Sofia Hladíková píše:
Sociální pedagog, pokud nemá jako druhý studovaný obor učitelství (nebo vychovatelství či pedagogiku volného času - pro ŠD a kluby), je pro školu nekvalifikovaný. Zakon o pedagogických pracovnících sociálního pedagoga na postu učitele ani vychovatele nezmiňuje. Obecně považuji za nefér od vysokých škol, že neinformují o studijních oborech a uplatnění absolventů přesněji. (to platí i o jiných oborech. Vzhledem k tomu, že mám dcery v studentském věku, trochu jsem se probírala nabídkami univerzit). Ale za sebe z pozice učitelky a ředitelky vnímám ve školství tuto profesi jako velmi užitečnou - finanční realita je ale jinde.
Dobrý den,
jsem studentem oboru Sociální pedagogika na CMTF UP (nicméně čelil jsem podobným výrokům, "že zákon o pedagogických pracovnících sociálního pedagoga na postu učitele či vychovatele nezmiňuje.") a proto jsem se touhle problematikou více zabýval. Předkládám tedy výsledky mého mikrovýzkumu.
Charakteristika oboru na CMTF UP:
Při studiu tohoto oboru bude kladen důraz na výchovu k hodnotám a na etické aspekty výchovy. Cílem studia je získat vysokoškolskou kvalifikaci v oblasti sociální pedagogiky se zaměřením na vychovatelskou činnost a práci ve volnočasových zařízeních podle
§ 16 a 17 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ve znění pozdější novely č. 159/2010 Sb. V průběhu studia studenti absolvují vychovatelské praxe (5 týdnů) ve školních či mimoškolních zařízeních pro děti a mládež, event. na letních táborech; dále pak praxe v řízení volnočasových aktivit dětí a mládeže (2 týdny) např. v Domech dětí a mládeže, Střediscích pro mládež apod.
Pro přehled cituji § 16 a 17 v novelizované podobě:
§ 16 Vychovatel(1) Vychovatel získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
b) vysokoškolským vzděláním podle § 7 až 12 s výjimkou § 11,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než podle písmene c) a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství nebo sociální pedagogiku, nebo studiem pedagogiky,
e) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů, nebo
f) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední školy a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na vychovatelství.
(2) Vychovatel, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve školském výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku pro vychovatele, nebo
b) vzděláním stanoveným pro vychovatele podle odstavce 1 a studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na speciální pedagogiku.
§ 17 Pedagog volného časuPedagog volného času získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na pedagogiku volného času nebo sociální pedagogiku,
b) vysokoškolským vzděláním podle § 7 až 12 s výjimkou § 11,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství nebo sociální pedagogiku,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného vzdělávacího programu než podle písmene c) a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku volného času nebo sociální pedagogiku nebo vychovatelství, nebo studiem pedagogiky,
e) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu střední odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství, nebo
f) středním vzděláním s maturitní zkouškou a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku volného času nebo vychovatelství, nebo studiem pedagogiky.
Tudíž sociálního pedagoga jako vychovatele - "ano," jako učitele - "ne" (..do toho se však předpokládám žádný uvědomělý sociální pedagog nepohrne). Jsem rád, že sociální pedagogika dostala pevné zakotvení v zákoně a do budoucna doufám, že právě "takovým" vysvětlovaním rozšíříme o sobě obecné povědomí.
podklady k "této reakci" jsem čerpal:
http://www.studuj.upol.cz/studijni-obory/obor/socialni-pedagogika-1/ a
http://www.sagit.cz/pages/sbirkatxt.asp?cd=76&typ=r&zdroj=sb04563