Kvůli přehlednosti umažu rámečky, jde o textů, které vložili pánové Rusek a Sárközi:
Tým pracující na Strategii by měl být odtajněn... Jde o pracovní verzi. Na druhou stranu, posuzování anonymních dokumentů je někdy dobrý způsob, jak odfiltrovat některé osobní předpojatosti. Myslím, že jde o nedopatření.
Název Strategie by se měl změnit, aby obsahoval přímo termíny "čtenářská a matematická gramotnost"Proti tomu asi nikdo nevystupuje, sám za sebe souhlasím, vysvětlil jsem, jaký byl vývoj.
Text Strategie není až tak významný, důležitější je text RVP ZV a to, co se bude testovat v 5. a 9. ročnících (tedy i text Standardů)Možná ano, možná ne. V Anglii to byly právě strategie, které se uvádějí jako příklad efektivní reformy víc než "jejich" rámcové kurikulum nebo testy. Strategie se snaží víc myslet na to, jak věci prosadit a vyhodnocovat. O RVP se soudí, že implementace byla slabina a nějaký pokus stanovit ověřitelná kritéria, zda reforma je nebo není úspěšná si nevybavuji.
Dokonce tvůrci revidovaného návrhu RVP ZV pro chemii i standardů pro chemii nebyli vůbec osloveni k účasti v odborné skupině. Je vidět, že bylo rozhodnuto dříve. Odborně?
Text Strategie by měl zahrnovat i přírodovědnou gramotnost, případně funkční gramotnost jako celek všech gramotností.No jo, to jsme si měli pozvat přírodovědce, aby nám řekli, že jejich gramotnost můžeme klidně vypustit, že ta není důležitá?

Když se zeptáme někoho jiného, tak nám možná právem řekne, že informační gramotnost je ještě důležitější. A co emoční? Finanční? (Tu už letos taky PISA měří!) Koukejte, jak tu neumíme udržet emoce na uzdě. Probíral jsem si to v hlavě a mám docela dlouhý seznam argumentů, proč PřG zařadit, a taky proč ne.
Vždycky to bude kompromis.
Na druhou stranu si na malých kouscích nemusí ohřívat polívčičku jedni a ti samí lidé a mohlo by pracovat několik týmů.Já myslím, že úzkým hrdlem není schopnost vyprodukovat v Praze nějakou strategii pro víc gramotností, klidně v týmu, který se postaví kolem úplně jiných lidí. Problém vidím ve schopnosti pak ji účinně podpořit (peněžně, morálně...). Premiér Nečas by mohl podpořit PřG, je fyzik. Ale pak je tu hlavně kapacita terénu. Na prvním stupni to směřujeme všechno na jednu paní učitelu a na druhém stupni chceme, aby se to taky nestalo jen otázkou vyučujících daných vzdělávacích oblastí, ale aby to za své vzali skoro všichni učitelé. Čili tady v Praze na tom mohou pracovat různé týmy, ale ve škole v Aši a Bohosudově a Cítově a Domažlicích ... a Žluticích to musí pobrat všechno současně.