Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 6:42:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Sofia Hladíková píše:
Víte, ono je to možná trochu mimo, ale mám svoji teorii, proč jsme na tom se čtenářskou gramotností tak, jak jsme. Viníme za to školu, občas rodinu...Já učím 28 let - posledních 17 stále 1. - 3.ročník. Problém je v tom, že dětem nevadí, že neví, co čtou, nerozumí čtenému, viděnému, slyšenému...Jsou natolik obklopeny informacemi (předvším televize) , kterým nerozumí, že se s tou realitou už v předškolním roku "smíří" - a je velký boj, obnovit jejich zájem o svět kolem sebe.
Paní kolegyně, vůbec nejste mimo. Poukázala jste na velmi podstatný faktor, který není ovlivněn "rozvolněným RVP". Děti jsou jiné a některé tradiční metody nejsou a ani nemohou být účinné. Děti totiž umí "vypnout" na ně směřující tok informací, kterým, jak jste napsala, nerozumí. Většina těchto informací totiž pro ně opravdu nemá žádnou hodnotu. "Zapnutí" je pak pro učitele problém.

Takže bych možná uvítal v diskusi i otázku informační gramotnosti.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 8:15:22 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Janek Wagner píše:
Lenka Urbanová píše:
Pánové, vraťme se prosím "k dokumentu obecně". Vím, že všechny "odbočky" s tématem souvisí, přesto cítím potřebu zklidnit atmosféru, abychom napětí nezvyšovali.
Lenko, tady jde o zásadní věci. Dokument není podepsán a je proto evidentně nedůvěryhodný. Dominik Dvořák, jako reprezentant předkládajícího pracovního týmu, místo věcných argumentů prokazatelně lže. A je třeba věci nazývat konečně pravým jménem.
S úctou a povděkem sleduji, jak se všichni perete za to, co považujete pro naše školství za zásadní. Je mi jasné, že situace je složitá a každý ji sledujete odjinud a jinak, přesto se poměrně dost shodujete. Spojuje nás, že vzdělávání považujeme za naprosto zásadní. (Ať přemýšlím o čemkoli, co se ve světě děje, vždycky skončím u vzdělávání...)
Vy všichni se k tomu vztahujete a proto tu jste. Tuto diskuzi vnímám jako krok, byť svým dosahem možná nedostatečný. Když vás čtu, mám potřebu navrhnout vám, že můžeme jinde na tomto portálu otevřít debatu na některé "dílčí" téma za jasným účelem, který domluvíme.
Všechny účastníky debaty znám z diskuzí i osobně už dlouho a umím si představit, jaké emoce ve vás oprávněně vřou. Mám velkou úctu k tomu, jak často a hodně (a že vůbec) do této diskuze píšete. Je obtížné (až nemožné) řídit směr diskuze a také emoce tu mají právo trysknout. Musím se ale snažit o to, aby "nepřetryskly".
Promiňte osobní vyjádření.

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 8:50:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Janek Wagner píše:
Děti jsou jiné a některé tradiční metody nejsou a ani nemohou být účinné. Děti totiž umí "vypnout" na ně směřující tok informací, kterým, jak jste napsala, nerozumí.


Napadá vás nějaký způsob, jak ten faktor "jiné děti" lze propojit s daty? Třeba se skutečností, že v sousedním Polsku se žáci zlepšují výrazně ve čtenářské gramotnosti a přírodovědě (a o něco méně, ale také v matematice) , zatímco u nás už tak špatná čtenářská gramotnost klesá, a matematika klesá prudce? Jsou v Polsku jiné děti? Nebo je polský učitel jiný? Nebo systém?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 9:14:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Dominik Dvořák píše:
Ale, upřímně, PISA a TIMSS sice science měří, ale v národních kurikulech to není chápáno jako plnohodnotný partner.

Děkuji za dále uvedené příklady, pane doktore, úplnou pravdu ale nemáte. Na příkladu těch nejlepších - Finů - vidíme, že od 70. let pracují s "all-around education", kam patří v širším smyslu
    1. přírodovědná gramotnost
    2. kritické myšlení
    3. schopnosti pro další vzdělávání a rozvoj
a v užším
    1. physical sciences
    2. life sciences
    3. matematika
    4. ICT
.
Zrovna PřG byla gramotností, kterou Finové zvládli mezi třemi v PISA testovanými nejlépe. Mezi jednotlivými testováními (2000-2006) také vidíme největší zlepšení v PřG. Troufám si tvrdit, že to nebylo náhodou a že je to výsledek jejich práce na rozvoji PřG žáků - nikoli jejím opominutím, jakmile se gramotností začne někdo zabývat :)


Naposledy upravil Martin Rusek dne pon 11. čer 2012 9:26:30, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 9:21:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Radek Sárközi píše:
Lze hlasovat o těchto bodech:

Vážený kolego, ostatním se do toho nějak nechce. Posílám Vám jen svoje postřehy k některým bodům. Mohly by nám pomoct list vypilovat a pak ho houževnatě držet na očích, dokud se ostatní diskutéři také nevyjádří popř. jej neschválí. Co Vy na to?

Radek Sárközi píše:
1) Tým pracující na Strategii by měl být odtajněn (přimlouval bych se za to, aby to nebyl jen výčet jmen, ale i medailonků, co daný člen týmu dělal a kde pracuje, co k tématu publikoval apod.)
Pevně doufám, že v tom provedení, v jakém jsme dokument dostali to bylo jen vypuštěno. Pokud ne a podoba by měly být finální, jde o velice amatérskou formální úpravu.

Radek Sárközi píše:
2) Název Strategie by se měl změnit, aby obsahoval přímo termíny "čtenářská a matematická gramotnost"
ANO, pokud se od jedné z nich neupustí a tým se nepustí do pouze jedné gramotnosti. Rozhodně se nehodlám smířit s tím, že přírodovědná gramotnost nepatří mezi základní.

Radek Sárközi píše:
5) Text Strategie není až tak významný, důležitější je text RVP ZV a to, co se bude testovat v 5. a 9. ročnících (tedy i text Standardů)
Nejsem si jistý, ale myslím, že revize RVP ZV a tvorba standardů probíhá naprosto odděleně. Dokonce tvůrci revidovaného návrhu RVP ZV pro chemii i standardů pro chemii nebyli vůbec osloveni k účasti v odborné skupině. Je vidět, že bylo rozhodnuto dříve. Odborně?

Radek Sárközi píše:
8) Text Strategie by měl zahrnovat i přírodovědnou gramotnost, případně funkční gramotnost jako celek všech gramotností

Tento bod bych přeformuloval. Buďto zahrnovat PřG, nebo se nazývat jinak. To už se tu ale řešilo. Funkční gramotnost by zase byl moc široký pojem. To, že je lepší vzít si menší kousek je pravda. Na druhou stranu si na malých kouscích nemusí ohřívat polívčičku jedni a ti samí lidé a mohlo by pracovat několik týmů. Výsledkem by pak skutečně mohla být práce zaměřená na základní gramotnost.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 9:30:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Dominik Dvořák píše:
Janek Wagner píše:
Děti jsou jiné a některé tradiční metody nejsou a ani nemohou být účinné. Děti totiž umí "vypnout" na ně směřující tok informací, kterým, jak jste napsala, nerozumí.
Napadá vás nějaký způsob, jak ten faktor "jiné děti" lze propojit s daty? Třeba se skutečností, že v sousedním Polsku se žáci zlepšují výrazně ve čtenářské gramotnosti a přírodovědě (a o něco méně, ale také v matematice) , zatímco u nás už tak špatná čtenářská gramotnost klesá, a matematika klesá prudce? Jsou v Polsku jiné děti? Nebo je polský učitel jiný? Nebo systém?
Odpověděl jste si sám: ano v Polsku jsou jiné děti, jiní učitelé a jiný systém.

To jsem cítil subjektivně i při řadě mých návštěv v Polsku ve studentských letech i později.

Problém není určitě jen v jednom populisticky stanoveném faktoru a měřitelný jednou baterií testů. Sociologické průzkumy (a řadu jsme jich nedávno publikovali) ukazují řadu odlišností dětí například v trávení volného času i v nejrůznějších postojích. Připomeňme si v této souvislosti oblíbenost matematiky v PISA 2009. Pro mne je třeba zrovna tato skutečnost alarmující víc než některé další dílčí výsledky, protože jsem na základce i poté právě matematiku miloval.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 9:48:48 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Kvůli přehlednosti umažu rámečky, jde o textů, které vložili pánové Rusek a Sárközi:

Tým pracující na Strategii by měl být odtajněn...

Jde o pracovní verzi. Na druhou stranu, posuzování anonymních dokumentů je někdy dobrý způsob, jak odfiltrovat některé osobní předpojatosti. Myslím, že jde o nedopatření.

Název Strategie by se měl změnit, aby obsahoval přímo termíny "čtenářská a matematická gramotnost"

Proti tomu asi nikdo nevystupuje, sám za sebe souhlasím, vysvětlil jsem, jaký byl vývoj.

Text Strategie není až tak významný, důležitější je text RVP ZV a to, co se bude testovat v 5. a 9. ročnících (tedy i text Standardů)

Možná ano, možná ne. V Anglii to byly právě strategie, které se uvádějí jako příklad efektivní reformy víc než "jejich" rámcové kurikulum nebo testy. Strategie se snaží víc myslet na to, jak věci prosadit a vyhodnocovat. O RVP se soudí, že implementace byla slabina a nějaký pokus stanovit ověřitelná kritéria, zda reforma je nebo není úspěšná si nevybavuji.

Dokonce tvůrci revidovaného návrhu RVP ZV pro chemii i standardů pro chemii nebyli vůbec osloveni k účasti v odborné skupině. Je vidět, že bylo rozhodnuto dříve. Odborně?
Text Strategie by měl zahrnovat i přírodovědnou gramotnost, případně funkční gramotnost jako celek všech gramotností.


No jo, to jsme si měli pozvat přírodovědce, aby nám řekli, že jejich gramotnost můžeme klidně vypustit, že ta není důležitá? ;) Když se zeptáme někoho jiného, tak nám možná právem řekne, že informační gramotnost je ještě důležitější. A co emoční? Finanční? (Tu už letos taky PISA měří!) Koukejte, jak tu neumíme udržet emoce na uzdě. Probíral jsem si to v hlavě a mám docela dlouhý seznam argumentů, proč PřG zařadit, a taky proč ne.
Vždycky to bude kompromis.

Na druhou stranu si na malých kouscích nemusí ohřívat polívčičku jedni a ti samí lidé a mohlo by pracovat několik týmů.
Já myslím, že úzkým hrdlem není schopnost vyprodukovat v Praze nějakou strategii pro víc gramotností, klidně v týmu, který se postaví kolem úplně jiných lidí. Problém vidím ve schopnosti pak ji účinně podpořit (peněžně, morálně...). Premiér Nečas by mohl podpořit PřG, je fyzik. Ale pak je tu hlavně kapacita terénu. Na prvním stupni to směřujeme všechno na jednu paní učitelu a na druhém stupni chceme, aby se to taky nestalo jen otázkou vyučujících daných vzdělávacích oblastí, ale aby to za své vzali skoro všichni učitelé. Čili tady v Praze na tom mohou pracovat různé týmy, ale ve škole v Aši a Bohosudově a Cítově a Domažlicích ... a Žluticích to musí pobrat všechno současně.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 9:59:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Janek Wagner píše:
Odpověděl jste si sám: ano v Polsku jsou jiné děti, jiní učitelé a jiný systém.
To jsem cítil subjektivně i při řadě mých návštěv v Polsku ve studentských letech i později. Připomeňme si v této souvislosti oblíbenost matematiky v PISA 2009. Pro mne je třeba zrovna tato skutečnost alarmující víc než některé další dílčí výsledky, protože jsem na základce i poté právě matematiku miloval.


Vážený pane, Vaše argumentace je směs subjektivních dojmů (když už ve vašich studentských letech byli ti žáci a učitelé jiní, proč se to Polsko zlepšilo až v poslední dekádě)? Odborníci to jasně spojují s reformou z roku 1999.
Kde jsou jaká data o oblibě matematiky v PISA 2009? Kdybych přistoupil na Váš způsob argumentace, už bych tu pokřikoval, že nám Vy a vám podobní lžete.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 10:08:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Dominik Dvořák píše:
No jo, to jsme si měli pozvat přírodovědce, aby nám řekli, že jejich gramotnost můžeme klidně vypustit, že ta není důležitá? ;)
--
Problém vidím ve schopnosti pak ji účinně podpořit (peněžně, morálně...). Na prvním stupni to směřujeme všechno na jednu paní učitelku a na druhém stupni chceme, aby se to taky nestalo jen otázkou vyučujících daných vzdělávacích oblastí.


Promiňte, pane doktore, ale tyhle argumenty jsou trochu liché. Víte dobře, že jsem nemyslel "pozvěte si přírodovědce". Zkuse se zeptat doc. Vašutové, jestli by souhlasila s opomíjením PřG. Myslím, že ÚVRV v ní ještě přírodovědce nezadusilo, ve Vás snad také ne, a pokud jde o vládu, máme ještě ministra Kalouska - chemika :) V tomto bodu mi šlo pouze o princip výběru. Připadá mi to šité horkou jehlou. Možná to je ale jen nešťastnou komunikací tcůrců materiálu s veřejností.

Druhá reakce ve mně vyvolává pocit, že se nesnažíme o navržení správného projektu, ale že radši třeba opomineme něco důležitého, jen aby to nebylo na učitele moc. Někde to ale bude muset začít. Stále se mi nejvíce líbí Váš postoj o postupném zpracování gramotností hezky jedné po druhé. Je to zaveditelné a věcně asi nejsprávnější.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 10:26:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Martin Rusek píše:
Druhá reakce ve mně vyvolává pocit, že se nesnažíme o navržení správného projektu, ale že radši třeba opomineme něco důležitého, jen aby to nebylo na učitele moc.

To je ale velmi vážný důvod. Někde jsem tady citoval toho Žižeka, to je velmi moudré.

Určitě bych se přimlouval za to, aby bylo ve Strategii napsáno: Jestli zde doporučené postupy ukážou uskutečnitelné a osvědčí se, tak zpracovat v horizontu .... stejnou strategii pro PřG a pro občanství (to je taky strategické).

Martin Rusek píše:
Stále se mi nejvíce líbí Váš postoj o postupném zpracování gramotností hezky jedné po druhé. Je to zaveditelné a věcně asi nejsprávnější.


On to tam trochu pan Sárközi zkarikoval, a já jsem nepochopil, zda tím chce odlehčit celkově hustou atmosféru, nebo mu to přijde jako další z našich "naprostých blábolů". Taky si myslím, že by to mohlo fungovat.
Ale hned první problém: čtenářská gramotnost má svého Hausenblase, Sárköziho, a spol., matematika má Hejného (ať nám ho Pánbu při zdraví zachovati ráčí), nevidím momentálně nikoho tak výrazného a angažovaného vedle nich, i když jisté dílčí iniciativy v Ústí, Olomouci, na Albertově nebo v Troji by byly. A těch problémů vidím víc.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 34  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron