zev píše:
...nedělám nic, než že je učím tak jak mám...
Možná jim chybí "vztah". Myslím, že učitel musí být "partner", něco dětem o sobě říct, umět si ze sebe udělat legraci (humor je výborný "icebreaker"), a hlavně, všechno, co ve škole dělají, jim musí dávat nějaký smysl. Zkuste se domluvit s učiteli jiných předmětů, co zrovna probírají, a pak jim k těmto tématům "ušít" slovní úlohy.
zev píše:
...někdy opravdu musí psát příklady ve cvičebnici...
Neřekla bych. 45 minut je tak krátká doba, že když začnete nějakou rozcvičkou (nevím, o jak staré žáky se jedná, ale např. zde ve wiki
http://wiki.rvp.cz/Knihovna/Aktivity_do ... MATEMATIKA je spousta námětů; v každém věku bych věnovala pár minut počítání z hlavy - %, zlomky, řetízky - 24:8/-15/x4/+121/-16/:3 =...; "myslím si číslo, když ho vydělím dvěma a přičtu k němu 7, dostanu 19"), sčítací pyramidy jako závod družstev - posílají po řadách, poslední zase donese do první řady atd., pak dáte 10 minut procvičování těžších příkladů (desetiminutovka s opravováním hned a společně, tedy každý opravuje své příklady sám - odhalení, kde dělají chyby), pak nová látka (nejlépe, aby sami objevovali viz
http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/15649/D ... STUP.html/) a nakonec nějaké ZAJÍMAVÉ slovní úlohy, nemůže to dopadnout špatně.
Občas byste jim mohla vyprávět např. biografie významných matematiků. Jsou většinou velice zajímavé, jen to nesmí být "suché".
A cvičebnici jim nechte na domácí úkoly. Já jsem domácí úkoly v osmé a deváté třídě už nekontrolovala, řekla jsem dětem, že to dělají pro sebe, výsledky si mohli zkontrolovat sami (buď v klíči nebo u mě, pokud byly příklady odjinud), ale byla jsem kdykoli k dispozici, pokud chtěli něco dovysvětlit, odhalit, kde udělali chybu apod.