Je určitě více situací, kdy děti čtou. Záleží na okolnostech, ale také na tom, jaké to které dítě je a k čemu je vedeno. Vím, že spousta dětí si přečte knihu tehdy, vidí-li nejprve její filmové nebo televizní zpracování, které je zaujme. Chtějí pak vědět o příběhu více podrobností, chtějí ho více prožít, vracet se k němu... A pokud se jedná o příběh na pokračování, chuť bývá většinou ještě větší. Z mých zkušeností - děti čtou, když mají chvíli času, který chtějí příjemně strávit, když jsou smutné a chtějí v knize najít rozptýlení a leckdy i únik od starostí, když hledají odpovědi na nejrůznější otázky, když chtějí vědět, jak určité situace řeší vrstevničtí hrdinové knih, když se nudí a nic jiného je nezaujme, když náhodou vyslechnou nebo přečtou poutavý úryvek z knihy a chtějí vědět, jak to vše dopadne... Toho by bylo více. Tak jsem četla i já a moji sourozenci a přátelé. Tyto důvody pro čtení přetrvávají, i když část dnešních dětí dává ve výše uvedených situacích přednost například televizi. Čtení je nutné podpořit. Dětem se rozhodně lépe čte, pokud... ...čte celá rodina, pokud je dítěti od útlého dětství čteno a o knihách vyprávěno - a ono tak zažívá s knihami příjemné chvíle s širokým spektrem zážitků a pocitů (radost, pobavení, smutek, napětí, strach, nadšení, okouzlení, odpor,...), pokud dítě dostává pěkné knihy, pokud je doma velký výběr knih, aby si mohlo samo hledat a pročítat a zjišťovat, co jej baví, pokud má dítě ke čtení nějaký klidný koutek - místečko, kde se cítí příjemně a bezpečně,...atd.
|
|