Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 15:13:06 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 16. lis 2011 14:46:16
Příspěvky: 8
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-04-1 - Vysvětlí odpovědnost v chování za zdraví své a ostatních lidí v různých situacích a zaujme k tomuto chování vlastní postoj.
Indikátor se malinko liší od formulace očekávaného výstupu, ale v zásadě se zde jedná o dovedení žáka k osobnímu postoji, což je těžko měřitelné (ani vynutitelné); snad by zde mohl indikátor znít stejně, jako očekávaný výstup (nebude o nic hůře měřitelný, protože je to obtížné tak jako tak), formulace očekávaného výstupu se mi zdá zdařilejší.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 15:22:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 16. lis 2011 14:46:16
Příspěvky: 8
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-11-1 - Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání.
Výraz "optimálně reaguje" je naprosto neměřitelný. Co je optimální, není definováno ani ve formulacích doporučeného učiva. Dlouze jsem přemýšlel, co by tou optimální reakcí konkrétně mohlo být.
1. uvědomuje si osobnostní výbavu: rozum, emoce a svobodnou vůli,
2. zná vztah pudu, citu, rozumu a vůle, umí popsat příklady důsledků při správném i nesprávném reagování na podněty z oblasti pudů, dovede reagovat v modelových situacích.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: stř 16. lis 2011 15:33:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 16. lis 2011 14:46:16
Příspěvky: 8
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-12-1 - V souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování.
Jak je zde myšleno, co je obsahem "životních cílů mladých lidí"? To bych vypustil, mladí lidé mohou mít cíle od utopických ideálů po zcela nerozumné egoistické "jen žít a užít si", to za ně nezformulovala ani OSN! Rovněž spojení "bezpečné sexuální chování" bych vypustil. Možná pozitivně "rozumí hodnotě sexuálního života jako výrazu hluboíkého vztahu lásky" nebo nějak podobně; snad bychom měli vyučovat k odpovědnému spojení sexu a monogamního věrného vztahu, ale je lepší to říci přímo, než maskovat frází bezpečné sexuální chování. V základním vzdělávání jsme ještě před žáky, kteří mají mít sexuální start před sebou, od nás je to výchova (tedy ještě se odvážíme předkládat hodnoty),snad ne sekundární prevence.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 17. lis 2011 21:37:36 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 06. říj 2009 10:34:53
Příspěvky: 2
Jsou indikátory srozumitelné?
Všechny indikátory považuji za srozumitelně formulované vyjma: - - "Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání". Nerozumím pojmu v tomto kontextu "optimální reakce".
- "umí spolupracovat v zájmu zachování bezpečnosti a zdraví." nerozumím pojmu "spolupráce v zájmu", navrhuji např. "dokáže definovat pravidla podporující bezpečnost a zdraví pro vrstevnickou skupinu"

Vztahují se k očekávanému výstupu?
Ano, vždy.

Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?
VZ-9-1-15 navrhuji rozšířit Na základě popisu zdravotního stavu zraněného dokáže vyhodnotit, zda má sám poskytnout první pomoc nebo zajistit odbornou pomoc.

Má doplňující otázka: zakládají indikátory možnost vytvoření testové úlohy, která jednoznačně prokáže naplnění indikátoru?

Ne v těchto případech:
- Ocení důležitost citlivých a odpovědných vztahů rodičů a dětí pro zdravý a spokojený život
- Využívá zásady zdravého stravování.
- Při zdravotních potížích včas vyhledá odbornou pomoc.
- Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání.
- Kultivovaně se chová k opačnému pohlaví.
- V souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování

Indikátory jsou avizovány jako možnost ověřit "znalosti či dovednosti", uvedené příklady považuji za indikátory návyků a postojů. Proto navrhuji konkretizaci na úroveň znalostí a dovedností (např. "Na základě popisu symptomů zdravotních problémů dokáže posoudit, zda jeho zdravotní stav vyžaduje odbornou pomoc" pro "Při zdravotních potížích včas vyhledá odbornou pomoc" nebo "Dokáže z nabídky potravin sestavit vyvážený a pestrý jídelníček na den/týden" pro "Využívá zásady zdravého stravování".


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 17. lis 2011 23:05:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 24. říj 2011 19:09:37
Příspěvky: 18
Pavel Richtar píše:
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-02-1 - Ocení důležitost citlivých a odpovědných vztahů rodičů a dětí pro zdravý a spokojený život, rozliší role rodičů a dětí a uvede pozitivní a naopak negativní příklady a jejich možné důsledky.
Vztahy rodičů mají mnoho aspektů, proč je zrovna výslovně řečeno "citlivých"? Velkou důležitost snad mají citové vztahy, snad ještě lépe "důležitost citové vazby"; dále by se mi zdálo vhodné uvést důležitost vzoru rodičů (srov. Matějček: "vztah - vzor - poučení")


Děkujeme za konstruktivní připomínky a přesnější formulace u tohoto indikátoru i u dalších, které jste okomentoval. Určitě je využijeme při úpravě indikátorů, se kterou se počítá po ukončení veřejné diskuse. Těší nás, že se zjevně velmi zamýšlíte nad tím, jak výstupům porozumět a hlavně jak indikátory napsat co nejjasněji a nejpřesněji pro učitele v praxi.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 17. lis 2011 23:16:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 24. říj 2011 19:09:37
Příspěvky: 18
Pavel Richtar píše:
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-03-1 - Vysvětlí, proč zdravá potrava, nezávadná voda, čistý vzduch a dobré mezilidské vztahy jsou nezbytné pro lidské zdraví, objasní význam snahy jednotlivce i péče společnosti o jejich zajišťování a uvede příklady důsledků jejich nedostatku.
Tento indikátor je velkou množinou, je možné k jednomu očekávanému výstupu přiřadit několik indikátorů? 1. ... zdravá strava (potrava se spíše užívá u živočichů), nezávadná voda a čistý vzduch ...
2. vysvětlí pojem psychické zdraví (pokud se bere v úvahu holistická definice, pak zde patří) a uvede základní příklady psychohygieny,
3. vysvětlí pojem sociální zdraví, prakticky dokáže uvést na příkladech nezbytnost dobrých mezilidských vztahů, exkluzivní význam rodiny pro společnost i příklady péče společnosti o jejich zajišťování; uvede příklady důsledků jejich nedostatku.


Přiřazení více indikátorů k jednomu výstupu je možné a v tomto případě je určitě Váš návrh na rozdělení do několika indikátorů vhodnější. Děkujeme i za uvedené formulace.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 17. lis 2011 23:28:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 24. říj 2011 19:09:37
Příspěvky: 18
Pavel Richtar píše:
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-04-1 - Vysvětlí odpovědnost v chování za zdraví své a ostatních lidí v různých situacích a zaujme k tomuto chování vlastní postoj.
Indikátor se malinko liší od formulace očekávaného výstupu, ale v zásadě se zde jedná o dovedení žáka k osobnímu postoji, což je těžko měřitelné (ani vynutitelné); snad by zde mohl indikátor znít stejně, jako očekávaný výstup (nebude o nic hůře měřitelný, protože je to obtížné tak jako tak), formulace očekávaného výstupu se mi zdá zdařilejší.


Formulaci indikátoru jsme volili s ohledem na to, že jsme ke každému indikátoru tvořili také příkladovou úlohu. Podobně jako u řady dalších indikátorů jsme i v tomto případě ale dávali k úloze komentář s poznámkou, že postoje a chování jsou netestovatelné.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 17. lis 2011 23:32:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 24. říj 2011 19:09:37
Příspěvky: 18
Pavel Richtar píše:
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-11-1 - Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání.
Výraz "optimálně reaguje" je naprosto neměřitelný. Co je optimální, není definováno ani ve formulacích doporučeného učiva. Dlouze jsem přemýšlel, co by tou optimální reakcí konkrétně mohlo být.
1. uvědomuje si osobnostní výbavu: rozum, emoce a svobodnou vůli,
2. zná vztah pudu, citu, rozumu a vůle, umí popsat příklady důsledků při správném i nesprávném reagování na podněty z oblasti pudů, dovede reagovat v modelových situacích.


Děkujeme za konkretizaci a návrhy využijeme při úpravách indikátorů.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: čtv 17. lis 2011 23:50:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 24. říj 2011 19:09:37
Příspěvky: 18
Nikola Křístek píše:
Jsou indikátory srozumitelné?
Všechny indikátory považuji za srozumitelně formulované vyjma: - - "Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání". Nerozumím pojmu v tomto kontextu "optimální reakce".
- "umí spolupracovat v zájmu zachování bezpečnosti a zdraví." nerozumím pojmu "spolupráce v zájmu", navrhuji např. "dokáže definovat pravidla podporující bezpečnost a zdraví pro vrstevnickou skupinu"

Vztahují se k očekávanému výstupu?
Ano, vždy.

Jsou indikátory úplné - vystihují očekávaný výstup kompletně?
VZ-9-1-15 navrhuji rozšířit Na základě popisu zdravotního stavu zraněného dokáže vyhodnotit, zda má sám poskytnout první pomoc nebo zajistit odbornou pomoc.

Má doplňující otázka: zakládají indikátory možnost vytvoření testové úlohy, která jednoznačně prokáže naplnění indikátoru?

Ne v těchto případech:
- Ocení důležitost citlivých a odpovědných vztahů rodičů a dětí pro zdravý a spokojený život
- Využívá zásady zdravého stravování.
- Při zdravotních potížích včas vyhledá odbornou pomoc.
- Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání.
- Kultivovaně se chová k opačnému pohlaví.
- V souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování

Indikátory jsou avizovány jako možnost ověřit "znalosti či dovednosti", uvedené příklady považuji za indikátory návyků a postojů. Proto navrhuji konkretizaci na úroveň znalostí a dovedností (např. "Na základě popisu symptomů zdravotních problémů dokáže posoudit, zda jeho zdravotní stav vyžaduje odbornou pomoc" pro "Při zdravotních potížích včas vyhledá odbornou pomoc" nebo "Dokáže z nabídky potravin sestavit vyvážený a pestrý jídelníček na den/týden" pro "Využívá zásady zdravého stravování".


Děkujeme za komentář. Nejasné indikátory upřesníme. Navrhovaná úprava indikátoru VZ 9-1-15 je vhodná právě s ohledem na možnosti ověřování. Máte pravdu, že indikátory by měly být upřesněním výstupů s ohledem na jejich měřitelnost. Po ukončení diskuse dojde jistě k úpravám. Tato vzdělávací oblast se od většiny ostatních liší hlavně tím, že řada výstupů se vztahuje k postojům a chování, které není testovatelné a hodnotitelné (tady mám na mysli klasifikaci, nikoliv zpětnovazebné hodnocení). Mám trochu obavy, abychom nepřispěli formulací indikátorů k tomu, že se z výchovy ke zdraví stane předmět zaměřený na znalosti a dovednosti. Proto některé indikátory zůstaly formulovány spíše jako nehodnotitelné. Není ale vyloučena možnost indikátor rozdělit do dvou částí a zachovat obojí - popis dovedností a znalostí i žádoucích postojů a chování.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: VÝCHOVA KE ZDRAVÍ - komentáře
PříspěvekNapsal: pát 18. lis 2011 0:22:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. lis 2011 0:20:11
Příspěvky: 1
Komentář k indikátoru: VZ-9-1-12-1 - V souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování.

VZ -9-1-12.9

Bezpečné sexuální chování neexistuje. Pro žáka základní školy platí: do 15 let je „pod zákonem“.
Informace o antikoncepčních prostředcích v tomto věku je nežádoucí reklama. Také proto, že se zamlčují různé nepříznivé účinky hormonálních pilulek. Klást důraz na zdrženlivost a upozornit na ohrožení zdraví a další úskalí předčasného sexu. Zdůraznit manželství jako víc jak dva tisíce let osvědčený a žádoucí model,vytvořený mužem a ženou. Tam sex patří. (Kvůli tomu, že se od ideálu společnost vzdaluje , nepřestává být platný.)


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 55 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron