Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 31. říj 2011 21:44:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 24. říj 2011 19:09:37
Příspěvky: 18
x xxx píše:
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-08-4 - Při zdravotních potížích včas vyhledá odbornou pomoc.

Takže ten, kdo dostane ve škole třeba ledvinovou koliku a zavolá si záchranku, dostane jedničku.
Ten, který bude "bohužel" zdravý, nám neukáže, že umí včas vyhledat odbornou pomoc, tak má za pět.


Podobně jako u řady jiných indikátorů této vzdělávací oblasti by bylo vhodnější metodické doporučení k tomu, jak vytvářet modelové situace ve kterých by se žák dozvěděl kdy a na koho se má obrátit o pomoc. Postup a chování v těchto modelových situacích je pak možné i hodnotit. V tomto smyslu bude vhodné indikátor přeformulovat.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 31. říj 2011 22:27:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 25. říj 2011 12:13:59
Příspěvky: 25
Hana Vellánová píše:
x xxx píše:
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?


Několikrát jsem si pročetla výstupy i indikátory a navrhuji je důkladně přepracovat. Především se soustředit na to, aby byly srozumitelné, hodnotitelné a splnitelné.
Možná by bylo nejlepší přepracované výstupy (dle výše uvedených kritérií) převést do přírodopisu k biologii člověka (aby se učivo probíralo v souvislostech) a daný vzdělávací obor úplně zrušit. Případně část výstupů převést také do výchovy ke občanství - do vzdělávací oblasti člověk jako jedinec (některé výstupy se totiž s touto oblastí kryjí).



S tímto názorem zcela souhlasím. Většina výstupů není testovatelná ani hodnotitelná, jedná se o postoje a způsoby chování.



Pak ale nerozumím tomu, proč se na výstupy Výchovy ke zdraví tvoří indikátory, které mají sloužit k testování. Chápu, že jste pouze splnili zadaný úkol, ale možná by bylo lepší, kdybyste na nesmyslnost testování této vzdělávací oblasti poukázali na MŠMT. Pokud na to budu upozorňovat já jako jedinec (i když učitelka), nikdo mě nebude brát vážně (mluvím ze zkušenosti).
Znovu navrhuji tuto vzdělávací oblast ZRUŠIT - výstupy převést do jiných vzdělávacích oblastí (BIOLOGIE, CHEMIE, VÝCHOVA K OBČANSTVÍ, TĚLESNÁ VÝCHOVA), případně z ní udělat průřezové téma.
Učitelé totiž v hodinách hodnotit musí a postoje a způsoby chování se testovat a hodnotit nedají (v tom spolu přece souhlasíme).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 01. lis 2011 22:40:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 24. říj 2011 19:09:37
Příspěvky: 18
x xxx píše:
Hana Vellánová píše:
x xxx píše:
Jsou indikátory srozumitelné? Jsou dostatečně konkrétní, abyste si za nimi dokázali představit úlohu? Vztahují se k očekávanému výstupu? Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?


Několikrát jsem si pročetla výstupy i indikátory a navrhuji je důkladně přepracovat. Především se soustředit na to, aby byly srozumitelné, hodnotitelné a splnitelné.
Možná by bylo nejlepší přepracované výstupy (dle výše uvedených kritérií) převést do přírodopisu k biologii člověka (aby se učivo probíralo v souvislostech) a daný vzdělávací obor úplně zrušit. Případně část výstupů převést také do výchovy ke občanství - do vzdělávací oblasti člověk jako jedinec (některé výstupy se totiž s touto oblastí kryjí).



S tímto názorem zcela souhlasím. Většina výstupů není testovatelná ani hodnotitelná, jedná se o postoje a způsoby chování.



Pak ale nerozumím tomu, proč se na výstupy Výchovy ke zdraví tvoří indikátory, které mají sloužit k testování. Chápu, že jste pouze splnili zadaný úkol, ale možná by bylo lepší, kdybyste na nesmyslnost testování této vzdělávací oblasti poukázali na MŠMT. Pokud na to budu upozorňovat já jako jedinec (i když učitelka), nikdo mě nebude brát vážně (mluvím ze zkušenosti).
Znovu navrhuji tuto vzdělávací oblast ZRUŠIT - výstupy převést do jiných vzdělávacích oblastí (BIOLOGIE, CHEMIE, VÝCHOVA K OBČANSTVÍ, TĚLESNÁ VÝCHOVA), případně z ní udělat průřezové téma.
Učitelé totiž v hodinách hodnotit musí a postoje a způsoby chování se testovat a hodnotit nedají (v tom spolu přece souhlasíme).


Ujišťuji Vás, že při odevzdávání práce byla autory u všech indikátorů, které se nedají testovat (a právě v této vzdělávací oblasti je jich opravdu značné množství) uvedena u každého takového indikátoru poznámka, která na tuto skutečnost upozorňuje. Jak víte, testování se připravuje pro M, ČJ a AJ.
Indikátory by mohly být pomůckou při upřesnění výstupů a také podkladovým materiálem pro připravovanou revizi RVP. Mohou být užitečné právě tím, že se díky diskusi potvrdí vhodnost úpravy o které se zmiňujete. Na škole, kterou vedu, jsme řadu výstupů zařadili právě do učiva přírodopisu v 8. ročníku, kde vyučujeme biologii člověka. Potom pro nás není nutné všechny výstupy samostatně hodnotit.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: úte 01. lis 2011 23:00:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 24. říj 2011 19:09:37
Příspěvky: 18
Pavlína Hublová píše:
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-01-2 - Vyjadřuje se v zájmu vytváření dobrých vztahů v různých společenstvích (v rodině, ve škole apod.).

Indikátor stejně "konkrétní" jako výstup: "Pozitivní komunikací a kooperací přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v širším společenství (v rodině, komunitě)."
Jinými slovy řečeno úplně totéž.

Je opravdu nutné, aby měl každý vstup svůj indikátor/indikátory? Nejsou někde výstupy prostě jasné?


Máte pravdu v tom, že konkretizace výstupů je velmi rozdílná. Proto u těch, které byly hodně konkrétní a nepotřebovaly žádné upřesnění, autoři použili výstup jako indikátor. V zadání pro autory byla totiž podmínka zpracovat indikátor pro každý výstup. Může to být užitečné, pokud by se pro další využití použily pouze indikátory bez výstupů, aby žádný výstup nevypadl.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 14. lis 2011 14:24:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. lis 2011 14:12:21
Příspěvky: 3
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-12-1 - V souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování.
Navrhuji nepoužívat spojení "bezpečné sexuální chování", ale více indikátor specifikovat. Pojem bezpečné sexuální chování je zprofanovaný. Bezpečné sexuální chování je také závislé na věkové kategorii. Žák má vědět, že aktivní sex je nezákonný. Dále má vědět, že ve věku 15 až cca 17-18 let je rizikový. Indikátor by byl, zda žák chápe sexuální zdrženlivost jako přiměřené sexuální chování vzhledem k věku a umí vyjmenovat rizika předčasného sexuálního startu.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 14. lis 2011 14:31:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. lis 2011 14:12:21
Příspěvky: 3
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-13-3 - Uvede příklady míst, kde může nalézt odbornou pomoc při problémech s návykovými látkami.
Tento bod velmi sugestivně vyvolává dojem, že se stejně počítá s tím, že žák ta místa s odbornou pomocí bude potřebovat. Znalosti žáka by byly stejné, kdyby indikátor zněl: "Dovede doporučit místa, kde je možné nalézt odbornou pomoc při problémech s návykovými látkami."


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 14. lis 2011 19:35:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Maria Fridrichová píše:
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-13-3 - Uvede příklady míst, kde může nalézt odbornou pomoc při problémech s návykovými látkami.
Tento bod velmi sugestivně vyvolává dojem, že se stejně počítá s tím, že žák ta místa s odbornou pomocí bude potřebovat. Znalosti žáka by byly stejné, kdyby indikátor zněl: "Dovede doporučit místa, kde je možné nalézt odbornou pomoc při problémech s návykovými látkami."


Souhlasíme, že by to tak mohlo působit a děkujeme za návrh vhodnější formulace.

Dana Kvasničková, Hana Vellánová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pon 14. lis 2011 19:40:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. črc 2011 14:33:28
Příspěvky: 12
Maria Fridrichová píše:
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-12-1 - V souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování.
Navrhuji nepoužívat spojení "bezpečné sexuální chování", ale více indikátor specifikovat. Pojem bezpečné sexuální chování je zprofanovaný. Bezpečné sexuální chování je také závislé na věkové kategorii. Žák má vědět, že aktivní sex je nezákonný. Dále má vědět, že ve věku 15 až cca 17-18 let je rizikový. Indikátor by byl, zda žák chápe sexuální zdrženlivost jako přiměřené sexuální chování vzhledem k věku a umí vyjmenovat rizika předčasného sexuálního startu.


Souhlasíme a děkujeme za spolupráci, indikátor v tomto smyslu upravíme, bude to výstižnější a přesnější.

Dana Kvasničková, Hana Vellánová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 14:51:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 16. lis 2011 14:46:16
Příspěvky: 8
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-02-1 - Ocení důležitost citlivých a odpovědných vztahů rodičů a dětí pro zdravý a spokojený život, rozliší role rodičů a dětí a uvede pozitivní a naopak negativní příklady a jejich možné důsledky.
Vztahy rodičů mají mnoho aspektů, proč je zrovna výslovně řečeno "citlivých"? Velkou důležitost snad mají citové vztahy, snad ještě lépe "důležitost citové vazby"; dále by se mi zdálo vhodné uvést důležitost vzoru rodičů (srov. Matějček: "vztah - vzor - poučení")


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 15:07:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 16. lis 2011 14:46:16
Příspěvky: 8
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-03-1 - Vysvětlí, proč zdravá potrava, nezávadná voda, čistý vzduch a dobré mezilidské vztahy jsou nezbytné pro lidské zdraví, objasní význam snahy jednotlivce i péče společnosti o jejich zajišťování a uvede příklady důsledků jejich nedostatku.
Tento indikátor je velkou množinou, je možné k jednomu očekávanému výstupu přiřadit několik indikátorů? 1. ... zdravá strava (potrava se spíše užívá u živočichů), nezávadná voda a čistý vzduch ...
2. vysvětlí pojem psychické zdraví (pokud se bere v úvahu holistická definice, pak zde patří) a uvede základní příklady psychohygieny,
3. vysvětlí pojem sociální zdraví, prakticky dokáže uvést na příkladech nezbytnost dobrých mezilidských vztahů, exkluzivní význam rodiny pro společnost i příklady péče společnosti o jejich zajišťování; uvede příklady důsledků jejich nedostatku.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 55 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: