Dominik Dvořák píše:
"Třetí vlna Rychlých šetření 2010 se zabývala evaluací, spokojeností s učitelským sborem a dalším vzděláváním pedagogických pracovníků. Účast činila 2161 ze 4000 oslovených základních, středních a vyšších odborných škol(...) Školy se vyjadřovaly k šesti výrokům o centrálně zadávaných testech. Nadpoloviční většina škol se přiklonila k souhlasu, že pravidelné testování je motivační a pro školy užitečné. Zveřejňování souhrnných výsledků škol připouští téměř polovina dotázaných. Školy se však obávají přílišné orientace testů na znalosti, nesouhlasí s financováním podle dlouhodobých výsledků a ani si nemyslí, že by žáci reagovali na vyšší náročnost vyšším úsilím. Míra souhlasu škol je ovlivněna tím, zda se škola považuje za nadprůměrnou, nebo nejvýše průměrnou – nadprůměrné školy zastávají k centrálním testům vstřícnější postoje, nejvýraznější je to u výroků o zveřejňování výsledků a financování podle výsledků. Rozdíly jsou pozorovatelné i mezi ZŠ a SŠ – ZŠ akcentují motivaci a užitečnost centrálních testů, kdežto SŠ relativně více podporují zveřejňování, financování podle výsledků a domnívají se, že vyšší náročnost povede k vyššímu úsilí žáků."
Ta jedna odsouhlasená sugestivní otázka v rozsáhlém šetření není zrovna solidní argument:
Celkové výsledky – relativní (v %)
Hodnocené části určitě souhlasím spíše souhlasím spíše nesouhlasím určitě nesouhlasím Celkem
Pravidelné testování motivuje školy k co nejlepší práci. 7,5 54,7 31,0 6,9 100,0
Na základě výsledků mohou školy přijímat účinná opatření. 13,0 61,6 21,5 3,8 100,0
Souhrnné výsledky každé školy by měly být veřejně přístupné. 11,7 35,9 33,5 18,9 100,0
Při financování by se mělo přihlížet k dlouhodobým výsledkům. 4,2 18,1 33,3 44,4 100,0
Testy příliš posilují orientaci na znalosti místo rozvoje KK. 19,0 51,5 25,7 3,9 100,0
Vyšší náročnost testů povede k vyššímu úsilí žáků. 2,0 19,6 53,3 25,1 100,0
Celkem 9,5 40,3 33,0 17,2 100,0
Pro mne je důležitější, že víc než 70 % souhlasí s výrokem: Testy příliš posilují orientaci na znalosti místo rozvoje klíčových kompetencí.
Zpráva ÚIV je na
http://www.uiv.cz/soubor/4382, otázky jsou na straně 32 a výsledky na straně 33.
Dominik Dvořák píše:
Školy se vyjadřovaly k šesti výrokům o centrálně zadávaných testech. Nadpoloviční většina škol se přiklonila k souhlasu, že pravidelné testování je motivační a pro školy užitečné.
Ostatně tohle je jen důkaz manipulativní interpretace, protože v dotazníku nebyla o užitečnosti řeč.