Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: čtv 03. bře 2011 8:24:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Říkal jsem si Mlč a nepleť se do toho! Nemáš to promyšleno! Ale nedalo mi to (učitelský tik – a mužská ješitná touha kázat).
Nad otázkami, které tu byly vzneseny, nad odpověďmi, které navrženy, přemýšlím už dlouho, a neustále. A proto mám dojem, že de facto mluvíme o tématu Je vůbec možné vzdorovat technologiím?

Když jsem přišel do první třídy, soudružka učitelka rozvinula na tabuli sadu obrazů a ukazovala – tohle je dělník, tohle rolník, tohle učitel, lékař, kosmonaut, matka, otec, děti... To byl svět, jemuž jsem rozuměl a v němž jsem byl vychován. Později jsem jasně viděl Tohle je pravda a tohle je lež. Pravda je, že nesmírně toužím po deskách Led Zeppelin. Tak toužím po Zuzaně a musím na ni čekat tři hodiny, jestli se neobjeví před jejich vchodem. Telefon doma nemají. A tolik toužím jet do Londýna, ale je to vyloučeno, protože ten je v jiném, nedosažitelném světě. Kdo nelže a napíše pravdivou báseň, bude zavřen na tři léta za pobuřování – ano, slovo má nesmírnou váhu!

To všechno je pryč.

Led Zeppelin si v kompletu stáhnu za 2 minuty. Zuzaně píšu přes mobil a počítač a jsem s ní celý den on-line. V Londýně jsem za tři hodiny, když mě to teď popadne. Nedávná diskuse o standardech mj. připomněla, že jsme nejistí v tom, na jaký svět chceme děti připravovat. Protože to prostě nevíme. My nevíme, jak vypadá ten svět „venku“ a co naše žáky čeká, až dospějí (učím hlavně na vyšším gymnáziu, proto to pozoruji denně 3D). U řady z nich nechápu, co to jejich rodiče vlastně dělají. A ty děti nechtějí být třeba kosmonauty, oni chtějí být komunitními manažery, tedy organizovat cílové skupiny duší ve virtuálním světě pro něco nebo pro někoho (jeden z klíčových byznysů dneška). Jsou on-line 24/7, mluví otevřeně o viruálním sexu, chápou spíše život singles než rodiny, kterou nejméně polovina z nich vnímá jako podivný nebo smutně nedosažitelný archaismus. Tercián – osmá třída – vede internetový obchod s chemickými látkami a omlouvá se mi Pane profesore, nemůžu přijít do literatury, víte, je to moc velký byznys... Sledují spolu se mnou na netu aféry politické scény a tomu tedy nerozumí prozatím většina z nás – Jak je možné, že ještě nekradou všichni, když je to tak výhodné, a hlavně beztrestné? Jsme spoluúčastníky masové emoční manipulace skrze reality shows. Jsme účastníky masové manipulace obchodníky (snad nejlépe to jde farmaceutickým gigantům). Jsme účastníky planetárních finančních operací, díky nimž nikdo neví, co komu patří a co je to vlastně peníz, půjčka, úrok. V našem světě stačí den, abyste byli legendární jako Odysseus (jistě, právě tak na jeden den). Jakýkoli tlach přenesený k miliónům čtenářů má váhu potvrzení existence. Je to svět Čičikova, lovce duší. Svět, v němž Chci znamená Mám na to právo. A ještě ke všemu virtual znamená anglicky skutečný.

Ano, mohl bych snést mnoho a mnoho příkladů, jak IT pomáhá ve škole – na podzim jsem v hodině mluvil o Dantově Komedii, v téže hodině se studentka ptala, zdali Dante vložil do ní vše, co si předsevzal, v téže hodině na můj pokyn napsala email mému příteli, profesoru filozofické fakulty (protože studenti už nemají sešity, ale notebooky), a v téže hodině s ním v elektronickém prostoru smluvila o té věci na příští den v naší škole přednášku, která se uskutečnila.

Ale pořád je tu základní otázka – Jaký cíl má naše hodina? Na jaký svět to chceme děti připravovat?
Víme to...?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: čtv 03. bře 2011 10:23:11 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 23. dub 2010 18:02:04
Příspěvky: 295
Od včerejška přemýšlím, jak a co napsat. Už nemusím. Děkuju.

_________________
JitkaRa
http://cojsemvyzkousela.cz/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: čtv 03. bře 2011 21:47:03 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Stanislav Zajíček píše:
Na jaký svět to chceme děti připravovat?
Víme to...?

Uvědomuji si, že odpovídat na otázku otázkou je nekorektní. Ale vnímám ji spíše jako řečnickou a i ta moje má takový charakter: tvoříme my budoucnost nebo budoucnost tvoří nás? Budeme-li hledat odpověď, musíme vyjít ze známých skutečností a zákonitostí. Jednou z nich by mohl být nepřehlédnutelný fakt složení populace, např. z hlediska věku či zdraví a tedy budoucích potřeb společností. Nebo vývoj politické situace a změny ve světě (jsme přímými účastníky, ale žít v něm budou právě naše děti). Nahlédnout bychom měli i do historické spirály nebo jednotlivých dějinných úseků a jejich souvislostí (např. postoj USA k arabským zemím dříve, nyní a jeho důsledky), učit se můžeme od klasiků, kteří viděli "dál" - právě Dante, Goethe atd.
Ukázat všudypřítomnou lež mohu i v novinách, ale naučit citu pro pravdu a pravdě pomocí techniky nemohu.
A dovolím si ještě poznámku: virtual znamená téměř úplný, spíše zdánlivý. Jenže svět není a nebude zdánlivý, ale (možná až příliš) skutečný.

Je to velká odbočka? Jestli ano, omlouvám se.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: pát 04. bře 2011 9:22:19 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Přidržím se na chvíli odbočky.

Copak víte o okolním světě? Nebo nevíte. Právě tolik, co vám naservírují média. Média určují, co se máme dozvědět, kdy se to máme dozvědět, kolik se toho máme dozvědět. Svět je virtuální. Přiznejme si to.

Proto musíme o médiích mluvit, proto musíme představovat tyto obludné možnosti technologií. Proto musíme také představit technologie jako možnost prolomení "mediální virtuality" světa.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: pát 04. bře 2011 10:18:38 
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Přidržím se na chvíli odbočky.

Copak víte o okolním světě? Nebo nevíte. Právě tolik, co vám naservírují média. Média určují, co se máme dozvědět, kdy se to máme dozvědět, kolik se toho máme dozvědět. Svět je virtuální. Přiznejme si to.

Proto musíme o médiích mluvit, proto musíme představovat tyto obludné možnosti technologií. Proto musíme také představit technologie jako možnost prolomení "mediální virtuality" světa.


Ne, svět není virtuální, je až příliš skutečný, pokud ho zažívám skutečně a ne virtuálně.
Média určují jenom tolik, kolik jim já dovolím.
Ano, musíme o tom mluvit. Ve vhodnou dobu vhodným způsobem.
ALE: stále rozlišuji dvě základní věkové kategorie - do 14 let (cca) a od 14 let (opírám se o vývojovou psychologii i o vlastní zkušenostsi). Tam totiž pro mě leží hranice schopnosti použít získané dovednosti, informace, postoje, hranice "zralého" (spíše dozrávajícího) úsudku něčím podloženého a pomalu se oprošťujícího od "pocitů". Všimla jsem si, že učitelé na ZŠ i mnozí rodiče mají tendenci doslova narvat do dětí všechny "dospělé" informace co nejdřív. Stále nechápu proč. Tím bereme dětem prostor a čas tvořit si představu o světě ne podle mediálního obrazu, který je značně deformovaný, ne pod vlivem různých lobby (farmacie, výpočetní technika...) a reklamy, ale na základě zkoumání reálných zkušeností, zážitků a pozorování.
Ano, mluvme o obludnosti médií a technologií a jejich možnostech. A zdůvodněme takto dětem, proč mají s jejich užíváním počkat do doby, než budou vybaveny schopnostmi nenechat se jimi ovlivnit a zaujmout k nim zdravě kritický postoj. Co si dítě odnese z interaktivní výuky o rozvojovém světě, když samo nepoznalo, co je hlad a zima? Ať to nejdřív zažije a pak bude s informacemi jinak nakládat. A nic nezmešká, když to přijde až později.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: pát 04. bře 2011 10:20:40 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
:oops: Zapomněla jsem se před posledním příspěvkem přihlásit. Nepřecházím do ilegality :lol:


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: pát 04. bře 2011 12:41:31 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Asi si nerozumíme.

Co skutečného prožíváte o Světě v případě např. Afghanistánu? Jen to, co vám předložila média. Co prožíváte o Bhútánu? Nic. Protože média nic nepředložila. Co asi skutečného prožil čtenář nad titulkem Učitelé dostanou 8000? Nebuďte si tak jistá tím skutečným světem.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: pát 04. bře 2011 14:10:10 
Návštěvník píše:
Co si dítě odnese z interaktivní výuky o rozvojovém světě, když samo nepoznalo, co je hlad a zima? Ať to nejdřív zažije a pak bude s informacemi jinak nakládat.

Co to má, proboha, společného s interaktivitou?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: pát 04. bře 2011 14:39:11 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Nejsem si jistá, jestli musí žák ZŠ nutně "prožívat" Bhútán. Ale přidržím se tohoto příkladu.
Myslím, že je vhodnější, aby nejdříve "prožil" jako příběh život Buddhy (např. podle Ribas: Slunce Orientu), maloval, zpíval, pohyboval se v tomto duchu, aby prožil výstup na hustě zalesněnou vysokou horu a nesl si vše potřebné přitom na zádech včetně vody (stačí české hory, Rumunsko je lepší, když promokne, tím líp),nechám ho vypěstovat malý kousek pole obilí, sklidit, vymlátit, pomlít a upéct chleba, a pak mu můžu vylíčit, jak se žije v Bhútánu a seženu-li někoho, kdo tam byl (nebo alespoň blízko), nechám ho vyprávět vlastní zážitky. Myslím, že takto to žák "prožije" a pochopí líp než z nějakého videa nebo interaktivního programu.
Takhle jsem to myslela.
Před pár dny jsme při ranní politické diskuzi s devátou třídou narazili na téma počtu úmrtí na silnicích, způsobených řidiči pod vlivem drog. Po sdělení počtu (100 lidí) jeden žák reagoval asi těmito slovy: to není moc! (Typická otupělá reakce - alarmující!). Teprve když jsem se zeptala, jestli ví, co to bylo za lidi, zda měli děti nebo rodiče, jaké měli povolání, jestli měli z něčeho radost nebo naopak smutek (až sem nic moc), jestli si umí představit, že by mezi nimi byl někdo z jeho blízkých, teprve pak jsem podle očí viděla, že se něco změnilo. Nebo: dokud jsme o nevidomých při našem sociálním projektu jenom mluvili a četli, dokonce zkoušeli s klapkami na očích, pořád to nebylo ono. Teprve setkání s úžasným nevidomým člověkem a čas s ním strávený dal dětem to, co jsem chtěla.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Je dobré se přizpůsobit technologiím?
PříspěvekNapsal: pát 04. bře 2011 15:01:33 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Docela by mě zajímalo, jestli možnosti technologií (držme se třeba Bhútánu) nevidíte, nebo nechcete vidět. Tančeme, šplhejte (osobu měním úmyslně :lol: ) po horách, ale proč si Bhútán nepřistrčit pomocí map na Googlu, pro si nevyhledat nějakou on-line webovou kameru, proč se nemrknout na sítě, zda tam není skutečný Bhútánec?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 167 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: