Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 07. čer 2012 16:15:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Dopracovat Standardy, které jsou ještě teplé? Chcete tvrdit, že ve chvíli, kdy se lepily standardy se jště nevědělo nic o stavu čtenářské gramotnosti? MŠMT opět předvádí neschopnost jakékoliv jasné a ucelené koncepce.


Ve Strategii základních gramotností se říká: "Dopracovat Standardy ZV českého jazyka a literatury a matematiky pro průměrnou a maximální úroveň." Dovoluji si upozornit vás, že zatím byly vytvořeny pouze standardy pro minimální úroveň. Tento body se tedy vztahuje k vytvoření něčeho, co vůbec není, ani horké ani studené.

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Ještě RVP ZV mluví o Národním programu vzdělávání. Kde je? Na čem ještě pracují všelijaké skupinky?


Otázku prosím směřujte jinam, to není v naší kompetenci. My jen předpokládáme v posledním odstavci celého dokumentu, že při případné tvorbě Národního programu vzdělávání by mohlo být užitečné mít popsáno, co v této dílčí, ale základní oblasti budou děti potřebovat v 21. století. Mimo rámec diskuse vás však mohu informovat, že iniciativa vztahující se k tvorbě něčeho jako Národním programu vzdělávání funguje na půdě neziskovek.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 07. čer 2012 18:39:06 
Připadá ještě někomu, že Zdeněk Sotolář nic nedokázal na to, jak se pouští do člověka, který své práci prokazatelně rozumí?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 07. čer 2012 18:57:27 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Nemám pocit, že se Zdeněk Sotolář do někoho "pouští"; jen chce, jak to vidím já, porozumět tomu, proč se postupuje takto, řekněme, nestrategicky či nestandardně a pomoci eliminovat fatální chyby, které se opakovaně dostávají do zásadních dokumentů či metod aplikovaných ve školství. A posuzovat, co dokázal, či nedokázal, nikomu z nás, myslím, nepřísluší. Sám pan Dvořák mu v lecčems dává za pravdu. (Proč se návštěvník nepodepsal?)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 07. čer 2012 19:15:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Souhlasím s kolegyní Petrů, pan kolega má mnohdy šťouravé dotazy, ale většinou poukazuje na závažné problémy, které někdo bez hlubších znalostí situace ani nevidí.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 07. čer 2012 20:03:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 07. čer 2012 13:35:44
Příspěvky: 5
Zdá se, že autoři chtějí zasadit dokument do mozaiky stávajících/chystaných opatření (kurikulární reforma a standardy, odměňování a další vzdělávání učitelů a ředitelů, hodnocení výsledků žáků a tvorba legislativy). Vtírá se ale pochybnost, zda je sladit lze. Jde hlavně o „testování žáků v uzlových bodech.“ Bude-li mít podobu zveřejňovaných plošných testů, rozpoutá nejspíš mezi školami boj o žáka z dobré rodiny, takže časem vznikne v ČR segment chronicky neprospívajících škol s žáky ze sociálně znevýhodněného či vyloučeného prostředí. Tento segment představuje finanční zátěž pro veřejný rozpočet v každé zemi, která to dopustila, zátěž garantovanou na léta dopředu (nezaměstnatelní absolventi). I kdyby byla strategie sebelépe propracovaná, toto zamýšlené opatření podle mě způsobí, že se zvýší rozptyl, ale nikoliv průměrná gramotnost populace.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 07. čer 2012 20:53:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Magdalena Marešová píše:
Jde hlavně o „testování žáků v uzlových bodech.“ Bude-li mít podobu zveřejňovaných plošných testů...


S tím testováním je to asi jako s jadernou energií nebo církevními restitucemi. Vždycky budou lidé, co jsou pro, a co jsou proti. Ale myslím si, že i tvrdí kritici plošného testování (třeba moji kolegové J. Straková a D. Greger) soudí, že potřebujeme nějaké testování (na výběrových souborech). Problém evidentně je, že u nás testování stát vůbec neumí (viz maturita), mj. v důsledku toho, že se dlouho tvrdilo, že je zcela zbytečné.

Magdalena Marešová píše:
časem vznikne v ČR segment chronicky neprospívajících škol s žáky ze sociálně znevýhodněného či vyloučeného prostředí.


Zajímalo by mne, na základě čeho soudíte, že tento segment v našem školství už nevznikl. Naše školství - a víme to jen díky PISA, protože netestujeme - má mimořádně velké rozdíly mezi školami a regiony.

Magdalena Marešová píše:
Tento segment představuje finanční zátěž pro veřejný rozpočet v každé zemi, která to dopustila, zátěž garantovanou na léta dopředu (nezaměstnatelní absolventi).


Tady se necítím být odborníkem, ale zajímavé je, že Německo se svým ukázkově selektivním školstvím má nejmenší nezaměstnanost mladých lidí v celé EU. Viz též článek v dnešní MFD o zvláštních školách.

Magdalena Marešová píše:
I kdyby byla strategie sebelépe propracovaná, toto zamýšlené opatření podle mě způsobí, že se zvýší rozptyl, ale nikoliv průměrná gramotnost populace.


Takže se raději budeme nadále zhoršovat ve všech segmentech. Ubývá nám žáků ve skupině nejlepších, a současně stále roste počet dětí ve skupině nedosahující ani základní úrovně gramotnosti (u kluků už skoro 25 %). Protože netestujeme, neznáme rozsah skutečný a přesnou lokalizaci problému. Ale všechny ty negativní jevy, které podle Vás nastanou díky testování, nejspíš už nastaly. No, hlavně že netestujeme a nezveřejňujeme, a díky poklesu ve všech skupinách se nám ani ten rozptyl zas tam moc nezvyšuje. Vzdálenost mezi dobrými a slabými je stále stejná, akorát jsou obojí na tom hůř.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 07. čer 2012 21:02:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Návštěvník píše:
Připadá ještě někomu...


Můj kamarád Honza Jandourek říká, že v Čechách to chodí takto: Když někdo napíše, že mu na zahradě rozkvetla jabloň, ihned někdo přidá komentář, že je na ní třeba pověsit ministra Y. U nás se prostě musí nejdřív trochu zanadávat na vládu.

Někdo prostě považuje za vhodné jít do diskuse s tím, že nejdřív ohodnotí partnerovy náměty jako "blábol" a "zcela zcestný přístup", ale třeba si to pak vysvětlíme, trochu si to sedne a dostaneme se k podstatě věci. Anebo ne. Zatím se to vyvíjí spíš nadějně.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 07. čer 2012 22:01:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Dominik Dvořák píše:
I mně vadí, že zásadní dokumenty jako třeba RVP ZV nemají jasnou tvář, která by za ně nesla odpovědnost.
Pane doktore, máte poněkud zmatenou představu o RVP ZV, již na druhé straně najdete:

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání zpracovali:

Celková gesce přípravy dokumentu
Jaroslav Jeřábek, Jan Tupý

Celková koncepce dokumentu a celková koordinace jeho přípravy
Jaroslav Jeřábek, Romana Lisnerová, Adriena Smejkalová, Jan Tupý

Autoři a konzultanti jednotlivých částí dokumentu (VÚP)
Jan Balada, Jiří Brant, Eva Brychnáčová, Josef Herink, Taťána Holasová, Viola Horská, Dagmar
Hudecová, Lucie Hučínová, Alexandros Charalambidis, Zdeněk Jonák, Stanislava Krčková, Alena
Kůlová, Romana Lisnerová, Jan Maršák, Jiřina Masaříková, Jindřiška Nováková, Markéta Pastorová,
Hana Pernicová, Václav Pumpr, Marie Rokosová, Adriena Smejkalová, Kateřina Smolíková, Jitka
Tůmová, Jan Tupý, Jana Zahradníková, Marcela Zahradníková

Externí autoři a zpracovatelé podkladových textů
Zdeněk Beneš, Jan Jirák, Věra Jirásková, Marie Kubínová, Danuše Kvasničková, Josef Valenta, Eliška
Walterová, Sylva Macková, Jaroslav Provazník, Jana Zapletalová, odbor 24 MŠMT

Externí spolupracovníci a poradci
Učitelé a ředitelé pilotních škol, kteří ověřovali tvorbu školních vzdělávacích programů
Rady pro jednotlivé vzdělávací oblasti a vzdělávací obory, jejichž členy byli učitelé základních škol
a víceletých středních škol, pedagogických fakult, odborných fakult vysokých škol a dalších institucí
a asociací
Odbor 22 MŠMT pod vedením Karla Tomka
Zástupci projektu Zdravá škola
Účastníci veřejné diskuse ke 3. verzi RVP ZV


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 07. čer 2012 22:41:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Dominik Dvořák píše:
I mně vadí, že zásadní dokumenty jako třeba RVP ZV nemají jasnou tvář, která by za ně nesla odpovědnost.
Pane doktore, při přípravě RVP ZV i RVP G byly veřejně známé týmy (já se do přípravy RVP G zařadil až po velmi intenzivní kritice předané konkrétním lidem), práci v anonymních partičkách jste zavedli až pod záštitou ministra Dobeše při přípravě standardů ZV, při přípravě revize RVP ZV a i nyní zde. Uznávám sice Vaši odvahu veřejně vystoupit, ale netransparentnost a anonymnost takovouto práci odborně naprosto diskredituje.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: čtv 07. čer 2012 23:01:30 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Nepovažuji za vhodné zavádět nový pojem "základní gramotnosti" - už teď máme ve vzdělávání dost "přepojmováno". Doporučuji v názvu používat místo něj zažité názvy obou gramotností: Celostátní strategie podpory čtenářské a matematické gramotnosti. (Slovo "národní" nahrazuji jiným, protože už snad nejsme v dobách "národního obrození"... A také vynechávám "v základním vzdělávání", protože bychom neměli zapomínat na nižší i vyšší stupně škol!)

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: