Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 06. zář 2011 12:28:05 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Vítáme Vás v diskuzi ke standardům oboru PŘÍRODOPIS!
Sem se ukládají komentáře a odpovědi vztahující se k standardům tohoto oboru. Pokud jste se ještě se standardy daného oboru neseznámili, můžete použít volbu ”přejít na standardy” (níže).

Komentáře a odpovědi přímo zde ve fóru si můžete pročíst a na některé z nich zareagovat.
Doporučujeme odpovídat na vybraný komentář pomocí tlačítka “Citace” (vpravo pod příspěvkem). Tak bude i ostatním jasné, na který předchozí komentář reagujete.

Zajímají nás především Vaše odpovědi na otázky:
  • Jsou indikátory srozumitelné?
  • Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu?
  • Vztahují se k očekávanému výstupu?
  • Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?

Chcete-li, můžete nyní přejít na standardy.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 25. říj 2011 20:46:01 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Komentář k indikátoru: P-9-7-03-2 - Vysvětlí pojem škůdce a důležitost biologické regulace.

Jenom jeden příklad, protože celé je to tak šablonovité, nepodnětné a nepříjemné, že se mi to ani nechce komentovat, natož podle toho učit.
Takže k tomuto indikátoru - vždyť se ani vědci univerzitně vzdělaní neshodnou, je-li potřeba se škůdcem bojovat, nebo zda náhodou není lepší nechat přírodu, aby si poradila sama. Zkušenosti ukazují, že čím méně člověk zasahuje, tím lépe. A o tomto by měli žáci diskutovat, argumentovat, jít se podívat atd. bez nároku, že dojdou k jediné správné odpovědi!

Není snadné se shodnout, zda sojka je škůdce, či není. A co kůrovec? Je škůdce, nebo jenom napravuje to, co člověk pokazil? A střílení špačků vinaři - je to biologická regulace?


Naposledy upravil Jana Petrů dne úte 25. říj 2011 21:07:30, celkově upraveno 3

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 25. říj 2011 20:52:19 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Komentář k indikátoru: P-9-5-01-4 - Vysvětlí, jak člověk získává informace o okolním prostředí.

Tím se myslí google? :D


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 25. říj 2011 20:58:17 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Upřímně, to nemá s kurikulární reformou nic společného. Bohužel si umím otázky představit, indikátory jsou velice srozumitelné a konkrétní. Zvlášť indikátory k neživé přírodě.
(Omlouvám se autorům. Určitě to mysleli upřímně a pracovali přesně podle zadání.)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 27. říj 2011 8:24:06 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Jana Petrů píše:
Komentář k indikátoru: P-9-5-01-4 - Vysvětlí, jak člověk získává informace o okolním prostředí.

Tím se myslí google? :D



Odpověď google apod. by byla na otázku Odkud získá člověk informace - nikoliv jak.. Ale předpokládejme, že by byla taková odpověď -
- pak je možno na toto téma pohovořit - např., jak člověk získá informace z google? - musí si je přečíst - a co k tomu potřebuje? Zrak - a podobně můžeme navodit možnosti získávání informace o okolí (o jídle, hudbě, povídání., o drsnosti či hladkosti povrchu ….) - a propojit pochopení, co je zdroj informací s tím, jak je získáváme do našeho organismu……
opět je tady slovo vysvětlí - a vysvětlit v tomto případě znamená proces….od zdroje informace k přenesení podnětů do mozku ke zpracování…….
- nikdy by nemělo jít o biflování, ale interaktivní učení - to má zřejmě pí. Petrová na mysli - a s tím je třeba úplně souhlasit - a indikátory se to snaží naznačit.
D. Kvasničková
DKv.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 27. říj 2011 8:25:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Jana Petrů píše:
Komentář k indikátoru: P-9-7-03-2 - Vysvětlí pojem škůdce a důležitost biologické regulace.

Jenom jeden příklad, protože celé je to tak šablonovité, nepodnětné a nepříjemné, že se mi to ani nechce komentovat, natož podle toho učit.
Takže k tomuto indikátoru - vždyť se ani vědci univerzitně vzdělaní neshodnou, je-li potřeba se škůdcem bojovat, nebo zda náhodou není lepší nechat přírodu, aby si poradila sama. Zkušenosti ukazují, že čím méně člověk zasahuje, tím lépe. A o tomto by měli žáci diskutovat, argumentovat, jít se podívat atd. bez nároku, že dojdou k jediné správné odpovědi!

Není snadné se shodnout, zda sojka je škůdce, či není. A co kůrovec? Je škůdce, nebo jenom napravuje to, co člověk pokazil? A střílení špačků vinaři - je to biologická regulace?


Vysvětlit pojem škůdce vůbec neznamená, že je možno organismy rozdělit na škůdce - a „neškůdce“ - tedy označit ten či onen organismus za škůdce (jako to někdy bývalo). Jde o to vysvětlit tento pojem - tj. stručně řečeno každý organismus se stává škůdcem, pokud se přemnoží a je porušena přírodní rovnováha. K přemnožení přitom může dojít vlivem přírodních podmínek nebo vlivem člověka (monokultury, introdukce) - v současné době velmi často i za přírodními podmínkami stojí alespoň částečně (nebo v minulosti) člověk. V tom spočívá vysvětlení pojmu a pochopení důležitosti podpory a vytváření (či zachovávání) podmínek pro biologickou regulaci.. Dobrý učitel právě při vysvětlování tohoto pojmu může vyvolat diskusi, podněcovat k samostatnému získávání informací a příkladů, zaujímání stanovisek atd. - tj. to, co navrhuje autorka komentáře.

D.Kvasničková


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 27. říj 2011 8:30:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Jana Petrů píše:
Upřímně, to nemá s kurikulární reformou nic společného. Bohužel si umím otázky představit, indikátory jsou velice srozumitelné a konkrétní. Zvlášť indikátory k neživé přírodě.
(Omlouvám se autorům. Určitě to mysleli upřímně a pracovali přesně podle zadání.)


Připomínky pí. Petrů ukazují, že by možná bylo užitečné k jednotlivým indikátorům přiřadit i metodické poznámky, které by objasnily, jak postupovat při naplňování indikátorů, aby se skutečně sledovaly záměry kutikulární reformy a abychom zdůraznili, že k logickému myšlení - a navíc k myšlení v souvislostech příroda přímo vybízí. A bylo by to ujasnění i pro rodiče.
D. Kvasničková


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 27. říj 2011 8:41:45 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Paní Kvasničková, děkuji Vám za trpělivý výklad. Ale nemyslím si, že je nutné zpracovávat metodiky. Řekla bych, že jednodušší by bylo nezpracovávat indikátory. Každý rozumný učitel ví, co má učit, a každý moudrý učitel ví, jak.
Svými (přiznávám, provokativními) připomínkami jsem chtěla upozornit hlavně na zbytečnost a možná i nebezpečí standardizace.
Když už jsme takto vstoupily do diskuze, zeptám se: vy, jako tvůrci, jste přesvědčeni o potřebnosti indikátorů? A pokud ne, kdo vás k jejich tvorbě nutí? A není možné v tom případě odporovat?
Děkuji a neberte si to osobně. Mě už tady znají ;)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 27. říj 2011 17:45:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Jana Petrů píše:
Paní Kvasničková, děkuji Vám za trpělivý výklad. Ale nemyslím si, že je nutné zpracovávat metodiky. Řekla bych, že jednodušší by bylo nezpracovávat indikátory. Každý rozumný učitel ví, co má učit, a každý moudrý učitel ví, jak.
Svými (přiznávám, provokativními) připomínkami jsem chtěla upozornit hlavně na zbytečnost a možná i nebezpečí standardizace.
Když už jsme takto vstoupily do diskuze, zeptám se: vy, jako tvůrci, jste přesvědčeni o potřebnosti indikátorů? A pokud ne, kdo vás k jejich tvorbě nutí? A není možné v tom případě odporovat?
Děkuji a neberte si to osobně. Mě už tady znají ;)


Milá paní Petrů - já si Vaše připomínky vůbec neberu osobně - vždycky jsem byla (a jsem) přesvědčena, že vše se může "posouvat" v diskusi, ve výměně názorů. Nejsem si však jistá, že všichni učitelé mohou z formulovaných standardů odvodit, co by se mělo učit; některé jsou podle mne formulované značně"nešťastně a příliš obecně. Co např. učitelé, kteří nemají aprobaci z přírodopisu (a chtějí učit dobře), co ti, kteří by jen podle standardů chtěli učit tak, jak jste naznačila svými provakativními připomínami??
- a konečně sama mám za léta kontaktů s učiteli dojem, že ne vždy a ne všichni jsou ochotni zkusit něco nového - že přednost často mají tradičně připravené "přípravy" a mnohdy také přenášení přístupů, kterými se oni sami odborně připravovali na vysoké škole do práce s dětmi (často velmi různých zájmů a zaměření), tj. do přípravy budoucích občanů, kteří by měli získat zájem o okolí, naučit se pozorovat okolní přírodu, chápat základní děje, jejich složitost, propojenost, návaznosti na lidské činnosti, vnímat svou odpovědnost atd... (což je něco jiného, než příprava odborníků zaměřených na biologii) - a jistě by se o tom dalo dlouze hovořit.
Z Vašich připomínek (přečetla jsem si i další)jsem vycítila, že ani Vy nejte pro vyžadování jednotlivostí, škatulkování, prezentaci znalostí bez vysvětlení, bez uvědomování si vazeb k životu...apod.
Cokoliv, co by k novému přístupu nějak mohlo pomoci, pokládám za správné - takže ani do indikátorů mne nikdo nutit nemusel. Vytváření indikátorů beru jako snahu o ten "posun" - a proto také vítám diskusi.
Možná by pro Vás byl zajímavý příspěvek, který jsem dostala již před delší dobou od jedné pí. učitelky z Petřvaldu. Neznám ji,ale vážím si jí, a připadá mi k té naší diskusi výstižný. Pokusím se překopírovat ho celý pro Vás do uzavřené diskuse.
DKv.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: PŘÍRODOPIS - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 27. říj 2011 17:53:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Danuše Kvasničková píše:
Jana Petrů píše:
Paní Kvasničková, děkuji Vám za trpělivý výklad. Ale nemyslím si, že je nutné zpracovávat metodiky. Řekla bych, že jednodušší by bylo nezpracovávat indikátory. Každý rozumný učitel ví, co má učit, a každý moudrý učitel ví, jak.
Svými (přiznávám, provokativními) připomínkami jsem chtěla upozornit hlavně na zbytečnost a možná i nebezpečí standardizace.
Když už jsme takto vstoupily do diskuze, zeptám se: vy, jako tvůrci, jste přesvědčeni o potřebnosti indikátorů? A pokud ne, kdo vás k jejich tvorbě nutí? A není možné v tom případě odporovat?
Děkuji a neberte si to osobně. Mě už tady znají ;)


Milá paní Petrů - já si Vaše připomínky vůbec neberu osobně - vždycky jsem byla (a jsem) přesvědčena, že vše se může "posouvat" v diskusi, ve výměně názorů. Nejsem si však jistá, že všichni učitelé mohou z formulovaných standardů odvodit, co by se mělo učit; některé jsou podle mne formulované značně"nešťastně a příliš obecně. Co např. učitelé, kteří nemají aprobaci z přírodopisu (a chtějí učit dobře), co ti, kteří by jen podle standardů chtěli učit tak, jak jste naznačila svými provakativními připomínami??
- a konečně sama mám za léta kontaktů s učiteli dojem, že ne vždy a ne všichni jsou ochotni zkusit něco nového - že přednost často mají tradičně připravené "přípravy" a mnohdy také přenášení přístupů, kterými se oni sami odborně připravovali na vysoké škole do práce s dětmi (často velmi různých zájmů a zaměření), tj. do přípravy budoucích občanů, kteří by měli získat zájem o okolí, naučit se pozorovat okolní přírodu, chápat základní děje, jejich složitost, propojenost, návaznosti na lidské činnosti, vnímat svou odpovědnost atd... (což je něco jiného, než příprava odborníků zaměřených na biologii) - a jistě by se o tom dalo dlouze hovořit.
Z Vašich připomínek (přečetla jsem si i další)jsem vycítila, že ani Vy nejte pro vyžadování jednotlivostí, škatulkování, prezentaci znalostí bez vysvětlení, bez uvědomování si vazeb k životu...apod.
Cokoliv, co by k novému přístupu nějak mohlo pomoci, pokládám za správné - takže ani do indikátorů mne nikdo nutit nemusel. Vytváření indikátorů beru jako snahu o ten "posun" - a proto také vítám diskusi.
Možná by pro Vás byl zajímavý příspěvek, který jsem dostala již před delší dobou od jedné pí. učitelky z Petřvaldu. Neznám ji,ale vážím si jí, a připadá mi k té naší diskusi výstižný. Pokusím se překopírovat ho celý pro Vás do uzavřené diskuse.
DKv.

PS. Do uzavřené diskuse to neumím, chcete-li,pošlu Vám mailem, ale nemám adresu.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: