Děkuji Petře, že to napsala. Při pročítání navrhovaných doplňků jsem si nebyla jista, zda stále hovoříme o základní škole. Jenže fyziku neučím, a tak jsem si netroufla. Jestli tedy mohu...
Myslím, že fyzika na ZŠ by měla být učena tak, aby žáky neodradila od poznávání přírodních věd. Já si to představuji tak, že by měli mít možnost porozumět základním jevům, které vidí kolem sebe, pozorovat maximum jevů přímo v praxi (např. mechanika - odvalit velký balvan různými způsoby, houpačky o různé délce ramen; vytváření Chladniho obrazců; vyrábění camera obscura; návštěvy technických muzeí a výrobních podniků - sklárny, cukrovary, vápenky atd. atd.) a pak je modifikovat v experimentech ve třídě nebo v tech-parcích, v každém případě co nejvíce experimentů, a pak, pod vedením učitele dospívání k
vlastním závěrům. Zkrátka navodit objevitelské prostředí. Fyzikář, který je nabytý teoretickými znalostmi, by je měl potlačit a nechat děti, aby maximum objevily samy. Myslím, že neobliba fyziky u většiny populace žáků a její nezvládání (snad ještě na písemku, ale dál...) plyne z odtržení od reality a časté "suchopárnosti".
Pokud jsou všichni fyzikáři nadšenými experimentátory a problém je jinde, omlouvám se.
