Dobrý den všem,
myslím si, že každému po přečtení daného dokumentu musí vytanout otázka, jaké vlastně bylo zadání ze strany objednavatele (tj. MŠMT). Dané výstupy totiž dle mého soudu jsou poplatny dvěma faktorům:
1) Vychází ze stávající podoby RVP ZV, konkrétně vzdělávací oblasti "ICT"
2) Snaží se uspokojit základní poptávku po "testování" očekávaných výstupů.
Obojí je však mimo skutečné potřeby vzdělávání.
ad 1)
Je zřejmé, že "ICT" v RVP ZV vyžaduje nemalou revizi (dynamika oboru, integrace do jiných vzdělávacích oborů, posílení informatiky jako společensko-vědní disciplíny atd.). Pokud je myšlena avizovaná revize RVP ZV pro školní rok 2012/2013 vážně, pak předložený ICT standard stejně bude muset projít nemalou "rekonstrukcí".
ad 2)
Je to již poněkolikáté, co se snažím dopátrat toho, čemu v ČR říkáme "standard". Tvrdím, že zužování tohoto pojmu na "testování" je pro vzdělávání nesmírně škodlivé. Nicméně přijmu-li tento zúžený pohled (a tudíž hovoříme-li tedy pouze o výstupním standardu), pak je nutné odlišit, zda hovoříme o nezbytném, průměrném či rozšířeném standardu.
Navíc je nutné obezřetně stanovovat "indikátory" - nejde totiž jen o nalezení souladu s obsahem (v našem případě pravděpodobně máme na mysli očekávané výstupy u jednotlivých tématických okruhů), ale i s formou. A ta je spojena se způsobem ověřování (v našem případě pravděpodobně "celorepublikovém"). Může mi někdo kompetentní přiblížit, jak budou dané standardy u žáků testovány? Půjde o "Bobříka", "Geparda" (či jinou SCIO šelmu

), ECDL (třeba s příznakem "Junior") nebo nově vyvíjený model pro testování 5. a 9.ročníků ...