poloviny ledna ( závěrky , aklimatizace...) a tak termíny tvorby standardů a testů poněkud ztrácí glanc.

Poslední citace: Vyrábíme sice zmetky, ale to se zlepší zpřísněním výstupní kontroly.

Opravdu ne. Děkuji za článek.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak zjišťovat dosažení standardu?
PříspěvekNapsal: ned 28. lis 2010 17:57:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Díky za názory, i Jano, za tip na břitký článek. (není online?)

Tak zatím panuje shoda, že testy zvýšení kvality výuky nezajistí - možná spíše naopak.

Ale připusťme, co je na spadnutí: pokud by nějaký standard vznikl - a pokud by tedy upřesňoval, co mají žáci v 5. a 9. ročníku ovládat (předpokládejme, že by to nebyly jen seznamy učiva 8-) ) - mělo by se nějak zjišťovat, zda žáci tento standard splňují? K čemu by to mohlo být dobré?
Plošně, nebo jen v rámci každé školy?
Jakým způsobem?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak zjišťovat dosažení standardu?
PříspěvekNapsal: ned 28. lis 2010 19:03:08 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Ano. Všechno už je na spadnujtí. Tedy rozhodnuto. Nás se ve skutečnosti nikdo neptá, my si tu jen tak klábosíme a ministerské mlýny melou, melou, až nás semelou.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak zjišťovat dosažení standardu?
PříspěvekNapsal: pon 29. lis 2010 14:55:47 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Je dobré se také občas ohlédnout do jiných zemí, jak to tam dělají. Zajímavě se o tom píše v Učitelském spomocníkovi: příprava nových testů, které by měly testovat kompetence, v USA.

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak zjišťovat dosažení standardu?
PříspěvekNapsal: čtv 02. pro 2010 10:38:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Ano. Všechno už je na spadnujtí. Tedy rozhodnuto. Nás se ve skutečnosti nikdo neptá, my si tu jen tak klábosíme a ministerské mlýny melou, melou, až nás semelou.

Já bych rovnou neházela flintu do žita - tím se v každém případě připravujeme o jakoukoliv možnost cokoliv ovlivnit.

Mgr. Jan Zouhar píše:
Je dobré se také občas ohlédnout do jiných zemí, jak to tam dělají. Zajímavě se o tom píše v Učitelském spomocníkovi: příprava nových testů, které by měly testovat kompetence, v USA.

Díky, Jendo za článek. Zaujalo mne v něm například toto:
Testování může zlepšit výukové výsledky žáků jedině tehdy, ověřuje-li dosažení správně definovaných výukových cílů a má-li učitel tyto výsledky k dispozici natolik včas, že je schopen podle nich výukový proces modifikovat, v ideálním případě individualizovat podle potřeb jednotlivých žáků. Takový typ hodnocení výukových výsledků je nazýván pedagogickou diagnostikou. Jiné typy testování, např. výstupní plošná certifikace na způsob státní maturity, mají na výukové výsledky pouze nepřímý vliv. Důsledkem jejich aplikace je to, že se výuková činnost zaměřuje pouze na to, co je testováno. Riziko, že se tak stane i tehdy, jsou-li předmětem testování pouze minimální potřebné znalosti, je značné.

Vychází mi z toho, že testování jako takové nemusí být špatné, ale jde o to, CO se testuje - chtělo by to tedy asi testovat dovednosti, kompetence žáků, ne izolované znalosti - a JAK se s testy NAKLÁDÁ - učitel ví dlouho dopředu, jaké jsou cíle a na co má žáky připravovat a má možnost přizpůsobovat vše jednotlivým žákům. Podle zkušeností ze zahraničí to není utopie.

Článek taky zdůrazňuje funkci takových testů jako prostředku zpětné vazby pro žáky a učitele. Je tedy nutné, aby testování bylo plošné? Nestačilo by, kdyby učitel mohl kdykoliv takový test použít, aby si ověřil, jak na tom žáci jsou, a podle toho dál upravoval výuku?

Co si o tom myslíte?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak zjišťovat dosažení standardu?
PříspěvekNapsal: čtv 02. pro 2010 13:51:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 06. zář 2010 10:50:53
Příspěvky: 18
Jsem rád, že podobné články jako v Spomocníkovi ohledně dosažení standardů existují. Ukazuje to cestu kam se např. anglosaské školství ubírá. Pro mě je překvapení, že opouštějí cestu zaškrtávacích testů, když u nás právě touto cestou se snažíme ubírat. Ale myslím, že krátká budoucnost ( po vyhodnocení testů jednotlivých vítězných sdružení v USA ) ukáže, jaké kompetence chceme od žáků požadovat a jakou cestu k dosažení námi nastavených standardů zvolíme.

_________________
Vladimír, v.r.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak zjišťovat dosažení standardu?
PříspěvekNapsal: čtv 02. pro 2010 16:04:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 16:31:06
Příspěvky: 50
Cituji: ....základem kvalitní produkce čehokoli, tedy i vzdělanosti, není zpětná restrikce na základě vyhodnocení počtu zmetků, nýbrž dobrý projekt, kvalitní materiál, špičkové řízení a organizace práce a také kvalitní a zainteresovaný zaměstnanec.....

Tohle je naprosto výstižně řečeno. Výstupní kontrola má smysl na konci kvalitně řízeného a dobře zajištěného procesu. Všechny zdroje (materiální, finanční, lidské, informační) jsou včas a v potřebné kvalitě na těch místech, kde mají být. Samotná kontrola výstupu kvalitní zdroje ani jejich řízení nenahradí.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak zjišťovat dosažení standardu?
PříspěvekNapsal: úte 07. pro 2010 9:35:23 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Zajímavý a inspirující pohled na situaci ve školství v USA, který v mnohém konvenuje se situací u nás je od Brdičky uveřejněn v článcích. Zmiňuje se i o standardech, ale ukazuje, že pokud bychom chtěli školství pozvednout, chce to systémový přístup. Nechybí nám takový přístup při našich diskusích a hlavně navrhovanlých opatřeních?

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: