Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 19:10:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Jana Petrů píše:
My si myslíme, že ICT není vhodné do výuky zavádět dřív než v šesté třídě. (Důvody by přesáhly rámec této diskuze.)

1. Kdo je to to My, paní kolegyně?
2. Naopak, ICT je zapotřebí zavést co nejdříve. Žáci se do ICT rodí a čím dříve se s nimi budou umět srovnat, tím lépe. V opačném případě ze zase škola místo naprosto odlišné od okolního světa. Z této fatální chyby jsme se už poučili.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 19:36:52 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Martin Rusek píše:
1. Kdo je to to My, paní kolegyně?
Promiňte, většina zde diskutujících o mně ví, že učím na waldorfské škole. Tak tedy my, vyučující waldorfskou pedagogiku.
Martin Rusek píše:
2. Naopak, ICT je zapotřebí zavést co nejdříve. Žáci se do ICT rodí a čím dříve se s nimi budou umět srovnat, tím lépe. V opačném případě ze zase škola místo naprosto odlišné od okolního světa. Z této fatální chyby jsme se už poučili.
Já se naopak domnívám (praxe mi to potvrzuje, ale výzkum na to nemám), že předčasné zavádění ICT má za následek právě snižování gramotností. Asi se nevyhnu nějakému zdůvodnění (promiňte, pane Sotoláři ;) ), zkusím to stručně, i když tím asi jen přikrmím protiargumenty: umrtvení představivosti a pružnosti, intelektualizace namísto socializace, zdůraznění konzumního způsobu života (komplikace pro osvojení finanční gramotnosti - i kdybych uměla přečíst smlouvu, touha "mít" je silnější než opatrnost ...). To by jako zápalná šňůra mohlo stačit, ne? :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 19:41:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Škoda, že čekáte útok. Argumenty jsou to zajímavé, i když s tímto přístupem nesouhlasím. narozdíl od svého školitele jsem stoupencem Waldorfských škol, jen tenhle přístup k ICT mě na nich mrzí. Není přece jen černá nebo bílá. Jsou činnosti, při kterých je stále vhodnější ICT nepoužívat, ale jsou činnosti, kde zase naopak ano. Jaký je důvod tak radikálního přístupu?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 19:46:40 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Stručně: jedničky a nuly.
Na druhou stranu - moji prvňáci se učí dvojkovou soustavu na prstech (kluci mají nejraději číslo 4). Jedna holčina už umí "napočítat" do 135. To je, panečku, matematika!


Naposledy upravil Jana Petrů dne sob 09. čer 2012 19:51:19, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 19:51:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Troufám si tvrdit, že ICT značně napomůže učení vizuálně zaměřeným žákům. Nadto, tvorba pojmových map je prokazatelně efektivní metodou třídění poznatků, počítačem podporované mapy k vyplnění (scaffold-concept maps) navíc zvláště v začátcích pomáhají žákům ukládat učivo v souladu se stylem vlastního poznávání.
Je ICTantipatie obecným rysem na prvním stupni Waldorfských škol, nebo je to přístup Vaší školy?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 19:52:59 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Jsem si jistá, že to platí o všech waldorfských školách na celém světě, dokonce i v Silicon Valley.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 20:04:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 21. zář 2010 15:06:49
Příspěvky: 81
Jana Petrů píše:
"I když to není primárním cílem této Strategie základních gramotností, je třeba zdůraznit potřebnost těsného propojení těchto dovedností s prostředím informačních a komunikačních technologií (ICT) a s jejich rozvíjením v kontextech osobních, vzdělávacích i praktických, např. ve vztahu k finanční gramotnosti." Tady je příklad, kde bych se moc přimlouvala (a prosila) o toleranci k jinému pojetí. My si myslíme, že ICT není vhodné do výuky zavádět dřív než v šesté třídě. (Důvody by přesáhly rámec této diskuze.)


Ač kopu za ICT, určitě bychom našli společné argumenty, kdy nasazování ICT na úrovni primárního vzdělávání je kontraproduktivní či dokonce nebezpečné. Nicméně musíme brát v potaz i společenské klima, které prosazuje zavádění digitálních technologií do vzdělávacího procesu co nejdříve.
Právě proto bych byl vděčný, kdyby se někdo pokusil prokázat, kdy a kde má nasazení ICT smysl a kdy je naopak vhodnější využívat jiné metody. A "základní gramotnosti" jsou dle mého soudu jednou z výborných příležitostí, jak nalézt kýženou rovnováhu.
Zároveň bych uvítal, kdyby odborníci jiných vzdělávacích oborů byli ochotni a schopni nalézt rovnováhu u integrace ICT gramotnosti.
Nebo jsem (opět) naivní ;-) ?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 20:57:30 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Ráda bych v této souvislosti připomněla článek pana Brdičky: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/15893/p ... cola.html/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 21:21:57 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jak tedy k ICT přistupovat: jako k další (čtvrté) gramotnosti, nebo jako důležité součásti (nebo prostředku?) čtenářské, matematické i té opomenuté přírodovědné?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: sob 09. čer 2012 21:33:49 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Jana Petrů píše:
Martin Rusek píše:
1. Kdo je to to My, paní kolegyně?
Promiňte, většina zde diskutujících o mně ví, že učím na waldorfské škole. Tak tedy my, vyučující waldorfskou pedagogiku.
Martin Rusek píše:
2. Naopak, ICT je zapotřebí zavést co nejdříve. Žáci se do ICT rodí a čím dříve se s nimi budou umět srovnat, tím lépe. V opačném případě ze zase škola místo naprosto odlišné od okolního světa. Z této fatální chyby jsme se už poučili.
Já se naopak domnívám (praxe mi to potvrzuje, ale výzkum na to nemám), že předčasné zavádění ICT má za následek právě snižování gramotností. Asi se nevyhnu nějakému zdůvodnění (promiňte, pane Sotoláři ;) ), zkusím to stručně, i když tím asi jen přikrmím protiargumenty: umrtvení představivosti a pružnosti, intelektualizace namísto socializace, zdůraznění konzumního způsobu života (komplikace pro osvojení finanční gramotnosti - i kdybych uměla přečíst smlouvu, touha "mít" je silnější než opatrnost ...). To by jako zápalná šňůra mohlo stačit, ne? :)


Klídek ;) Myslím, že jsem po našem urputném duelu váš postoj k ICT pochopil. Docela mě zaujal argument (snad to nepřekroutím), že tuto dovednost děti snadno a rychle doženou, a proto s ní není nutné pospíchat. Přimouvám se velice za to, co říká pan Hawiger: "Právě proto bych byl vděčný, kdyby se někdo pokusil prokázat, kdy a kde má nasazení ICT smysl a kdy je naopak vhodnější využívat jiné metody." Kdy to bez ICT nejde, kdy nasazení přináší více rizik než přínosu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 34  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron