Nikola Křístek píše:
Jsou indikátory srozumitelné?
Všechny indikátory považuji za srozumitelně formulované vyjma: - - "Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání". Nerozumím pojmu v tomto kontextu "optimální reakce".
- "umí spolupracovat v zájmu zachování bezpečnosti a zdraví." nerozumím pojmu "spolupráce v zájmu", navrhuji např. "dokáže definovat pravidla podporující bezpečnost a zdraví pro vrstevnickou skupinu"
Vztahují se k očekávanému výstupu?
Ano, vždy.
Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?
VZ-9-1-15 navrhuji rozšířit Na základě popisu zdravotního stavu zraněného dokáže vyhodnotit, zda má sám poskytnout první pomoc nebo zajistit odbornou pomoc.
Má doplňující otázka: zakládají indikátory možnost vytvoření testové úlohy, která jednoznačně prokáže naplnění indikátoru?
Ne v těchto případech:
- Ocení důležitost citlivých a odpovědných vztahů rodičů a dětí pro zdravý a spokojený život
- Využívá zásady zdravého stravování.
- Při zdravotních potížích včas vyhledá odbornou pomoc.
- Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání.
- Kultivovaně se chová k opačnému pohlaví.
- V souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování
Indikátory jsou avizovány jako možnost ověřit "znalosti či dovednosti", uvedené příklady považuji za indikátory návyků a postojů. Proto navrhuji konkretizaci na úroveň znalostí a dovedností (např. "Na základě popisu symptomů zdravotních problémů dokáže posoudit, zda jeho zdravotní stav vyžaduje odbornou pomoc" pro "Při zdravotních potížích včas vyhledá odbornou pomoc" nebo "Dokáže z nabídky potravin sestavit vyvážený a pestrý jídelníček na den/týden" pro "Využívá zásady zdravého stravování".
Děkujeme za komentář. Nejasné indikátory upřesníme. Navrhovaná úprava indikátoru VZ 9-1-15 je vhodná právě s ohledem na možnosti ověřování. Máte pravdu, že indikátory by měly být upřesněním výstupů s ohledem na jejich měřitelnost. Po ukončení diskuse dojde jistě k úpravám. Tato vzdělávací oblast se od většiny ostatních liší hlavně tím, že řada výstupů se vztahuje k postojům a chování, které není testovatelné a hodnotitelné (tady mám na mysli klasifikaci, nikoliv zpětnovazebné hodnocení). Mám trochu obavy, abychom nepřispěli formulací indikátorů k tomu, že se z výchovy ke zdraví stane předmět zaměřený na znalosti a dovednosti. Proto některé indikátory zůstaly formulovány spíše jako nehodnotitelné. Není ale vyloučena možnost indikátor rozdělit do dvou částí a zachovat obojí - popis dovedností a znalostí i žádoucích postojů a chování.