Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 12:03:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 21. kvě 2010 6:21:00
Příspěvky: 90
Někdy mám chuť nekultivovaně říct "Vlezte nám na záda". Vy diskutujete a učitelé učí. Někdy začít musíme - ale teď bych se fakt přimlouvala za trochu klidu.Vždyť stále jen zavádíme něco nového..a kdo sleduje odborný tisk a weby, ví kde nás bota tlačí. Kdo ne, tomu strategie nepomůže.Když vidím, že největší problém matematiky ve škole, kam naši žáci odchází do 6.ročníku, je správný zápis úloh a umístění datumu,(citace: "oni mají vždycky z celé úlohy dobře jen výsledek") i u mladých učitelek, zdá se mi tato debata marná. A v češtině totéž - rozvíjející člen bůhvíco, je podstatnější, než argumentace, porozumění...A vesnická škola je pak ta špatná v očích veřejnosti. Měla-li by být součástí strategie i masivní osvěta, pak sem s ní. Pokud bude veřejnosti vysvětlována tak blbě a zjednodušeně, jako RVP, bude k ničemu.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 12:10:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Dominik Dvořák píše:
čtenářská gramotnost má svého Hausenblase, Sárköziho, a spol., matematika má Hejného (ať nám ho Pánbu při zdraví zachovati ráčí), nevidím momentálně nikoho tak výrazného a angažovaného vedle nich
Nemůžu mluvit za fyziky, ale biologové mají doc. Švecovou, chemici prof. Čtrnáctovou, prof. Bílka, prof. Beneše, ale i mladou gardu jako dr. Janouškovou. Problém je spíše v tom, že ve chválihodné snaze zjednodušovat odpovědní zapomněli podívat se na to šíře. to už jsme tady ale rozebrali.
Ještě jednou díky za Vaši ochotu vysvětlovat i za způsob, jakým činíte. Doufám, že se povede vše změnit z původního směru, a že minimálně ve Vás bude mít PřG zastánce. Pak už by stačilo jenom oslovit odborníky. Těším se na tento den. :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 12:13:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Návštěvník píše:
Někdy mám chuť nekultivovaně říct "Vlezte nám na záda". Vy diskutujete a učitelé učí. Někdy začít musíme - ale teď bych se fakt přimlouvala za trochu klidu.

Vážená paní kolegyně, úlohu škol tady nikdo neznevažuje. Pokud jste se ještě nepodívala, vyjadřoval jsem se k něčemu podobnému, jako je Váš postoj na svém blogu. Máme ale v rukou data neúprosně říkající, že to tu neděláme zrovna dobře. Pro pouhý klid učitelů na to nereagovat by znamenalo úplný konec.
Už nyní je vyčísleno, že HDP by při současném stavu čtenářské gramotnosti v populaci jaký ukázala poslední PISA poklesl tuším kolem 10 %. V ostatních odvětvích to nebude jiné. opravdu to dopustíme jen proto, že už se nějaké změny dělaly?
Pravdu ale máte v tom, že z vysokoškolské strany nestačí jen diskutovat a publikovat.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 12:33:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Martin Rusek píše:
Návštěvník píše:
Někdy mám chuť nekultivovaně říct "Vlezte nám na záda". Vy diskutujete a učitelé učí. Někdy začít musíme - ale teď bych se fakt přimlouvala za trochu klidu.
Vážená paní kolegyně, úlohu škol tady nikdo neznevažuje. Pokud jste se ještě nepodívala, vyjadřoval jsem se k něčemu podobnému, jako je Váš postoj na svém blogu. Máme ale v rukou data neúprosně říkající, že to tu neděláme zrovna dobře. Pro pouhý klid učitelů na to nereagovat by znamenalo úplný konec.
Příkrá slova "Vlezte nám na záda" jsou na místě, pokud si připomeneme tvorbu ŠVP s neadekvátní podporou, trvalé podfinancování školství s chabými náhražkami typu EU peníze školám, k tomu přidejme pohrůžky spojené se standardy a plošným testováním, návrhy destrukce venkovských škol prostřednictvím reformy financování RgŠ...

Data máme, trend je neuspokojivý, ale stále tu chybí faktorová analýza a další výsledky pedagogického výzkumu. Primitivní a lživé svádění trendu na "rozvolnění" RVP předvedené ministrem Dobešem je jako východisko poněkud málo.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 12:51:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Řekl bych, že paní kolegyně nabízela svůj hřbet akademikům, nikoli ministerstvu :)


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 13:03:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 07. čer 2012 21:49:13
Příspěvky: 5
Podle mě by se tato diskuse měla někam vytesat. Je v ní všechno. Jak zoufalství odborníků ve výzkumných ústavech, kteří se složitě přou nad strategiemi, které potom v praxi nikdo ani nečte natož, aby je naplňoval, tak beznaděj učitelů z praxe, kteří tuší, co se děje, ale nejsou to schopni zaobalit do takového tvaru, kterým by se odborníci byli ochotní zaobírat.

Dokument jse přečetl, ale přiznávám, že nejsem schopen se k němu vyjádřit, protože mě nic nezaujalo tak, abych si to pamatoval i pět minut po přečtení.
Změnit nemůže nic podstatného, protože je (podobně jako RVP) dostatečně obecný na to, aby si i ti nejhorší učitelé mohli dál myslet, že učí dobře a nemusejí provést žádné změny. Neznám snad jediného špatného učitele, který by pochyboval, že učí děti myslet, zvyšuje jejich matematickou gramotnost a přispívá k jejich růstu.

Gramotnost klesá, protože děti přicházejí do školy s tím, že nemusí interpretovat záplavy informací okolo sebe. A škola s tím nebojuje, jen to přiživuje. Například tím, že používá učebnice, které nedokáží pochopit bez pomoci rodičů ani nejlepší děti ve třídě (Jak dostaly doložku, že jsou v souladu s RVP?). Nebo tím, že se vypočítá jeden příklad a všechny ostatní jsou úplně stejné (se změněnými čísly), aby matematika šla i těm, kteří vůbec netuší, co ta čísla znamenají.

Byl jsem na hodině matematiky v první třídě. Procvičovalo se sčítání, cvičení mělo deset příkladů, jeden spočítala Anička, druhý Martínek, třetí Bětuška, ... a ostatní koukali z okna, dokud na ně nepřišla řada. Pepíček to zkazil. Ne, ne Pepíčku, to není šest, ale sedm. A jede se dál.
Za celou hodinu ani chvilku nepracovaly děti samostatně, ani jednou se neřešilo, proč někdo něco řekl špatně. Dokud se tohle nezmění, strategie nic nezachrání.

Změnit to mohou jen zcela konkrétní opatření.
Alespoň část hodiny musí děti pracovat samostatně.
Děti by neměly mít možnost opisovat celou hodinu příklady z tabule.
Děti musí mít možnost dělat chyby.
Úkolem učitele není opravovat chyby, ale odstraňovat jejich příčiny.
Učebnice musí být psány na úrovni, která odpovídá věku dětí a ne počtu akademických titulů jejich autora.
Učebnice nesmí být jen soupisem vědomostí, které objevil někdo jiný, ale návodem, jak samostatně objevovat.
Učebnice (ani učitelé) se nesmí tvářit, že jejich úkolem je pouze předložit dětem seznam faktů, se kterým se děti (díky vrozené schopnosti učit se) musí samy nějak vypořádat. Naopak jejich úkolem je (zejména u mladších) pomoci dětem uspořádat tyto informace do využitelného tvaru.
Písemka musí obsahovat příklady, které není možné vyřešit mechanickou nápodobou.
Hodnocení písemky nemůže být dáno pouze tím, kolik procent z informací zapsaných v sešitě se podařilo žákovi přepsat na papír, ale i tím, zda mezi zapsanými informacemi jsou ty základní, nebo zda si zapsané neprotiřečí.
Paměť žáka by neměla být přetěžována záplavou podrobností o látce z posledních čtrnácti dnů, ale žák musí být schopen si zapamatovat nejdůležitější poznatky z delšího časového období.
...

Chápu, že žádný z předchozích odstavců není dostatečně vznešený na zařazení do STRATEGIE..., ale z žádného se nedá tak snadno vykroutit a jejich dodržováním se doopravdy něco mění.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 13:13:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Radek Sárközi píše:
2014 - Rok čtenářské gramotnosti - Heslo: S Jaromírem Jágrem přestaneš mít hokej v klíčových kompetencích! :idea:

2015 - Rok matematické gramotnosti - Heslo: Počítej s Rathem, nepočítej s Komenským! :idea: :idea:

2016 - Rog przirodovjedné kramosti - Oslo: Vjeda je chytřejší neš příroda! :idea: :idea: :idea:


To nebylo odlehčení diskuze, ale proroctví vidoucího mystika!

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 13:17:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. úno 2010 13:41:43
Příspěvky: 150
Ahoj Martine, rád Tě vidím mezi registrovanými uživateli. :) (Pro ostatní diskutující, kolega Krynický je můj gymnaziální učitel matematiky.) Už na fakultě jsem postupně přicházel na to, že Tvoje metody byly takové, jaké bych jednou chtěl uplatňovat já.
Souhlasím tak s tím, co píšeš. Problém je ale v tom, že by se nejdřív s takovou koncepcí museli ztotožnit učitelé sami. Jinak by jim přišlo, že je zase zahlcují novými povinnostmi. Jde samozřejmě o sebereflaxi: "Učím špatně? Změním to." Tu ale myslím žádný dokument nevyvolá.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 13:37:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 18. led 2011 10:49:02
Příspěvky: 257
Janek Wagner píše:
Data máme, trend je neuspokojivý, ale stále tu chybí faktorová analýza a další výsledky pedagogického výzkumu. Primitivní a lživé svádění trendu na "rozvolnění" RVP předvedené ministrem Dobešem je jako východisko poněkud málo.


Nezaměňujte prosím, že ty "faktorové analýzy" a další výsledky pedagogického výzkumu neznáte, a že neexistují. Tak třeba

http://www.iea.nl/fileadmin/user_upload ... omasek.pdf

se týká dat z TIMSSu a ukazuje, že kurikulární změny jsou jedním z podstatných faktorů. Není to jediná analýza na toto téma. V citovaném článku nejde ovšem o změny kurikula způsobené RVP, ale již před tím při předchodu k devítileté základce. (RVP však v tomto směru nic nezměnil, spíš pokračoval v nastoupeném trendu - to ale už je moje tvrzení nad rámec výše uvedeného příspěvku, i když znám výzkumy).

Autoři uvádějí: "We found out that the decline in Czech students’ rate of success in trend items from 1995 to 1999 can, to a certain extent, be explained by the shift of the curriculum. Attention was also given to the reduction in the amount of time allocated to the teaching of mathematics. Although we cannot assume a direct dependence relation between average achievement and the amount of time allocated, there undoubtedly are certain indirect impacts."

Poznámka ke slovu "rozvolnění". Je to termín, který se v pedagogice legitimně používá k něčemu jinému, než ho asi použil exministr (ještě že ho máme, půjde na něj dlouho svádět všechno).
Je to český ekvivalent pojmu "loose coupling" a popisuje mechanismy řízení ve škole.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: K dokumentu obecně
PříspěvekNapsal: pon 11. čer 2012 13:44:52 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Martin Krynický píše:
Dokument jsem přečetl, ale přiznávám, že nejsem schopen se k němu vyjádřit, protože mě nic nezaujalo tak, abych si to pamatoval i pět minut po přečtení.
Změnit nemůže nic podstatného.
Gramotnost klesá, protože děti přicházejí do školy s tím, že nemusí interpretovat záplavy informací okolo sebe...
Naprosto souhlasím.
Martin Krynický píše:
Alespoň část hodiny musí děti pracovat samostatně.
Děti by neměly mít možnost opisovat celou hodinu příklady z tabule.
Děti musí mít možnost dělat chyby.
Úkolem učitele není opravovat chyby, ale odstraňovat jejich příčiny.
Učebnice musí být psány na úrovni, která odpovídá věku dětí a ne počtu akademických titulů jejich autora.
Učebnice nesmí být jen soupisem vědomostí, které objevil někdo jiný, ale návodem, jak samostatně objevovat.
Učebnice (ani učitelé) se nesmí tvářit, že jejich úkolem je pouze předložit dětem seznam faktů, se kterým se děti (díky vrozené schopnosti učit se) musí samy nějak vypořádat. Naopak jejich úkolem je (zejména u mladších) pomoci dětem uspořádat tyto informace do využitelného tvaru.
Písemka musí obsahovat příklady, které není možné vyřešit mechanickou nápodobou.
Hodnocení písemky nemůže být dáno pouze tím, kolik procent z informací zapsaných v sešitě se podařilo žákovi přepsat na papír, ale i tím, zda mezi zapsanými informacemi jsou ty základní, nebo zda si zapsané neprotiřečí.
Paměť žáka by neměla být přetěžována záplavou podrobností o látce z posledních čtrnácti dnů, ale žák musí být schopen si zapamatovat nejdůležitější poznatky z delšího časového období.
...
Hurááá, hurááá, hurááá!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 333 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 ... 34  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron