Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: HUDEBNÍ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 06. zář 2011 12:28:43 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Vítáme Vás v diskuzi ke standardům oboru HUDEBNÍ VÝCHOVA!
Sem se ukládají komentáře a odpovědi vztahující se k standardům tohoto oboru. Pokud jste se ještě se standardy daného oboru neseznámili, můžete použít volbu ”přejít na standardy” (níže).

Komentáře a odpovědi přímo zde ve fóru si můžete pročíst a na některé z nich zareagovat.
Doporučujeme odpovídat na vybraný komentář pomocí tlačítka “Citace” (vpravo pod příspěvkem). Tak bude i ostatním jasné, na který předchozí komentář reagujete.

Zajímají nás především Vaše odpovědi na otázky:
  • Jsou indikátory srozumitelné?
  • Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu?
  • Vztahují se k očekávanému výstupu?
  • Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?

Chcete-li, můžete nyní přejít na standardy.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: HUDEBNÍ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 24. říj 2011 8:14:35 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Komentář k indikátoru: HV-9-1-06-4 - rozezná podle barvy tónu znějící druhy nástrojů (smyčcové, dechové, bicí atd.)

Znamená "rozezná" také, že je pojmenuje a identifikuje podle obrázku? Že je dokáže zařadit do jednotlivých skupin? Že dokáže vyzdvihnout specifika každé skupiny?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: HUDEBNÍ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 24. říj 2011 14:09:39 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Komentář k indikátoru: HV-9-1-06-4 - rozezná podle barvy tónu znějící druhy nástrojů (smyčcové, dechové, bicí atd.)

Přiznám se, že nemám vůbec chuť další standardy číst, ale když je tu tento ocitován, hned mě napadlo, zda zodpovědní ministerští úřednící rozeznají podle zvuku např. violu od houslí :roll: A pokud to je myšleno tak, že deváťák rozezná zvuk bubnu od zvuku flétny, tak to je ještě lepší 8-) :|


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: HUDEBNÍ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 24. říj 2011 19:05:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 30. říj 2010 17:01:16
Příspěvky: 28
Podle mého názoru - na první přečtení - jsou indikátory dostatečně srozumitelné. K míře konkrétnosti se jistě ještě bude diskutovat, ale z pohledu didaktika i učitele Hv na 2. st. ZŠ si dokážu představit dostatek možností, jak je plnit. - Nemůžu si ale už v této fázi odpustit myšlenku, lze říci zásadní:
většina úkolů bude podmíněna plněním příslušných kompetencí - dovedností v Hv - na 1. stupni ZŠ. Počítá se s návazností obou stupňů na úrovni standardů? Z praxe mám jisté obavy - úroveň výuky Hv na ZŠ je na velmi různé úrovni. Bude možné zajistit aspoň určitý standard požadovaných dovedností?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: HUDEBNÍ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 06. lis 2011 20:36:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 06. lis 2011 20:12:11
Příspěvky: 5
Komentář k indikátoru: HV-9-1-01-4 - 1.3 při poslechu se snaží postihnout dominantní hudebně výrazové prostředky (rytmus, melodii, dynamiku, barvu, formu …), dokáže na své úrovni danou ukázku popsat, hodnotit a přibližně určit pravděpodobnou dobu vzniku (období).
Již samotné slovní spojení "snaží se postihnout" reflektuje průběh, nikoliv "měřitelnou hodnotu" na konci určitého období /jedná se o nedokonavost/. Navíc formulace nedává jasnou odpověď na způsob onoho snažení (verbálně, gesticky,písemně?). Pokud bychom měli jít přesně podle požadavků "měřitelnosti" (mimo jiné vycházející z Bloomovy taxonomie), pak je výše uvedený indikátor ve své formulační polovině nic nevypovídající. Pokud má žák něco postihnout, pak by formulace měla znít ve smyslu "Ve vybrané hudební ukázce rozpozná dominantní hudebně vyjadřovací prostředek (popřípadě vyjadřovací prostředky),tyto prostředky pojmenuje (o jaký vyjadřovací prostředek se jedná), případně své tvrzení s využitím jemu dostupné terminologie odůvodní. Samozřejmě se nejedná o výslednou formulaci, ale je zapotřebí se nad stávající formulací uvedeného indikátoru ještě zamyslet.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: HUDEBNÍ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 06. lis 2011 20:45:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 06. lis 2011 20:12:11
Příspěvky: 5
Komentář k indikátoru: HV-9-1-01-5 - 1.4 na elementární úrovni je schopen reagovat pohybem na průběh skladby/písně (pochod, elementární taneční kroky, aktování, prvky pantomimy …)
Asi nejde o aktování, ale taktování :), navíc zde již nejde o elementární úroveň, žák absolvoval 9 let řádného vzdělávání HV, takže spíše podle svého zaměření dokáže navrhnout způsob pohybového doprovodu (např. taneční kroky), nebo předvést taktovací gesto,případně zařadit prvky pantomimy či propojit hudbu s mluveným slovem (výběr vhodného literárního textu) apod. Opět podotýkám, že jde pouze o návrh úprav...


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: HUDEBNÍ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 06. lis 2011 20:57:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 06. lis 2011 20:12:11
Příspěvky: 5
Komentář k indikátoru: HV-9-1-03-1 - Tvořivě pracuje s motivem, písní či hudební ukázkou (dále jen hudební úsek):
Jednak pojem hudební úsek se mi osobně nezdá vhodným pojmem (přimlouval bych se za pojem částí hudební ukázky, popřípadě její částí - hudební úsek připomíná úsek potravin v hypermarketu :-))), jednak slovní spojení " tvořive pracuje" je velmi nekonkrétní, pod tímto pojmem si lze představit cokoliv a jako indikátor je formulace ne-li nevhodná, tak přinejmenším "neindikující požadovanou kvalitu", neboť chybí jasná představa, co je myšleno oním "tvořivým".


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: HUDEBNÍ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 06. lis 2011 21:02:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 06. lis 2011 20:12:11
Příspěvky: 5
Komentář k indikátoru: HV-9-1-05-2 - dokáže rozlišit balet jako svébytný umělecký druh
Zde jsem trochu na rozpacích,co znamená "rozlišit balet"? Znamená to "od čeho", nebo "rozlišit v předvedených ukázkách"? Tento indikátor je velice obecný, respektive nekonkrétní a v podstatě nic "neindikující".


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: HUDEBNÍ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: ned 06. lis 2011 21:08:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 06. lis 2011 20:12:11
Příspěvky: 5
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?
Obecně lze konstatovat (nevím, jak dlouho se na přípravě indikátorů pro HV pracovalo), že navrhované indikátory jsou ve velmi pracovní podobě a je zapotřebí zřejmě tyto indikátory konzultovat v odborné veřejnosti (nejlépe s autory hudebního oboru RVP ZV a přizvat odborníky z fakult. Jedině tak mohou mít indikátory skutečně vypovídající hodnotu s dostatečnou validitou a reliabilitou).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 3.6666666666666665
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: HUDEBNÍ VÝCHOVA - komentáře
PříspěvekNapsal: sob 12. lis 2011 2:40:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 12. lis 2011 2:31:46
Příspěvky: 1
Komentář k indikátoru: HV-9-1-01-1 - 1. Na základě svých možností se zapojuje do vybrané hudební aktivity
A co se tedy bude indikovat: možnosti nebo aktivity?
Problém je, že se nedefinuje způsob a škálování onoho žákova zapojení. Pokud žák za celý rok studia a vlastního sebezdokonalování (rozvoje hudebních schopností - celkové hudebnosti) nic nerozvinul, pak tento indikátor splnil, protože dle svých možností (chodí, mluví, vidí, slyší, aj.) se zapojuje - pokyvuje hlavou.
Co jsou to vlastně ty možnosti? Poukazuje se na nový termín z hudební psychologie nebo na termín ze sociální psychologie? Ach ti lidé na ministerstvu :-(


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 4
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron